Wat kost een tweede auto?

Discussie in 'De lounge' gestart door Stinkerbell, 23 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Vraagje waarschijnlijk gaat mijn bedrijf verhuizen en moet ik strakjes met de auto. Er moet dus een tweede auto bij komen. Maar wat zou dat ongeveer gaan kosten? Ik wil een kleine auto aanschaven. Ik moet strakjes +/- 75 kilometer per dag gaan rijden. Kan ik dan beter een diesel of benzine auto nemen?
    Maar wat zou het ongeveer gaan kosten allemaal samen. Dus wegenbelasting, benzine/diesel enz?
    Oh ja ik wil graag de verzekering enz. op de naam van mijn man zetten omdat ik beginnend bestuurder (nou ja moet mijn rijbewijs nog halen :)) ben en dit dus anders veel duurder is volgens mij.

2. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Wegenbelasting is afhankele van het gewicht van de auto maar bij een lichte auto is dat meestal niet echt veel. Diesel of benzine kun je laten uitrekenen, zou je even moeten googelen, er zit ergens een omslagpunt dat je vanaf een bepaald aantal km beter diesel kunt rijden.
    Verzekeringen gaan volgens mij per leeftijd dus niet zozeer of je net je rijbewijs hebt. Wat ook meeteld zijn schadevrije jaren die jij dus nog niet hebt. Maar ik denk dat je die toch beter op eigen naam kunt zetten. Dan bouw je zelf je no claim op. Zeker omdat je toch best wel wat kilometers moet rijden op een dag is het beter om op eigen naam te zetten. Als je brokken maakt en ze komen erachter dat jij eigenlijk altijd erin rijdt kan anders de verzekering moeilijk gaan doen.

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb een chevrolet matiz, een kleine 5 deurs auto.
    Ik betaal mijn moeder (die heeft meer schadevrije jaren) elke maand 40 euro voor de wegenbelasting en de verzekering.

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    75 km per dag is best veel.
    Met onze auto zou dat een tank (benzine) per week zijn, is per maand 240 euro+30 euro verzekering (WA+)+26 euro wegenbelasting.

296 euro dus. Gelukkig rijd maar een tank bezine per maand ;)

5. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Het maakt heel veel uit welke auto je kan kopen, hoe zuinig en hoe zwaar en hoeveel uitstoot.
    Wij betalen geen motorrijtuigenbelasting omdat onze auto onder de uitstoot grens zit, ik dacht dat de grens 110 gr/km is maar dit kan je even opzoeken.
    Of benzine of diesel goedkoper is hangt natuurlijk erg af van hoe zuinig de auto rijdt. Ik denk zelf dat 75 km per dag niet genoeg is om voor diesel te kiezen.

6. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Je moet natuurlijk rekening houden met wat is de aanschaf.. en dan krijg je te maken met afschrijfkosten (en denk stiekem bij veel mensen gewoon de aflossing van de lening).

Ik heb een Ford Focus, ik rijd 80km per dag en 4 dagen in de week. Hiermee zit ik wel op de grens waarbij Diesel waarschijnlijk net iets goedkoper is
    Lening zo'n 150 euro per maand (eigenlijk moet ik hierbij nog afschrijving bij optellen, als je geen lening hebt moet je je auto wel afschrijven zodat je ook kunt vervangen).
    Belasting: 38 per maand
    Verzekering:25 per maand
    Benzine: 180 per maand
    Onderhoud: ongeveer 50 per maand (rekening houdend met grote beurt/kleine beurt/ banden etc)
    Dat is dus zo'n 440 per maand, en krijg hiervan bijna 100 terug aan reiskosten.

Lening is dus niet echt aan te raden als ik eerlijk ben. Het gaat, maar leuk is anders. En onderhoud heb je natuurlijk niet maandelijks maar komt zo'n 1x per jaar wel naar voren en dan kan je mazzel of pech hebben. De reden dat wij voor deze auto hebben gekozen ipv een klein goedkoop oud auto'tje... veiligheid. Zit veel op de snelweg en als je een botsing krijgt, dan liever wat veiliger.

7. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Zat eigenlijk te denken aan de goedkoop autotje van ongeveer 1000 euro. Bijv een altotje. Rij je echt zoveel benzine op? Mijn broertje is 1e automonteur dus apk enz. zal me niet veel kosten.

@guppie81
    Hoeveel op hoeveel rijd je auto dan wel niet?

