last van stuitje

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Miekie, 12 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miekie

    Miekie Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.163
    0
    0
    Friesland
    Hallo,

    Ik heb al enige tijd last van mijn stuitje.
    Heb voor mijn zwangerschap hier geen problemen mee gehad.

    Ik kan bv met zwangerschapsgym niet eens in de kleermakerszit zitten.
    Kan ook niet lang in een bepaalde houding op bank of stoel zitten.

    Vind dit erg vervelend. Komt dit omdat alles nu wat slapper is dmv hormonen? Kan ik hier ook iets aan doen evt.?
    Ik hoop dat jullie wat tips hebben, voel me soms echt een oud wijf zo, haha!

    Groeten Annemieke.
     
  2. Japke

    Japke Bekend lid

    1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Annemieke,

    Ja dat komt door de hormonen, naast je stuitje zit kraakbeen wat beïnvloed wordt door hormonen. Daardoor wordt je bekken een stuk soepeler en bij lang in een bepaalde houding staan of zitten krijg je hierdoor last. Het lichaam moet even op gang komen. Als je in kleermakerszit, komt er extra krachten op je bekken te staan, waardoor deze houding niet prettig zelfs pijnlijk kan zijn.

    Het is dus een normaal verschijnsel alleen de klachten zijn vervelend/pijnlijk. Wat je eraan kan doen:
    - is niet lang in dezelfde houding zitten/staan/liggen, dus regelmatig afwisselen
    - zwangerschapsgym volgen, lekker zwemmen, lopen, lekker bezig blijven zover dat kan
    - geen hoge hakken
    - bij pijnklachten, een stap terug in je dagelijkse activiteit, eventueel paracetamol, warme kruik of een massage
    - vind je het te pijnlijk of je kan bijna niks meer, langs de huisarts voor een verwijzing naar een therapeut
    - kleermakerszit: niet doen als je het niet prettig vind, zoek een andere zithouding en neem eventueel een lekker dik kussen mee om op te zitten

    Heel veel succes,
    groetjes
    Japke
     

Deel Deze Pagina