Wij hebben 2 huisdieren. Nu hebben wij die 7 jaar geleden aangeschaft met de gedachte dat we ze zouden houden tot hun dood. Alleen, er is financieel erg veel gaande, waardoor ik het niet verantwoord vind om ze te houden. Voer en trimmen is geen probleem, het gaat mij bv om de dierenarts. Wanneer een van de 2 nu bijvoorbeeld een pootje breekt kunnen wij daar eigenlijk niks aan doen. En dat kan natuurlijk niet. Nu hebben wij een fijne dierenarts die echt wel mee wil denken maar met mega bedragen schiet je daar niks mee op. Persoonlijk zeg ik met pijn in mijn hart dat we ze misschien een beter huisje moeten gunnen. Man wil hier echter echt niks van horen en zou bij wijze van een lening voor ze afsluiten. Wat zouden jullie doen?
Ik zou elke maand een bedragje van bijvoorbeeld 20 euro opzij leggen. Dat doen wij ook en als er dan eens wat is heb je wat achter de hand. En je kunt bijvoorbeeld via de Hema een huisdierenverzekering afsluiten. Kijk daar eens naar.
Kun je geld missen om je hond te verzekeren? Mijn verzekering kost 24 euro per maand. Misschien is er ook nog wel een goedkopere te krijgen...
Huisdieren verzekeren gaat niet lukken, bij een aantal zijn ze al te oud, en bij anderen zijn de pakketen zo duur, dan zouden we rond de 80 euro zitten pm. We redden het nu amper om te sparen, meestal moeten we de spaarrekening aanspreken.
Mag ik eerlijk zijn? Ik vind dit echt geen reden om je dieren weg te doen. Je weet dat dieren nu eenmaal geld kosten. Ik zou net als je man een lening afsluiten voor mijn dieren. Ze betekenen echt de wereld voor ons. Ons hondje is op dit moment ook erg ziek, heeft de afgelopen vier weken bijna 500 euro gekost, en eigenlijk zijn we nog niks verder met haar.
Ik zou je huisdieren verzekeren, Ohra is een hele goede verzekering, ( Ik heb mij een tijdje terug verdiept in al die verzekeringen) Ik betaal voor onze 2 katten 21 euro per maand en dan zijn ze allebei voor 3.500 euro per jaar verzekerd. En anders loont het om elke maand een x bedrag opzij te leggen voor je huisdieren. Dat hebben wij de eerste twee jaar gedaan en dat ging ook prima, maar we wilde wat zekerheid dus vandaar de verzekering.
Ik sluit me aan bij je man. Op het moment dat er iets gebeurt dan zoeken we dan wel voor een oplossing. Je hebt nooit de garantie of dierenarts kosten zullen plaats vinden. Wij hebben ook een hele periode erg krap gezeten financieel, maar heb nooit een moment gedacht om m'n kat hiervoor weg te doen. In die periode heeft m'n kat ook nooit gezondheids problemen gehad.
Oke. Misschien zeer brutaal gedacht. Stel dat er toch wat gebeurd met de dieren, heb je dan misschien ouders of broers/zussen die je kunnen helpen? Ja het is voor een back-up bedoelt he... als je het écht niet zou redden..
Echt? Ik bedoel, hoe ga ik dat ooit terug betalen dan? Ik ben zo opgevoed dat je geen schulden maakt, tenzij huis oef studie. Er is verder geen familie die ons kan helpen. Ik zal nog eens kijken bij de verzekering die hier boven genoemd werden, dat is een van de weinigen die ik nog niet heb bekeken. Ik wil het ook absoluut niet hoor, en er is niks aan de hand met ze, maar ik maak me erg veel zorgen hierom.
Ik ben het eens met bovenstaande. En ik zou ophouden met te denken, dit kan gebeuren en dat kan gebeuren. Dan wordt je helemaal gek. Het komt wel goed! Ik zou een X bedrag per maand aan de kant leggen.
Hier een reactie vanuit de andere kant: ik vind het goed dat je op deze manier nadenkt en zou achter de keuze staan om de huisdieren een ander thuis te bieden. Een lening voor de zorgkosten van een huisdier? Dat zou ik nooit aanraden... Ik zou de tijd nemen om een liefhebbend baasje te vinden die je dieren een mooie tijd kan bieden. Zowel voor jullie als voor je dieren een prima oplossing.