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.812
    4.193
    113
    #8 sidmick, 23 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2010
    wij hebben als tweede auto een fiat grande punto. Nieuw gekocht 3 jaar geleden. Gewoon van ons spaargeld dus geen aflossing voor lening oid.
    Op jaarbasis rijden we zo'n 8000 km hiermee.
    Tanken is per maand ongeveer 60 euro
    wegenbelasting 19 euro per maand
    Verzekering 23 euro per maand.(all risk)
    Zit nog 5 jaat garantie op dus geen onderhoudskosten behalve 1x per jaar beurt (ongeveer 400 euro)
    Ik weet dat je bv. een kia picanto al rond de 8000 euro hebt in aanschaf, lijkt me mooie prijs

9. Noa25

Noa25 Fanatiek lid

23 nov 2006
    1.282
    0
    0
    Limburg
    Ik heb een Citroen C2 diesel en rijd per dag woon/werkverkeer +/- 75 km. Ik betaal per maand 67 euro wegenbelasting en als ik alleen woon/werkverkeer tel rijd ik 2 weken met een tank. Mijn tankinhoud is 40 ltr. Ik betaal zo'n 80 per maand aan allrisk verzekering en heb ook pas 2 schadevrije jaren omdat ik altijd in een auto op naam van mijn ouders heb gereden.
    En er komt natuurlijk nog het onderhoud van de auto bij.

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.812
    4.193
    113
    je kunt een gezinspolis nemen. Dan tellen de schadevrije jaren van degene die het langst schadevrij tijd en mag je gewoon beide rijden als regelmatige bestuurder, hebben wij ook zo. Ook hebben wij no claim beschermer. Dan mag je 1x kostel;oos schade rijden

11. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik rijd een kleine 600 km op een tank. Dus elke week tanken is niet helemaal reeel, maar je zult 2 weken op een tank niet redden. Trek dan 1 tank van mijn bedrag af en zit je nog op 230 euro.
    Ik had onderhoud idd niet meegeteld. Je hebt natuurlijk de jaarlijkse apk en met goedkope autotjes zijn vaker dingen stuk.

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.159
    8.136
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    600 km op een tank van 50/60 liter? Das nog 1 op 10 á 1 op 12, wat voor auto heb je dan?

Ik betaal voor de 206 GTi 59 euro verzekering allrisk bij centraal beheer en 29 euro wegenbelating per maand.

13. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    misschien kan je beter voor g3 gaan? dat is een autogas...

14. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    onze tweede auto kost 100 euro per maand.... verzekering, diesel, en de rest.... ohja en 60 euro per jaar aan de anwb... wel zo handig als je daar langs de weg staat...

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.159
    8.136
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    vaak is een 2e auto bij dezelfde maatschappij ook handig, krijg je dikke korting op je premie, zoals bij Unive.

Ik heb 30% korting gehad op mn verzekering bij centraal beheer omdat ik ook mijn woonhuisverzekering bij centraal beheer heb lopen.

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.269
    6.179
    113
    Even iets anders dan de kosten: Het is natuurlijk leuk een klein autootje, maar ik weet niet of je veel op de snelweg zit, en dan in de spits? Want ik zou niet graag in mn altootje tussen de vrachtwagens zitten hoor. Het is een leuk stadsautootje, maar voor lange afstanden.. ik persoonlijk zou toch iets meer uitgeven voor een iets grotere/veiligere auto. Zeker met een kindje. (Maar weet niet of ie mee zou moeten kunnen in de auto?)

17. Wij hebben een golf 4..
    Wel als eerste auto zeg maar..
    Hij kost 150euro per kwartaal, wegenbelasting!
    Rijdt gemiddeld 1 op 14
    Verzekering, ik dacht 25euro.
    Aanschaf: 6750 euro.
    Veilige middeklasse auto..

18. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Is misschien ook handig om te weten ik hoef maar 3 dagen per week naar mijn werk. Dit zal denk ik ook wel schelen kwa benzine wat de meeste hier noemen of niet?

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.269
    6.179
    113
    Ik denk dat je dan ongeveer 150 euro pm kwijt bent aan benzine.

20. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    devilchase als ik 60 liter benzine tank voor 60 euro, waar denk je dan dat ik tank voor 1 euro de liter?

Ik tank zo'n 40 liter, dan kom je op 60 euro. Dan rijd ik nog 1 op 15, maar dat komt denk ik omdat ik vooral stads ritjes maak, veel optrekken bij stoplichten e.d.

Deel Deze Pagina