vraagje over vakantiedagen

Discussie in 'De lounge' gestart door ejra, 23 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Artikel: Mag ik zelf bepalen wanneer ik mijn vakantie opneem?
    "Kan mijn werkgever eenzijdig opleggen wanneer ik vakantiedagen moet opnemen?

Nee, in het algemeen kan uw werkgever u niet eenzijdig verplichten om in een bepaalde periode vakantiedagen op te nemen. Wel kan in een CAO of in uw arbeidsovereenkomst afgesproken zijn dat er binnen het bedrijf waar u werkt sprake is van een verplichte bedrijfsvakantie gedurende een bepaalde periode (bijvoorbeeld tussen kers en oud & nieuw).

In het algemeen is het niet toegestaan dat u tegen uw wil vakantiedagen moet opnemen, ook niet aan het einde van uw arbeidsovereenkomst. Stel dat u uw arbeidsovereenkomst heeft opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van één maand. Uw werkgever wil dat u in deze maand zoveel mogelijk vakantiedagen opneemt. Dit kan alleen met uw instemming. Als u met deze regeling niet akkoord wil gaan, zal uw werkgever de niet-genoten vakantiedagen gewoon bij de eindafrekening moeten uitbetalen."

2. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Bij ons is het zo dat je voor juli de vakantie uren van het jaar daarvoor moet opnemen dat het anders komt te vervallen.

3. ejra

ejra Bekend lid

3 sep 2014
    946
    3
    0
    NULL
    NULL

bedankt! hier hebben we erg veel aan. het mag dus niet wat ze doen. mijn man gaat maandag een gesprek aan met zijn baas

4. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Heeft je man een CAO? Dan moet het daar in staan. Zoals je het nu omschrijft kan hij dus nergens anders een weekje vrij nemen? Slechte baas die dat zijn werknemers oplegt. Dat houdt toch geen mens vol?

5. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Maar wat bedoel je met opsparen?

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar hij mag dus niet meer dan 12 uur sparen, bedoel je dat hij als hij aan de 12 uur zit hij een dag vrij moet nemen? Zo ja dan snap ik wat je bedoelt maar het lijkt me niet dat dit mag.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij mogen onze vakantiedagen niet laten uitbetalen, maar dat mag dus ook niet als ik het goed begrijp...

8. ejra

ejra Bekend lid

3 sep 2014
    946
    3
    0
    NULL
    NULL
    dit is inderdaad het geval. wij hadden al zo ons vermoede dat het niet mocht. ik snap dat je niet oneindig veel uren mag opbouwen maar 12 uur is wel heel erg weinig.

9. tuc

tuc Niet meer actief

ik snap denk ik wel wat ts bedoelt en volgens mij mag dit dus never nooit niet.

ts zegt dat de vakantieuren die elke werknemer elk jaar krijgt, laat ik even een fictief nummer van 100 uur nemen in haar mans geval door de baas bepaald worden wanneer die ingezet worden.

Hij mag dus 2 weken aan een gesloten aangeven, dus bv in de zomervakantie en verder mag hij 12 uur zelf bepalen. De overige dagen/weken worden voor dat jaar dus door de werkgever ingepland. Als hij dus in de zomer de eerste 2 weken van augustus aangeeft kan hij dus nooit meer zeggen ik wil met de herfstvakantie of kerst een weekje. Want in het stomste geval geeft de werkgever hem dus elke week 1 dag en kan hij dus geen enkele week vakantie meer opnemen.

Nou dit mag volgens mij echt nooit.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het ook wel raar, wij krijgen begin van elk jaar gewoon al onze dagen, vrij op te nemen (in overleg uiteraard).

11. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Tenzij de Cao bepaalt dat het wel mag

12. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Nou, volgens mij moet het bedrijf waar ie werkt dan een verrekte goede reden hebben!
    Wat doet je man voor werk?? Wat zeggen zijn collega's ervan?
    Dit mag écht niet zomaar.
    Anders de vakbond bellen!

