Vraagje over rapley

Discussie in 'Voeding' gestart door Meis28, 4 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Mijn zoontje is nu bijna 5 maanden en wil hem eigenlijk soms wel eens een stukje fruit geven om te kijken wat hij daar van vindt. Hij zit namelijk continue met zijn handjes in z'n mond en stopt uberhaupt alles in z'n mond. Hebben hem gisteren een stuk appel gegeven om
    Op te sabbelen, maar dat floepte de hele tijd uit zijn handen.. Hoe doen jullie dit? Hier wordt aangeraden pas te beginnen vanaf 6 maanden met bijvoeding en ben er dan ook nog niet aan begonnen (geef bv). Als je eenmaal een stuk fruit laat proeven a la rapley, is het dan raadzaam om dit elke dag te gaan doen vanaf nu of kun je t gewoon zo af en toe eens proberen? Zie t nog niet zo zitten te beginnen met papjes voeren maar dat komt over een tijdje wel denk ik

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Handen in de mond stoppen, andere dingen in de mond stoppen of het eten uit je mond kijken zijn de normale ontwikkelingen die niets te maken hebben met toe zijn aan bijvoeding.

Uiteraard kan je op deze leeftijd al prima iets aanbieden. Het mag vanaf 4 maanden.

Je mag gerust een stukje aanbieden wannneer het jou uitkomt. Men geeft wel het advies om 3 dagen achter elkaar hetzelfde aan te bieden voor mogelijke reacties. Als je zo nu en dan iets aanbied zou ik wel 3x hetzelfde aanbieden.

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Klopt, ik wil het puur doen om hem wat te laten proeven. Niet om het eten en ook niet omdat ik het gevoel heb dat hij er aan toe is, want daar heb ik eigenlijk geen idee van haha.. Ik wil eigenlijk tot 6 maanden wachten met bijvoeding, maar zo af en toe iets geven om op te sabbelen lijkt me eigenlijk wel leuk

4. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Ja, heel leuk als er een stuk appel in zijn keel vliegt!

Met Rapley moet je wachten tot 6 maanden.

Een kind is er qua ontwikkeling en motoriek niet aan toe om eerder zelf stukken te eten. En dus wordt het gevaarlijk.

Dus laat het maar zitten omdat het je leuk lijkt en wacht verstandig nog 5 weken.;)

5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik heb het hier ook niet over zelf eten. Maar wat sabbelen aan een groot stuk appel waar ik zelf bij zit lijkt me echt niet zo gevaarlijk, lijkt me lichtelijk overdreven

6. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Wat jij wilt.

Maar vraag het dan niet!

7. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    M'n vraag was ook helemaal niet of het gevaarlijk was of niet. Als je goed leest zie je dat. Ik vroeg op welke manier jullie stukken fruit aanbieden omdat het nogal glibberig is in hun handjes (mijn zoontje kan overigens al heel goed dingen vastpakken). En of jullie dit elke dag doen of gewoon random af en toe

8. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Als je er naast zit kun je dat rustig doen. Appel is vrij hard. Als hij nog geen tanden heeft kan hij er nog geen stukken afbijten want dat vindt ik eerlijk gezegd wel een beetje link als ze dat kunnen.

Maar goed, de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik geen held was in Rapley. Mijn kinderen gingen altijd vreselijk kokhalzen. Kon dat niet aanzien dus ben uiteindelijk toch voor de geprakte groenten en fruit gegaan. Liet ze dit wel zelf eten. Met hun handen. Heerlijk!

En het is inderdaad verstandig om een aantal dagen achter elkaar hetzelfde aan te bieden. Dit om te kijken hoe ze er op reageren en om aan de smaak te wennen.

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Rapley is idd vanaf 6 mnd.

