extra pauze afdwingen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Zonnebeertje, 23 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ik werk op een kdv en eigenlijk is het niet mogelijk om extra pauze te krijgen. in hoeverre mag je dit afdwingen?

2. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_ ... #link21300

3. Niet meer actief

Het is een wettelijk recht dus ja, je kan het afdwingen. Soms is het gemakkelijk om bijvoorbeeld een uurtje later te beginnen of eerder weg te gaan ivm het soort werk. Dit soort dingen moet je samen overleggen met de werkgever.

Succes!

Als je zwanger bent of net bevallen, heb je recht op meer pauze van minimaal vijftien minuten extra tot ten hoogste 1/8 ste van je arbeidsduur.

Dit betekent dus, als je acht uur werkt, dat je maximaal één uur extra pauze mag hebben. Overigens geldt deze extra pauze voor de werknemer niet als een verplichting, maar geldt wel voor de werkgever dat als jij verzoekt om extra pauze dat hij daarvoor de mogelijkheden moet geven.

De extra pauze(s) die je krijgt omdat je zwanger bent, moeten trouwens wel gewoon doorbetaald worden door de werkgever.

Als je een verzoek indient voor meer pauze kan de werkgever je vragen om de zwangerschapsverklaring (dat is de verklaring die je kan krijgen bij je verloskundige). Voor de werkgever geldt dat hij binnen een redelijke termijn aan je verzoek moet voldoen.

Bron: FNV Bondgenoten

4. duha

duha Actief lid

12 dec 2007
    181
    0
    0
    Hai Maxje,

zelf werk ik in de jeugdhulpverlening en ik weet uit ervaring dat het in de praktijk niet zo makkelijk gaat om extra pauze af te dwingen. Zelf heb ik zelfs helemaal geen pauze...

Als het je niet lukt om in overleg met je baas extra pauzes in te stellen zou je er over na kunnen denken om je voor een bepaald percentage ziek te melden. Je gaat dan dus minder uren per week werken. Je baas zal iemand moeten vinden om die uren van je over te nemen en door middel van deze constructie zou het mogelijk moeten zijn om jouw uren beter te verdelen. Is dit een ideetje?

Liefs,

Merijn

5. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ik zat ook aan de oplossing van Duha te denken. Of kan je misschien kortere diensten draaien. Die oplossingen zijn waarschijnlijk makkelijker in te plannen.

Je vraagt namelijk of je het kan afdwingen en dat vraag ik me af (los van de vraag in watvoor positie je jezelf manouvreert door te dwingen). De crux zit hem volgens mij in deze zin:
    "...Op de volgende zaken hebt u recht maar overleg wel altijd met uw werkgever:..."

Je moet tot een voor beide kanten werkbare situatie proberen te komen. Jij moet het trekken (dat is het allerbelangrijkste lijkt me, ook voor de werkgever, die heeft er ook niks aan als je ziek thuis komt te zitten). En het moet ook in te plannen zijn en voor je collega's werkbaar.

Is bij jouw werk overleg mogelijk? Of moet je echt op je strepen staan om iets gedaan te krijgen?

Succes.

6. cinny75

cinny75 Lid

3 dec 2007
    57
    0
    0
    hoi,
    bij mij doen ze ook moelijk met extra pauze,want ik sta alleen helaas en dan moeten ze speciaal voor mij even terugkomen.
    ik had er wat van gezegd en toen zei mijn baas dat ik dan maar overgeplaatst moest worden.dus hier totaal geen begrip.
    ik baal er echt ontzettend van,want ik houd het eigelijk niet meer vol.
    ik heb dagen van negen uur en dat tot twaalf uur snachts.
    maarja je hebt er gwoon recht op.
    mischien moet ik me maar ziek melden voor een paar uur.
    groetjes

7. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    bij mij is er ook geen overleg mogelijk, ze maken je het zo moeilijk mogelijk. maar ik ga daar toch weg, zoveel gezeur. Maar op het nieuwe kdv weet ik dus nog niet hoe het daar zit. maar ziekmelden voor paar uur is een goed idee!

Deel Deze Pagina