Erg lang bezig per borstvoeding, kwalijk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Merlijn, 22 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    #1 Merlijn, 22 nov 2012
    Laatst bewerkt: 22 nov 2012
    Beste Mirjam en Saskia,
    Ik heb een zoontje van nu 2,5 weken oud. Hij is geboren met een zwangerschapsduur van 38.3 week en hij woog bij de geboorte 2790 gram (op p20 lijn voor die zwangerschapsduur).

Ik geef borstvoeding zo'n 8-10 keer per dag. Wat me opvalt is dat hij erg lang drinkt, hij heeft gemiddeld zo'n 20-30 min. per borst nodig.

Dit besproken met het consultatiebureau. Hun advies: beperk de voeding tot een half uur voor beide borsten samen, "anders word je een lopend buffet voor hem". Dit druist echter tegen mijn gevoel in.

Aan de andere kant vraag ik mij ook af hoe het moet als ik weer aan 't werk moet, er gaat dan wel erg veel tijd in de borstvoeding zitten.

Ik heb hem goed bekeken tijdens het drinken en het merendeel van de tijd drinkt hij echt actief. Soms valt hij in slaap tijdens het drinken en dan haal ik hem van de tepel af.

Edit, hij heeft ook nogal eens last van darmkrampjes vooral in vroege avond. Zou dat ook met gulzigheid te maken kunnen hebben? Wat kan ik hiertegen doen?

Graag jullie visie en advies!

groetjes Merlijn

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi Merlijn.

Hij neemt inderdaad zijn tijd ervoor :)
    15-20 minuutjes is gemiddeld. Echter zijn er voldoende kinderen die langer nodig hebben om voldoende melk binnen te krijgen.
    Hij is kleiner dan gemiddeld voor zijn zwangerschapsduur, het kost hem misschien nog wat moeite.

Als hij groter is zal hij waarschijnlijk steeds krachtiger kunnen zuigen en dus sneller kunnen gaan drinken.

Geef er voor nu lekker aan toe.

Darmkrampjes horen er helaas bij. De darmpjes van je kindje moeten wennen aan het feit dat ze voeding moeten verteren. Tussen de 3-5 weken is het vaak op zijn hoogtepunt.
    - Laat hem regelmatig boeren (ook bij borstvoeding)
    - Wrijf met de klok mee over zijn buikje.
    - Leg een warme doek of pittenzak op zijn buikje.
    - Draag hem op zijn buik op je arm.

Groetjes Saskia

3. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Dank je wel Saskia voor de gegeven adviezen. Probeer ze nu uit en kan er veel mee!
    Dus heel, heel erg bedankt1

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Graag gedaan.

Deel Deze Pagina