koemelkvrij, wie helpt??

Discussie in 'Voeding' gestart door tuc, 23 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Na lang allerlei klachten te hebben ben ik bij de HA geweest. Ze wil kijken of mijn zoontje overgevoelig is voor iets en we beginnen met koemelk.
    Nu kan ik de voor de handliggende dingen als melk, kaas, toetjes e.d. wel bedenken, maar wie weet zit het in dingen die je niet verwacht?? Broodsoorten, bepaalde vleeswaren??

Dus alle hulp is welkom.

2. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Boter, chips, snoepjes, koekjes, bewerkt vlees zowel voor op brood als bij warm eten en natuurlijk brood.
    Er wordt heel veel koemelk verwerkt, vaak vind je weipoeder wel ergens in. Eigenlijk is het toch even een kwestie van alle etiketten lezen. Meestal staan de allergenen nu wel dikgedrukt op de verpakking.
    Vaak zijn de goedkope producten minder vervuild met allergenen dan de a-merken. Maar ook dat is niet altijd het geval.
    Geef ook geen soja ter vervanging, daar kan hij ook op gaan reageren.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Op.het brood wat ik heb zit alleen sojabloem..dat zou hij dan toch mogen hebben of niet?

4. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Dat zou ik inderdaad gewoon geven. Maar geen extra sojamelk, sojavla ed als melkvervanger.

5. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Het meeste is natuurlijk al genoemd. Maar koemelk zit ook in de meeste frikandellen/kroketten/hamburgers. Ook in de fritesaus van MacDonald zit melk. Misschien zijn deze snacks niet van toepassing op je zoontje, maar wilde het toch even melden.
    Mijn ervaring met brood is dat het in het meeste "gewone" brood niet zit, dat is veelal met water aangemaakt. Maar bolletjes of rozijnenbrood e.d. daar zit vaak roomboter in.

Op het internet heb ik ergens een lijstje gevonden (weet niet meer waar) met alle benamingen van koemelk.

Benamingen ingrediënt koemelk:
    Op het etiket staan dan één van de volgende toevoegingen:
    - melk, melkpoeder, (magere of droge) melkbestanddelen
    - wrongel, wei, weipoeder en melkzout
    - melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat
    - caseïnaat, caseïne, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit,
    - margarine (geen plantaardig), roomboter, boterconcentraat, boterolie, melkvet, melkzout
    - lactose, melksuiker (bevatten vaak sporen koemelkeiwit, tenzij het extra geraffineerd is)
    - lactalbumine, beta-lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase, nisine (E234)
    - broodverbetermiddelen kunnen koemelk bevatten

Verwarrend zijn de namen melkzuur, lactaat, cacaoboter en kokosmelk. Deze stoffen hebben niets met koemelk te maken.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Super dank je wel. Hij eet idd nog niet echt snacks. Maar goed om alles te weten als het dit blijkt te zijn moet ik dat voor de toekomst ook weten natuurlijk.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Niemand meer tips verder?

8. 2jees

2jees Niet meer actief

Pakjes en zakjes kunnen vaak ook niet. Tips verder niet echt, als je wat wilt weten vraag je maar ;)

9. tuc

tuc Niet meer actief

Nou meer of men ideeen had van letdaar en daar op. Vanochtend op school vertelde een moeder dat zij soepstengels had waar verbetert recept opstond, zij kijken en nu blijkt er koemelk in te zitten. Nou dat had ik dus nooit verwacht..koemelk in een soepstengel.

10. oxbow

oxbow Niet meer actief

mag ik vragen wat de klachten van jou zoontje zijn?
    ik verdenk ons jongste mannetje er ook van,maar zowel ha al cb nemen me niet echt serieus..

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Is een consult bij een kinder-dietist geen goed idee?

12. tuc

tuc Niet meer actief

Hij heeft eigenlijk sinds hij een half jaar is haast geen normale poepbroeken gehad. Al 1,5 jaar dun en veel, heel veel. Zeker 4 op een dag. Nu zou je denken waarom we daar niet eerder achteraan gegaan zijn...maar de eerste maanden van zijn leven was hij juist helemaal verstopt. Kwam haast niks uit. Kregen daar lactulose voor en toen het met een half jaar dus beter ging waren we de eerste tijd alleen maar blij dat het op gang kwam. Toen brak de periode van het eerste tandje aan..waarmee er nog een hoop volgden...dus altijd wel een reden waardoor het zo zou kunnen zijn. Maar nu is hij ook zo vaak benauwd geweest (wat ook een signaal blijkt te zijn) en heeft hij flinke slaapproblemen. Dus toch maar aan de bel getrokken.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Ja als het echt kma blijkt te zijn dan idd wel.

