overstappen naar KV

Discussie in 'Voeding' gestart door bonnievdakker, 18 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Tijn is nu ruim 2 weken en met de borstvoeding wil het niet lukken. Doordat mijn tepels niet geschikt zijn voor BV kan hij dus niet direct uit de borst drinken. Tot nu toe kolf ik dus voor iedere voeding af en krijgt hij de BV met een flesje. De laatste twee dagen merk ik alleen dat ik niet meer voldoende BV kolf om hem te kunnen voeden. We hebben dus besloten om over te gaan stappen op KV. Nu weten we alleen niet zo goed hoe we dit aan moeten pakken. Ik las dat er meer mensen hier op het forum zijn die de overstap hebben gemaakt, dus misschien kunnen die advies geven.

Wat ik me met name afvraag is het aantal voedingen dat hij straks moet krijgen. Op het pak Friso staat dat kinderen tussen de 3,5 en 4 kg nog maar 5 voedingen per 24 uur krijgen. (ze krijgen dan 120 cc) Tijn krijgt nu met de borstvoeding 7 voedingen, ik kan er toch niet zomaar 2 laten vervallen? Hoe ziet het overstapschema er dus ongeveer uit?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Gewoon blijven voeden op verzoek. Dus óf flesjes van 100 cc en dit bijvoorbeeld 7 voedingen, of 120 cc en 6 voedingen. T is nét hoe verzadigd hij hier van raakt. Succes en probeer niet meteen in 1x over te stappen, maar begin nu alvast de avondfles kv te geven.

3. Lin71

Lin71 Fanatiek lid

19 apr 2007
    3.481
    0
    0
    prov.groningen.
    Ik ben op advies van het CB begonnen met 7 flesjes van 100 cc te geven . Snachts op verzoek en overdag om de drie uur. IK maakte wel flesjes klaar van 120 cc ( alleen water komt de voeding dan nog bij ). En onze dame heeft zichzelf van 7 naar 6 voedingen gezet.
    Anders gewoon even bellen met CB of huisarts.

Succes

4. anouk31

anouk31 Bekend lid

22 nov 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Ik ben ook na een maand borstvoeding (met heel veel problemen) te hebben gegeven, overgestapt op flesvoeding. En milou zat toen nog op 8 voedingen. Er is een makkelijke rekensom voor.
    Het aantal kilo's van Tijn (neem voor het gemak 4) X 150cc. Dan kom je op 600 cc voor 24 uur. Dit moet je dan delen door het aantal voedingen dat Tijn krijgt. Dan kom je dus voor 7 voedingen uit op ongeveer 85 cc.

Ik heb dit bij Milou ook gedaan en die ging dus heel snel van 8 naar 7 voedingen en zit binnen een maand zelfs op 5 voedingen van 150 cc. Milou is nu 4,5 kilo

Succes ermee!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heb je al advies ingewonnen bij een lactatiekundige? Je kolfopbrengst krijg je omhoog door een regeldag in te lassen net zoals babies doen. D.w.z. een dag lang om de 2 uur kolven zodat je productie weer op peil is.

Beetje nieuwsgierig, maar wat maakt jouw tepels niet geschikt voor borstvoeding? Heb je hiervoor begeleiding gehad van iemand die verstand heeft van borstvoeding?

6. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    Als je besluit over te stappen op FV kan je gewoon eerst voeden op verzoek. Een kind dat BV krijgt drinkt wat vaker dan een FV baby, dus grote kans dat je op minder voedingen uitkomt straks.
    Begin maar met 100cc per flesje (dus 90 cc water en dan de schepjes melk erbij, dan kom je uit op 100), kijken hoe het gaat. Als alle flessen schoon opgaan, en het gaat goed, kan je verhogen naar de 120ml per fles.
    Probeer wel minstens 3 uur tussen de voedingen te houden. Als Tijn sneller komt, is dat een teken om de hoeveelheid per fles iets te verhogen.
    Ik voed onze kleine met FV nog steeds op verzoek, maar hij heeft toch wel een eigen schema (3 uur, 9 uur, 12 uur 16 uur, 19 uur)

7. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    @dirksmama: Mijn tepels zijn niet geschilt omdat ze te vlak zijn. Ik heb meerdere malen bezoek gehad van een lactatiedeskundige. Zij heeft mij uiteindelijk een tepelhoedje aangeraden. Dit ging redelijk goed, maar Tijn dronk niet genoeg. Het was voor hem zo zwaar om via een tepelhoedje te drinken dat hij steeds in slaap viel en dus na 1 1/2 uur weer kwam voor een voeding. Voor mijzelf was dit niet vol te houden. Daarom in overleg met kraamhulp besloten te kolven en te voeden via de fles. Ik merkte meteen dat Tijn zich hier ook beter bij voelde. Hij was met het voeden namelijk heel erg driftig omdat het steeds niet lukte. Zowel moeder als kind dus een stuk relaxter!

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar vlakke en ingetrokken tepels BLIJVEN niet zo! Ik geef nu al ruim 8 jaar bv en ik had 1 ingetrokken tepel en eentje die zo plat was als een dubbeltje!

Heeft de lactatieKUNdige (als ze zichzelf een lactatieDESkundige noemde, dan heeft ze niet de opleiding gevolgd) je de hamburger hapgreep uitgelegd? Heeft ze voorgedaan hoe je je borst in een soort tuutje kunt vormen zodat je kind toehapt?
    En hoe je halverwege de voeding het tepelhoedje weer weghaalt zodat je kind verder kan drinken met minder inspanning?

Ik heb overigens zelf de eerste weken ook met tepelhoedjes gevoed, omdat bij mijn kinderen de reflexen om te drinken niet goed ontwikkeld waren. D.m.v. borstcompressie zorgde ik er voor dat ze sneller meer melk kregen en niet te moe werden omdat een tepelhoedje wel meer werk voor ze is.

Een andere manier is om eerst met een tepelhoedje te voeden, dan even na te kolven en die melk meteen met een voedingsspuitje te geven.

Dit soort drinkproblemen verdwijnen namelijk gewoon vanzelf als kinderen een weekje of wat ouder zijn, hun mond wat groter is en ze wat sterker zijn.

Deel Deze Pagina