Hai dames, Op advies van het cb ben ik begonnen met het geven van rijstebloempap aan mijn dochter. Nu is het *probleem* dat er meer uit haar mond komt dan er in gaat ( dit levert absoluut leuke foto's op ,maar is niet geheel de bedoeling ) Begrijp me goed, het is bijvoeding en alleen op maar te laten wennen aan het eten van een lepel, maar hoe doe je dat dus Ze *hapt* redelijk naar de lepel, maar dan werkt ze met haar tong eigenlijk alles naar buiten. Wat zijn nu tips om het beter naar binnen te krijgen... Ik heb al een ander lepeltje gehaald (eerst zo een harde plastice uit een gratis doos, nu die zachte van nuby) De pap dunner gemaakt,zodat het eigenlijk vanzelf naar binnen loopt De lepel naar binnen te doen en en da de pap *afvegen* aan haar tandvlees. De lepel verder naar binnen en haar der proberen op te laten sabbelen/zuigen Het is niet zo dat ze het niet lust of zo, want de dunne papfles s 'avonds gaat er met gemak in. Het kan natuurlijk zijn dat ze geen honger heeft, omdat ik het tussen 2 voedingen ingeef. Dit wil ik eigenlijk zo laten aangezien de melk nog het belangijkste is. Moet ze nog gewoon wennen aan het eten van een lepel? Zo ja, gaat dit dan vanzelf en hoelang duurde dit dan bij jouw kind? Alvast bedankt
Bij Sem eigenlijk nooit problemen gehad omdat we vanaf het begin af aan de druppeltjes via een lepeltje gaven. Ik doe altijd een klein beetje groente of fruit op het lepeltje, dat doe ik in zijn mond en dan "schraap" ik het zeg maar af via zijn bovenkaak, snap je wat ik bedoel? Dit gaat eigenlijk altijd goed (maar ook hier zit de slab altijd onder hoor na een voeding hahaha)
dat schrapen doe ik idd ook.. maar dan werkt haar tong alles zo hopla weer naar buiten ... grin.. heb soms t gevoel dat t een beetje water naar de zee dragen is Misschien is ze er gewoon nog niet aan toe ..dat kan natuurlijk ook. Maar dat vind ik dan wel weer een snelle conclusie na 4 dagen pap proberen Alvast bedankt in iedergeval groetjes
Misschien de lepel wat langer in haar mond houden? Dat deed ik bij Sem ook nog wel eens, dan hapte hij het van de lepel in zijn mond. Van de lepel afhappen is natuurlijk een hele andere techniek dan de fles, dus ik zou nog even dooroefenen en idd niet na 4 dagen al stoppen Succes!
bedankt grin. ga maar eens een veiligheidsbril aanschaffen dan denk ik zo... ze heeft het bellen blazen ook ontdekt nl.. Bedankt
Dat uit de mond werken zodat het niet doorgeslikt hoeft te worden is het aangeboren verdedigingssyteem van je dochter tegen eten waar ze nog niet tegen kan. Motorisch gezien is ze duidelijk ook nog niet aan pap toe. Ik zou die lepel gewoon een paar weken laten liggen en het dan opnieuw proberen. Bijvoeden hoeft pas met 6 maanden hoor!
@ dirksmama Bijvoeden hoeft pas met 6 maanden hoor! Dat weet ik.. ik kan namelijk ook boekjes lezen van het cb ( en of internet etc). Dit was mijn vraag echter niet; de vraag was of er tips waren. Ik weet niet of je de moeite hebt genomen het hele topic te lezen anders had je nl gelezen dat ik in mijn openingstopic al zeg dat de melk het belangrijkste is en dat ik dat zo wil houden. Ten tweede geef ik in mijn 1 e reactie aan dat ze er misschien nog niet aan toe is. Ten derde staat er in mijn openingstopic al dat ik op advies van het cb ben begonnen met het oefenen van een lepel eten en dat het alleen maar bijvoeding is. Ik vind jouw bijdrage dus niet erg relevant, maar bedankt voor de moeite Ter extra info...ivm allergieen in de familie wacht ik zo lang mogelijk met fruit en groente als bijvoeding, maar om haar dus wel vast te laten wennen aan een lepel geef ik rijstebloempap wat geen allergieen opwekt.
