Vraagje over testament

Discussie in 'De lounge' gestart door winniethepoeh, 23 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

Wij hebben 3 jaar geleden toen wij dit huis kochten ook testamenten laten maken, omdat we toen nog niet getrouwd waren.
    Nu zijn we inmiddels wel getrouwd in gemeenschap van goederen en vraag ik me af of onze testamenten nog wel 'voldoen'

We hebben namelijk in onze testamenten een 2 trapsmaking laten opnemen dat als 1 van ons overlijd de ander wel het vruchtgebruik heeft maar nadat dan de 2e overlijd hetgeen wat van de eerst overledene weer op tafel moet komen. (Als we kinderen hebben dan krijgen uiteraard de kinderen dat en geld het onderstaande niet:))

Dus dat zou volgens mij betekenen dat als ik volgende week dood neerval mijn man gewoon alles erft maar dat wanneer hij dood gaat mijn deel aan mijn ouders moet worden gegeven.

Ik zou dit toch graag anders zien, want ik vind het niet eerlijk dat wanneer ik wel vroeg zou komen te overlijden en hij met een nieuwe partner kinderen zou krijgen, dan mijn deel aan mijn ouders (of als die dan dood zijn mijn broers en zussen) moet worden gegeven terwijl hij misschien dan wel een heel verdere leven heeft opgebouwd met die andere vrouw.

Nahja ik vroeg me gewoon af hoe jullie dit geregeld hebben en of ik ook eventueel een testament nietig kan laten verklaren. Want inprincipe is nu alles ook wel geregeld door ons huwelijk. En erf je gewoon volgens erfrecht en zou een evt. 2e partner wel gewoon alles krijgen.

(Ik was niet van plan om dood te gaan hoor en wil mijn man ook absoluut niet missen, maar ik wil altijd alles goed geregeld hebben)

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Als ik jou was zou ik gewoon even een afspraak bij een notaris maken. Die kan je er het beste van alles en nog wat over vertellen.

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    idd even een afspraak bij de notaris maken.. wij zitten met hetzelfde,, hebben allebei een testament laten opmaken toen we gingen samenwonen en nu we in november gaan trouwen, gaat alles automatisch, maar weten niet wat we met de testamenten aan moeten..

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik snap niet dat je dit ooit in je testament hebt opgenomen. Het maakt toch niets uit of jullie getrouwd zijn of niet? Als jij, voordat jullie waren getrouwd, was komen te overlijden, had hij toch net zo goed een nieuw leven kunnen opbouwen met een nieuwe vrouw? Naar mijn inziens is er dus niets veranderd.

Zonde dat jullie niet getrouwd zijn onder huwelijkse voorwaarden. Dan had je daarin alles kunnen regelen zoals jullie dit willen. Een gemiste kans :)

5. Laraxx

Laraxx Fanatiek lid

16 jun 2009
    2.218
    419
    83
    wij hebben het ook zo geregeld dat als wij bijv een ongeluk zouden krijgen en mijn vriend 1 minuut later dan ik zou overlijden onze ouders beide de helft krijgen (anders zou alleen zijn ouders wat krijgen omdat mn vriend de langslevende is in zo'n situlatie)

6. Laraxx

Laraxx Fanatiek lid

16 jun 2009
    2.218
    419
    83
    ik dacht trouwens dat als de 1 overlijd, zijn/haar deel automatisch naar zijn/haar partner gaat?? ipv ouders?
    Volgensmij is dit alleen als jullie beide overlijden?

7. winniethepoeh

Ow nee we wouden beide trouwens in gemeenschap van goederen, We hadden 3 jaar geleden een testament nodig omdat we gingen trouwen en we verder niks van elkaar waren. Als ik dan was komen te overlijden dan hadden mijn ouders de helft van het huis gekregen. En daarom moest er een testament komen waarin hij dus dan het vruchtgebruik kreeg.
    En de notaris raadde ons dit toen aan. Maar het voelt niet goed om het nu zo te houden.
    En ik heb de notaris al gebeld en die zegt dat alles zo goed geregeld is en dat we niks hoeven te veranderen. Ik vind het nu zo een raar gevoel dat we mekaar dus niet een nieuwe start gunnen als de ander overlijdt en er geen kinderen zijn...

Maar weet iemand ook of je een testament nietitg kunt laat verklaren??

8. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Je kunt een testament idd nietig laten verklaren.

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Maar denk even goed na voordat je dat doet. Laat je door de notaris even goed voorlichten over eventuele consequenties. Zonder testament gaat jouw deel, als je komt te overlijden, sowieso naar je ouders (Als je geen kinderen hebt) en moet je man het huis misschien verkopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen.

Mijn vader en moeder hadden ook een testament op de langstlevende en mijn vader is al jaren geleden overleden. Het huis is nu dus van mijn moeder. Ik heb haar wel gevraagd dat als ze eventueel zou gaan trouwen met haar nieuwe vriend, dat ze dan wel regelt dat wij als kinderen gewoon nog recht hebben op het huis van mijn ouders. Ik zou het namelijk heel vervelend vinden als de kinderen van mijn moeders vriend er met een gedeelte van de erfenis vandoor zouden gaan. (niet dat ik nou zo'n geldwolf ben, maar mijn vader heeft er zijn hele leven voor gewerkt, zeg maar)

Het is en blijft een moeilijke kwestie....

10. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Wij hebben precies hetzelfde als jou, 4 jaar terug een testament laten opstellen op precies dezelfde voorwaarden. Als ik overlijdt krijgt mijn man alles, als hij een week later overlijd gaat nu alles naar onze kinderen maar voor dat wij kinderen hadden had de erfenis door de helft gegaan en de ene helft naar mijn ouders en de andere helft naar mijn schoonouders. Vond dit helemaal logisch maar nu ik zo jou berichtje lees heb je wel een punt.
    Stel ik overlijd, partner heeft na enkele jaren een nieuwe relatie en over 40 jaar overlijd mijn partner. Dan zou dat betekenen dat zijn nieuwe vroeg mijn ouders dus nog een deel moet betalen.

Wij hebben dus de regeling dat als wij allebei overlijden de erfenis naar onze kinderen gaat. Maar als bovenstaande senario voorkomt zou dat dus beteken dat zijn nieuwe vrouw helemaal niks zou krijgen??

hmmm.... punt tot nadenken!

11. winniethepoeh

Deel Deze Pagina