Hoi, Tot nu toe heeft ons zoontje nog geen voorkeurshouding. Ik moet zeggen dat wij ook wel heel consequent opletten dat hij afwisselt. Overdag is dat natuurlijk goed te doen, maar hoe doen jullie dat s'nachts ? Misschien ben ik er wel TE veel mee bezig? Neem aan dat als hij straks wat ouder is hij misschien helemaal alle kanten op kan liggen in bed en hoofdje draaien zal dan ook steeds makkelijker gaan. Hoe doen jullie dat want je kan het op een gegeven moment toch niet tegen houden? gr vruchtje
wij hebben toen yuri nog zo klein was hem elke keer een andere kand op gelegt met zijn hoofdje als hij te bed ging. en als we dan af en toe eens gingen kijken en hij lag een andere kant op dan we hem neer hadden gelegt dan legten we hem gewoon weer terug. dit hebben we gedaan tot dat hij zelf zijn hoofdje kon draaien. hoopt dat je hier wat aan heb. groetjes sabrina
Hier was het wel duidelijk. Bij het inslapen/wakker worden en op schoot had hij de neiging naar 1 kant te kijken. De andere kant kon hij wel, maar deed hij niet. Dus als hij overdag netjes beide kanten opkijkt tijdens zijn slaapjes, dan zal hij 's nachts niet opeens maar 1 kant gebruiken. En je kunt het moeilijk voorkomen. Maar zodra het gebeurd, kun je wel snel handelen. Dat hebben wij ook gedaan. De houding waarin hij bij ons lag andersom, leuke dingen alleen aanbieden via de genegeerde kant. Regelmatig tijdens zijn slaapjes (overdag) zijn hoofdje terugleggen, evt met hydrofiele luier opgerold onder de schouder. Daarmee was het probleem snel verholpen. Bij was drastischere gevallen zijn er ook wel hulpmiddel te koop om je kindje goed om-en-om te kunnen leggen (voorgevormd kussen). Maar dat zie je echt niet over het hoofd!
Oké bedankt. Soms heb ik een heel klein beetje het vermoeden dat hij rechts iets lekkerder vindt liggen. Nu slaapt hij ik had hem op links neergelegd ik ging 5 min. later kijken lag meneer op rechts. Toen nog 2 keer terug gelegd op links en viel hij uiteindelijk op links inslaap (aanhouder wint . Hij slaapt nu nog en heeft denk ik uurtje op links gelegen en kijk net ligt hij op rechts.Laat hem nu maar zo liggen. Ik blijf het gewoon goed in de gaten houden vooral ook overdag. En voedt hem al expres op links.
Je kunt hem eventueel natuurlijk ook op zijn zij leggen... hydrofiel-luier oprollen en achter z'n rug, dan blijven ze wel liggen,
Rozemarijke: dan kan hij toch wel terug naar zijn buikrollen? En dat is nou juist het gevaarlijke toch? Wordt er heel onzeker van want vannacht spiekte ik weer even JA hij lag weer op rechts. Nu overdag ik hem even lekker plagen en op links leggen
Ik heb zelf zo'n zijslaper gehaald. Dat zijn twee kussentjes die je met klittenband aan elkaar kunt maken en je baby ligt er dan tussen. Ze vind het héél fijn en ik kan haar zo goed afwisselen. Ze kunnen anders inderdaad op hun buikje rollen.
Hier is net de fysio weg omdat aaron overstrekte en die merkte op dat hij een lichte voorkeur heeft. Ze adviseerd inderdaad speelgoed aan de genegeerde kant aan te bieden, voedingen om en om te geven en als hij voorkeur heeft dus weer aan de andere kant. En hij moet overdag in een zijslaper slapen s'nachts niet. In de zijslaper kan hij niet omrollen en ligt prima dat is ook een goede optie want aaron rolde gewoon om hoor met een hydrofiele luier of handdoek.
Wat een gedoe toch allemaal hé. Ik zal weleens even kijken voor zo een zijslapen, maar is dat niet zielig dan want ze kunnen zich dan toch niet echt bewegen? Tot hoelang is het hoofdje eigenlijk zo gevoelig voor afplatting?
Wij hebben op advies van de fysio onze dochter heel lang alleen op links gelegd, dus niet gewisseld. Maar als er niets aan de hand is, zou ik dat niet zomaar doen, dan moet je toch beide kanten voldoende aan bod laten komen. Maar..... als je kindje echt een voorkeurshouding heeft, merk je dat wel hoor, dat is dan overduidelijk. Als het er nu niet naar uitziet, zou ik me toch niet zo druk maken. Hier was het namelijk zo dat we haar binnen een week konden "leren" om meer naar links te kijken. En dat was echt nodig, anders deed ze het niet. En als we dan dachten dat we het los konden laten, keek ze binnen een paar dagen alleen nog maar naar rechts. Dus we zijn het blijven stimuleren. Overdag sliep ze in de babysleep (dat zijn die driehoekjes) en dan consequent alleen naar links. Als ze klein zijn, hebben ze volgens mij geen last van dat ding hoor. Hoe groter ze worden en hoe meer ze gaan bewegen, hoe moeilijker het wordt. Onze dochter ging zich op een gegeven moment echt verzetten tegen dat ding. Als ze eenmaal sliep, was het klaar, maar als ze wakker werd, wilde ze bewegen. Maar toen we begonnen was ze al veel ouder dan jouw kindje. 's Nachts sliep ze niet in de babysleep, maar ik draaide haar wel altijd op links voor ik zelf naar bed ging.
hier de zijslaper! geweldig dat ding! hij keek ongeveer 95 procent van de dag naar rechts, en 5 % naar links. Daardoor ging zijn schedel wat plat worden aan de ene kant. de zijslaper mag niet gebruikt worden tijdens het slapen, maar aangezien we ook een nanny hebben doe ik dit overdag wel, en dan kijk ik af en toe nog even voor de zekerheid. Wat ook helpt is dat we hem best vaak op de bank neerleggen, met zijn rug tegen de leuning, zodat hij alleen maar naar voren kan kijken. Na twee dagen soms de zijslaper te hebben gebruikt, went hij al erg aan het linkskijken en volgens mij is hij nu al niet meer nodig! Consulatiebureau adviseerde me, om voordat we zelf gaan slapen (kleine slaapt door) nog even naar de kleine te gaan en zijn hoofd naar links te draaien. Hij slaapt gewoon door tijdens het draaien.