Ik wil hier graag even op inhaken, ik ben het eerlijk gezegd wel eens met Jada08. Tuurlijk zijn de enige schulden die toelaatbaar zijn je hypotheek of studie. Maar huisdieren zijn in mijn ogen meer als huisdieren en horen 100% bij het gezin. Onze katten zijn echt onze '' kinderen'' Dus als wij 2000 euro zouden moeten betalen voor een behandeling en we zouden niet verzekerd zijn en niet veel geld hebben zou ik er alles aan doen dmv een lening om het wel te betalen. Die beestjes kiezen niet voor jou, maar wij voor hen, daar hoort een bepaalde verantwoording bij onderanderen dit. Vind ik persoonlijk.
Ik vind dat je druk maakt om niks, er is niks met je dieren. Voor t zelfde worden ze oud zonder kwalen. Je hebt het niet voor het zeggen. En ja ik zou een lening afsluiten. Weken droog brood eten bij wijze. Alles verkopen wat ik kan missen om geld bij elkaar te krijgen. Mensen zullen ons misschien voor gek verklaren. Maar dieren betekenen zo veel voor ons. Wij hebben een chinchilla, die had ontstoken poten. Wij zijn zo'n half jaar bezig geweest om het goed te krijgen. Elke dag schoonmaken, verbinden, medicatie. Heeft ons handen vol geld gekost. De dierenarts zei al dat menig mens het beestje had in laten slapen. Het was het dubbel en dwars waard, ze hupt weer vrolijk door haar kooi heen. Dat is mij zo veel meer waard dan geld
In ieder geval ook bedankt voor je reactie ik ging al wel een beetje twijfelen of ik nou zo raar dacht. We zijn er nog lang niet uit wat we doen, vandaar dat ik hier ook om een beetje input vraag, alles is welkom. Man en ik moeten er sowieso nog eens goed over praten. En qua denken wat er allemaal kan gebeuren, daar heb je aan de ene kant een punt hoor, ik denk soms te veel na en man denkt helemaal niet na (wat dat betreft dan )
Nog even vanuit een andere hoek gedacht. Heb je iets van luxe in huis wat eigenlijk overbodig is? Dat zou bijvoorbeeld een wasdroger kunnen zijn, vaatwasser, tweede auto, brommer etc. Als je die verkoopt, heb je alvast wat achter de hand. Ik denk met je mee he, het is niet ideaal dat weet ik. Maar beter dan een lening.
Dat waardeer ik absoluut. Maar eigenlijk niet, wat we hebben staan is oud en 2e hands. Hebben geen auto of brommer. Wel deze laptop maar die hebben we wel echt nodig. We zijn al wel een potje aan t maken met wat geld wat we verkopen van de kinderen, wat speelgoed of fietsje ed. Alleen dat schiet niet echt op haha.
Nou ik vind niet dat ik me druk maak om niets. En ik heb er ook alles voor over, maar heb nu wel 2 kinderen die ik niet 2 weken droog brood kan geven. Voor mijzelf zou me dat niet uitmaken nee. We zijn al spullen aan het verkopen.
Meid als je echt zo krap zit... en er is echt geen mogelijkheid meer (een lening betaal je uiteindelijk ook terug natuurlijk), dan zou ik ook verder kijken naar een ander baasje voor de dieren. Je moet zelf ook nog leven met je gezin. Het is geen slechte daad hoor, juist met liefde weloverwogen. Je wilt het allerbeste voor je dieren en als er wat gebeurt wil je er voor ze zijn. Dit kan nu (ongepland) niet (meer), en dat is heel naar en verdrietig. Sterkte met wat je gaat besluiten.
Ergens vind ik het ook verstandig hoe jij nu denkt, er zijn genoeg mensen die maar dieren nemen en ze eigenlijk niet kunnen onderhouden waardoor die beesten niet goed verzorgd worden. Aan de ene kant zou ik zeggen leef niet teveel in het als, maar aan de andere kant stel er is wel iets en je kunt er niet mee naar de dierenarts ben je verder van huis. Zou je niet op iets kunnen besparen? Om zo bijvoorbeeld 15 euro per maand opzij te leggen voor onvoorziene kosten? Of misschien een keer overwerken o.i.d.? Anders zou ik inderdaad wel kijken voor een ander baasje als je anders echt op een houtje zou moeten bijten.