Misschien kun je proberen om met het lepeltje eerst een beetje op de tong te drukken (voordat je het aan de bovenkant afveegt), misschien dat dat het slikken wat stimuleert? Lastig hoor, dat ze het zo weer haar mond uitwerkt. Denk dat ze echt nog moet wennen, en dat het even geduld hebben is voordat ze het goed snapt! Hopelijk heb je genoeg slabbetjes in huis... Vind het ook vervelend dat als er een topic wordt geopend over tips bij bijvoeden, dat er vaak weer een discussie wordt gestart over bijvoeden vanaf 4 maanden (en meestal door dezelfde persoon.....) Iedereen doet wat haar goed lijkt voor het kindje toch! Lekker oefenen meid!
@femke1978 Bedankt voor je tip Ik denk dat het inderdaad gewoon een kwestie van wennen was.. Gisteren had ze nl zelfs een half bordje pap op. Gisteren werkte t met redelijk dikke pap en de lepel wat langer in haar mond houden zodatze het eraf kon zuigen . Eens kijken hoe het vandaag gaat werken En over het onnodige commentaar.. tja.. ik vraag geen tips over hoe ik haar met 4 maanden een spare-rib kan laten eten ofzo Iedereen heeft recht op een eigen mening; het is alleen zo jammer dat sommige mensen deze te pas en te onpas moeten ventileren.. omdat dit nu eenmaal een forum is ( wat ik zware onzin vindt btw). Ik mag hopen dat men dat irl niet doet...
Wat fijn dat het gelukt is gister! Was dus echt eventjes wennen voor haar! Succes dan verder! Komt helemaal goed zo te horen!
wat wij wel is deden als ze de pap weer naar buiten gooieden danoontje proberen van 4 maanden (met opvolg melk) want hier lag het dus aan de pap dat wouden ze gewoon niet eten en de danoontjes gingen er in als zoete koek hihihihi weet alleen niet of jij het fijn vind om met 4 maand al met danoontje te beginnen maar ja zo zijn wij er dus achter gekomen dat het dus neit aan het lepeltje lag hihihihi
Jammer dat je mijn reactie zo aangebrand opvat. Ik heb de indruk dat je over de laatste zin valt. In het eerste stuk geef ik toch wel duidelijke informatie over het nut van de wurgreflex bij een baby? (Zo heet dat met de tong de mond uitwerken van pap namelijk). Ik ben bang dat men je niet helemaal goed heeft ingelicht, want ook rijstebloem kan bij jonge kinderen voor reacties zorgen, het is echt niet hypoallergeen! Ik snap best dat je haar wilt laten wennen, dat deed ik op die leeftijd ook bij mijn kinderen hoor! Maar dat gaat heel goed met een lege lepel. Hier kregen ze op die leeftijd als wij zaten te eten een lepel en een plastic bordje om 'mee te doen'. Er zat geen eten op, maar ze konden ons imiteren en deden ook zelf de lepel in hun mond. Toen er na 6 maanden iets op zat aten ze meteen goed. en eigelijk ook al vrij snel zelf. Ik heb zelf de indruk dat die 2 maanden oefenen daarbij wel geholpen heeft.
@dirksmama Ik reageer inderdaad erg aangebrand als ik een duidelijke vraag stel waar ik tips op wil hebben en ik krijg een redelijk dwingend ( uitroeptekens staan nu eenmaal dwingend) en belerend antwoord over bijvoeden in het algemeen terug ipv een tip zoals ik duidelijk vroeg. Maar goed.. wederom bedankt voor de reactie. @syboena dank je voor de tip. Maar intussen gaat er 30 cc pap in als water. Het was dus gewoon inderdaad even oefenen. @ draak Het lukt inderdaad al.. al een paar dagen gaat het papje er redelijk vlot in Dit topic mag gesloten worden van mij
Klopt, maar zonder iets op de lepel levert voor een allergisch kind minder risico op. Waarom zou je risico's nemen met je kind?
@Dirksmama, volgens mij was het punt al duidelijk . @TS, op je verzoek sluit ik dit topic. Succes! Groetjes, Josien