Zelf jam gemaakt - houdbaarheid?

Discussie in 'De lounge' gestart door Simmiee, 20 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Simmiee

Simmiee Actief lid

15 apr 2015
    396
    222
    43
    Stomme vraag misschien maar door een overschot aan aardbeien in de tuin besloot ik vanavond toch maar eens een poging te doen om zelf jam te maken.
    Lijkt allemaal prima gelukt te zijn, maar nu zit ik met een vraag over de houdbaarheid.
    Google heeft me geleerd dat je een pot op de kop zet, na 5 minuten omdraaien en als het goed is hoor je na een half uur 'plop' wat betekent dat de pot vacuüm getrokken heeft.
    Ik heb 2 potten op het aanrecht staan en maar 1 'plop' gehoord ;)
    Kan ik op een of andere manier nog het verschil terug zien en/of hoelang is pot zonder 'plop' houdbaar?

Iemand enig idee??

2. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Potten met plop zijn net zo lang houdbaar als jam uit de winkel mits je het met geleisuiker hebt gemaakt. Voor de zekerheid stoppen wij het echter in de diepvries en dan is het na een jaar nog steeds heerlijk!
    Het verschil zou je moeten kunnen voelen door op de deksels te drukken. Of ze klikken ja of nee.

3. Simmiee

Simmiee Actief lid

15 apr 2015
    396
    222
    43
    Ik heb potjes gebruik waar een soort van ringen in de deksel gestanst zijn en kan geen verschil voelen.. Beide deksel hebben evenveel spanning haha;) dus het blijft onduidelijk welke ik weg kan zetten..
    Dan word het maar gewoon veel jam eten ben ik bang :D

4. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik heb nog jam staan van 2 jr geleden en die smaakt ook prima.
    Ook hier een aardbeien overschot

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Mijn oma eet ze van 30 jaar oud nog gewoon op...

Ik zou zelf tot 5 jaar aanhouden.

6. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik maak zelf wel eens appelmoes en heb nog nooit een plop gehoord na het op de kop zetten.
    zolang je het goed heet in de pot stopt en op de kop zet om af te koelen trekt het sowieso vacuum.
    maakt dus eigenlijk niet uit welke pot je het eerst op maakt.
    hoe lang het houdbaar is geen idee.
    iig een hele tijd

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou ze gewoon bewaren tot je ze nodig hebt, je ziet vanzelf als je de pot openmaakt of het nog goed is ;(. Laatst van mijn schoonmoeder een pot gekregen, maar toen we 'm na een maandje openmaakten zat het vol met schimmel helaas...

Deel Deze Pagina