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Maar daar stond niks over in, zei TS al.

Ik snap heel dat 'opbouwen' niet. Volgens mij krijg je over een heel jaar een aantal dagen of uren, toch? Je krijgt er ineens een heleboel. Dat is geen kwestie van opbouwen... Maar misschien gaat het bij TS anders?

TS, hoeveel dagen/uur krijgt je man? Per maand of per jaar?
    Op welke manier zou hij opbouwen?

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Met opbouwen word bedoelt dat je per maand een aantal vakantie uren opbouwt, dus spaart. Voor elke maand die je werkt krijg je een aantal uren. (ik dacht voor 2 dagen vakantie, maar dat weet ik niet zeker) In de meeste gevallen worden die uren in januari gewoon allemaal aan je gegeven voor het komende jaar. Je "hebt" ze dus al, maar eigenlijk nog niet.... ;) Je werkgever gaat er gewoon van uit dat je het hele jaar blijft werken. Zou je halverwege het jaar stoppen bij die werkgever, dan vind er een herrekening plaats, zodat je dan alleen de gewerkte maanden gekregen hebt.

Verder is het wettelijk zo dat je recht hebt op 4 weken vakantie op een jaar. Dat noemen ze de "wettelijke vakantieuren" (duhuh!) Deze krijg je op 1 januari en moet je opgenomen hebben voor 1 juli van het jaar daarop. Ze zijn dus anderhalf jaar geldig. Alle uren die je daar bovenop krijgt (de CAO VV&T is zeer royaal) zijn "bovernwettelijke vakantieuren en die zijn 5 jaar geldig vanaf 1 januari van het jaar waarin je ze gekregen hebt.

Je werkgever mag een aantal uren/dagen inplannen, maar dat mag niet zonder dat je dat ruim van te voren weet. Bijvoorbeeld bij een verplichte sluiting tussen kerst en oud en nieuw mogen ze vakantie uren schrijven, maar ze mogen dat niet de dag voor kerst aankondigen.

Hier staat het een en ander aan info.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat opbouwen doet iedereen...men zegt: ik krijg zoveel vakantiedagen per jaar...maar officieel bouw je die op. Mocht je in juni ineens stoppen met werken en je zou je dagen voor het hele jaar al opgemaakt hebben dan moet je die bv terug betalen.

Maar zoals bij ts nu vind ik echt te gek voor woorden.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja je spaart inderdaad wel een soort van, maar als ik mijn vakantiedagen krijg kan ik meteen 3 weken op vakantie, hoef ze niet eerst te sparen. En de man van ts wel lijkt het.

17. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Op mijn werk bouw je dus elke maand vakantie uren op. Hoeveel dat er zijn ligt aan hoeveel uur je werkt. Wij krijgen elke maand een overzicht te hangen wie hoeveel uren heeft, maar je kan het ook op je loonstrook vinden.

Hier mag je 40uur meenemen naar volgend jaar. Wat de baas van ts haar man doet is erg vreemd. Dan kan je nooit iets opsparen om eens een weekje weg te gaan of andere omstandigheden. 12uur is maar 1,5 dag. Zou toch vreemd zijn als dit zou mogen en dat lijkt me sterk.

18. ejra

ejra Bekend lid

3 sep 2014
    946
    3
    0
    NULL
    NULL
    mijn man is heftruck chauffeur. hij belaad zeecontainers.

mijn man heeft vandaag zijn baas gesproken en die blijft erbij dat dit is toegestaan. dat mijn man dan geen dagen kan opnemen voor eventuele doktersbezoeken of noodgevallen vind zijn baas niet zijn probleem.

helaas konden we vandaag de rechtsbijstand niet te pakken krijgen dus we bellen na de kerstdagen nog eens om na te gaan of dit dus wel of niet mag.

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Succes. Wel goed dat jullie je niet met een kluitje het riet laten insturen en er wel werk van maken.

20. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Begrijp ik hieruit dat je man 3 uur per week werkt?

Deel Deze Pagina