Weet iemand trouwens of er meer onderzoek nodig is om kma vast te stellen? We moeten nu 2 weken koemelkvrij en dan moest ik weer contact opnemen.

14. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Heb twee kinderen gevoed met KMA, de tip die ik je kan geven is etiketten lezen, etiketten lezen, etiketten lezen. In bijna alle bewerkte producten zitten koemelk en sojatoevoegingen. Dus in bijna alle pakjes en zakjes, maar ook in bewerkte vleeswaren en vlees. Soja kan namelijk dezelfde klachten geven dus het is handig om tijdens de eliminatiefase ook geen producten te gebruiken waar soja door zit.

Dus zo veel mogelijk onbewerkt voedsel eten dan weet je wat er door gaat en wat er in zit.
    In de eliminatiperiode at ik alleen maar aardappels met groenten en vlees.
    Brood haalde ik allisonbrood daar zat geen melk of soja door. En ik at crackers waar geen melk of soja door zat.
    Dit hielp fantastisch om de klachten bij mijn kinderen te verminderen. Dus het was heel snel duidelijk dat het de koemelk was.

Als je lange tijd koemelkvrij gaat voeden is het inderdaad een idee om eens met een dietist te overleggen.

15. tinekuuuh

tinekuuuh Lid

19 apr 2012
    87
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hier bij ons bij de coop supermarkt zijn de eigenmerk langevingers koemelk vrij. Misschien alle langevingers wel maar deze weet ik zeker.

16. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Bijna in alle koekjes e.d. zit melk in verwerkt. Je moet echt etiketten gaan lezen. Bijv. mijn zoon eet wel eens kokosmakronen, die ik heb zijn koemelkvrij. Nu had mijn moeder ze ook gehaald, maar net een ander merk; en die waren bereid met roomboter. Wij maken veel koekjes en cake zelf, met sojamelk als er melk door moet. Maar in een eliminatieproces is dit niet zo handig.

ik heb ook vaak theebiscuitjes met kaneel (die hele goedkope) in huis, die zit ook geen melk in.

17. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    De echte tip is inderdaad etiketten lezen en het woord koemelk in al zijn taalkundige varianten te herkennen. De meeste benamingen zijn al eerder benoemd. Ik ben zelf opgegroeid met een erge melkallergie (aangeboren), dus als je vragen hebt mag je me gewoon een pb sturen.

Let op met alles wat geen groente of fruit is.
    Let ook op de melding, dit product is gemaakt in een fabriek waar ook melkproducten verwerkt worden. Het meest sneaky bericht van allemaal!
    Tijgerwit en bruin zijn vaak gemaakt met melk, maar er zijn als het goed is ook andere broden met melk. Het grootste gedeelte is melkvrij.
    Veel snoep en koekjes bevatten melk dus altijd even de verpakking lezen. Toetjes kan je voor de veiligheid het beste van alpro soya kopen of gewoon waterijsjes.
    Dat van de frikandellen etc weet ik zo nog niet, die heb ik altijd gekregen van mijn ouders.
    Sauzen bevatten inderdaad soms ook melk, kant en klaar maaltijden, soepen en poedersauzen kunnen ook melk bevatten... Ik kan zo maar doorgaan, het magische woord is etiket...

18. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    Je kan zelf trouwens ook pannenkoeken maken met soyamelk ipv gewone melk. Ht verschil in smaak is niet noemenswaardig. Boekweit pannenkoeken vind ik echter niet te pruimen.
    Melkvrije boter is vaak halvarine en kan je dat of olie gebruiken voor bakken.
    Grootste fout die mensen maken met koken is dat ze alles antiallergisch doen en vervolgens in bakboter verder gaan. Gebruik dus olie

19. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Pannekoeken van soyamelk, héérlijk!!! Smaken wat romiger. Wat ik overhield at ik vroeger altijd de volgende dag koud op, maar de pannekoeken met soya drogen veel sneller uit, dat vind ik dan wel een nadeeltje.

20. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    @danoek, is mij nooit opgevallen dat ze sneller uitdrogen, maar ik warm ze meestal de volgende dag op met een klein bekertje water in de magnetron. Probleem opgelost ;)

Deel Deze Pagina