Ze moeten er goed stevig voor kunnen zitten ivm stikkings gevaar
    Ze moeten het zelf kunnen oppakken en in hun mond stoppen

Maargoed, je kan zovaak aanbieden als je wilt
    Ik deed appel even in de magnetron zodat het wat zachter werd.
    banaan is makkelijker vast te houden

10. Rosa1981

Rosa1981 Actief lid

22 feb 2013
    331
    0
    16
    Rapley hier pas begonnen met 6 maanden.
    Wat voor stukken vond ik ook lastig, ik kreeg toen de tip om dingen in ringen te snijden ipv partjes. Dat pakt makkelijker vast voor de kleintjes!
    Bij sommige dingen liet ik ool wel een stukje schil zitten zodat het minder glad was

11. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Oh ja das ook een goede tip! Ik ben er nog niet mee begonnen hoor. Toevallig eergisteren een stuk appel gegeven om te proeven maar ben nog niet van plan echt met de bijvoeding te beginnen. Dus misschien af en toe dat ik m eens zon stuk geef waar ik uiteraard zelf bij blijf. Puur voor wat ontdekking.

12. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Af en toe een stuk geven is ook bijvoeding ;)

13. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Met rapley moet je er voor zorgen dat het fruit of de groente zacht gemoeg is. Een stuk (rauwe) appel is niet echt geschikt. Ook zonder standen kunnen ze een stuk afbijten trouwens. Je kunt beter rijpe peer of bijv banaan geven, maar wel even wachten tot je kindje zeker 6 mnd is, enigszins zelf kan zitten en zelf kan pakken.

Beter is het om te starten met groente. Fruit is zoet en sommige kindjes willen geen groente meer eten als ze aan fruit gewend zijn. Maar nogmaals...even een maandje wachten nog. Ook likken en sabbelen af en toe is bijvoeding ;)

14. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ok dank jullie wel voor de info!

15. Jj14

Jj14 Actief lid

22 mrt 2013
    187
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    Je kunt ook wat inkepingen of driehoekjes erin snijden zodat er meer grip is.

16. Noefli

Noefli Lid

8 okt 2014
    22
    0
    1
    NULL
    Hilversum
    Er zijn toch van die mesh feeder van Munchkin of Nuby... Kunnen ze prima zelf vast houden en ook niet stikken...

17. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Dat heeft wel absoluut niks meer te maken met Rapley.

18. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Ik ben met 5 maanden begonnen, gewoon op schoot, wel met gestoomde wortel en banaan. En ik hield het vaak vast, omdat ze het zo vaak uit haar handen liet vallen. Nu met 7 maanden kan ze het goed vast houden en zit ze een stuk steviger dus hou ik het niet meer vast. Het makkelijkst voor haar is om smallere reepjes vast te houden, zo snijden we komkommer in 4e (wel een favouriet hier :) )

Het is niet helemaal 'officieel' rapley als ik het vast houdt, maar we zijn er niet zo streng in :)

In het begin deed ik het ook niet elke dag, maar nu merk ik dat ze het echt wilt. Echt super leuk om op deze manier haar te zien eten. Gewoon lekker rustig beginnen

19. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ok! Maar vanaf 6 maanden is bijvoeding wel min of meer de bedoeling toch? Moet je dan ook wat papjes geven zodat ze wel wat binnen krijgen of alleen wat sabbelen aan iets is ook voldoende? Dus rapley stijl..

20. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Vanaf 6 maanden is het de bedoeling dat je begint met bijvoeding, maar het blijft BIJvoeding. Aangeraden wordt om eerst borstvoeding te geven en na een uur ongeveer het eten aan te bieden.

Papjes is niet nodig perse, omdat het sabbelen ook prima is. Het is een rustige kennismaking met de geuren/smaken/texturen. Dat wordt dan langzaam uitgebreidt naar meerdere voedingsmomenten op een dag. Tot een jaar is borstvoeding de hoofdvoeding.

Hier: https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/schema/nederlands.html is een goedoverzicht van wat je wanneer kan geven.

Deel Deze Pagina