Oh even klagen hoor. Even een korte uitleg. Sinds 3 maanden heb ik weer contact met mijn zusje. Ik heb haar 7 maanden niet gezien of gesproken en dit had natuurlijk zijn redenen. Gister ben ik voor het eerst in een jaar tijd weer bij mijn moeder geweest. En nu het verhaal; Mijn zusje heeft kamertraining bij jeugdzorg. Ze hebben nog nooit wat met haar getraind maar goed, dat doet er nu niet toe. Ik heb het eerste half jaar (dec 2009 - april 2010) bij haar gewoond, omdat dat moest. Mij hebben ze er zo zonder pardon uitgezet en ik stond dus in feite op straat. Mijn zusje is in oktober 18 geworden. Ze heeft verlenging gekregen tot mei 2011. Nu moest ze er van jeugdzorg 31 dec 2010 uit. Ze heeft toen gedreigd met een advocaat. Toen moest ze er 4 januari uit. Advocaat heeft jeugdzorg gebeld en nu moet ze er 1 maart uit. Maar op papier staat tot mei! M'n zusje heeft die advocaat dus al 'n paar x gebeld, maar die belt steeds niet terug. De secretaresse geeft het niet door, denkt ze. Afijn. 1 maart moet ze de sleutels in leveren en dan moet ze van jeugdzorg naar zo'n short stay kamer. Dat zijn kamertjes waar je heen kunt als je even niet hebt. Mijn zusje krijgt 488 stufi per maand. De huur van zo'n short stay is 220. Dan heeft ze een zorgverzekering van 130, een telefoonrekening van 35 en een internetdongel van 20. Ze houdt dan dus zo'n 80 euro in de maand over om van te leven. Werken kan ze niet, ze heeft ontspoorde knieën, heupafwijking en heupdysplasie gehad in haar jeugd waar ze 2 maanden terug pas achter gekomen zijn. Ze moet nu geopereerd worden in Nijmegen waarschijnlijk en helemaal opnieuw leren lopen. Wajong uitkering is in behandeling, kan nog 4 maanden duren maar hoogstwaarschijnlijk wordt dit afgewezen. Vanaf september moet ze haar eigen schoolgeld a 1030 euro betalen. Dat is zo'n 256 euro in de eerste 2 maanden en daarna 128 euro per maand. Een half jaar lang. Kortom, geen geld om van te leven. Nu mag ze van mijn moeder ook niet terug komen bij haar en ze kan ook niet bij mijn vader wonen. Ze weigert nu dus de advocaat nog te bellen, omdat die volgens haar toch niet terug beld. Ze wilt zo'n short stay kamer nemen, maar jeugdzorg gaat haar schulden ook niet betalen die ze door hun dadelijk krijgt. Nu had ze mijn moeder een tattoo gegeven voor haar verjaardag, maar die kan ze nu niet betalen, want ze wil haar geld apart houden voor die short stay. Nu wilt mijn moeder die afspraak niet verzetten, omdat ze persee die tattoo wilt. Kortom, we beginnen weer met het gezeik van voor af aan en het liefst verbreek ik het contact met beide weer. Had ik maar nooit weer contact gekregen, want ik word hier zo moe van! K*tjeugdzorg altijd. M'n zusje is zo sloom als dikke stront. Die denkt dat alles haar aan komt waaien en ze zelf niks hoeft te doen. Sorry, maar moest het even kwijt.
Het financiele gedeelte is makkelijk op te lossen: een lening bij ibg! Daar is het ten slotte ook voor. Verder geen tips, maar kan me voorstellen dat je er horendol van wordt! Als je het contact niet wilt verbreken kun je misschien zeggen dat je over dit specifieke onderwerp niets wilt horen? Jammer dat het contact niet zo goed is, blijven wel je moeder en zusje natuurlijk.
Nou inderdaad, ze kan toch gewoon een lening aanvragen bij het IBG? Dan kan ze naast die 488 uitwonende beurs geloof ik op ongeveer 850 komen. Ik vind het overigens wel HEEL kinderachtig dat jullie moeder die afspraak niet wil verzetten voor die tattoo. Kom op zeg! En ik snap als moeder zijnde ook niet dat je je kind zo kunt laten zitten maar ik weet natuurlijk niet wat er vooraf allemaal is voorgevallen. Wel fijn dat je zusje in ieder geval jou heeft, ondanks dat dit voor jou natuurlijk iets is om gek van te worden. Je zusje is nog jong en ik denk dat ze jouw hulp enorm goed kan gebruiken..
Ja een lening. Ze kan maximaal 168 euro bijlenen dus is nog niet veel. Voor nu wel, maar vanaf het nieuwe schooljaar niet. En het hele probleem is ook, dat jeugdzorg daar op aast. Ze willen dat ze gaat lenen om rond te komen. En zij zichzelf maar in de schulden werken. Ik moest destijd ook van hun gaan lenen. Heb gezegd dat ik het heb aangevraagd om van het gezeur af te zijn, maar ben blij dat ik het nooit gedaan heb.
Ze kan maximaal 168 euro bijlenen staat op haar papieren. Mijn zusje heeft nogal een grote mond, daarom wilt mijn moeder haar niet terug, omdat ze daar geen zin in heeft..
Tja, beetje moeilijk verhaal. Maar ik zou gewoon eens goed in gesprek gaan, want het is wel je zusje... Je moeder is wel een rare zeg. Je gaat toch die afspraak verzetten als je weet dat je kind in geldnood zit? Waarom mag/kan ze niet bij je vader en of moeder wonen? Omdat ze een grote mond heeft? Hallo, het is wel je kind hoor...
Ze kan toch wel meer lenen dan dat? Ik leende 250 bij per maand. En anders tijdelijk stoppen tot ze alles op orde heeft. In ieder geval, je trekt het je nogal aan lijkt het. Het is niet jouw verantwoordelijkheid. Als jouw zusje problemen heeft en jouw moeder zo flauw doet, sta jij erbuiten en jij hoeft het niet op te lossen. Loslaten is denk het beste!
Hoezo kan ze maximaal 168 lenen? Ik heb 3 jaar terug een maand maximaal geleend en een uitwonende beurs en kreeg die maand 850
Essenhout, ik denk dat er verschrikkelijk veel pubers zijn met een grote mond en dat is toch geen reden om haar niet terug te "willen". Hoe groot de mond ook is, als moeder zijnde zou ik dat absoluut niet als reden zien om mijn kind te laten vallen in dit soort situaties.
Aan het eind van het jaar krijg je een papier waarop staat wat je krijgt van januari tot juli en van augustus tot december. Hierop staat dat ze maximaal bij kan leven 168 euro. Daar kan ik ook niks aan veranderen. Voor diegene die het vroeg; mn moeder wilt haar inderdaad niet terug omdat ze geen zin heeft in haar grote mond. maarja, dat is mn moeder. ben niet voor niets vanaf mn 16e al uit huis Mijn vader heeft ms, voor hem is het lichamelijk en psychish te zwaar als er iemand bij hem woont. daarbij heeft hij een zwaar depressieve vrouw thuis zitten die ons liever aan de andere kant van de wereld zit dus dat zal ook wel een groot aandeel hebben.
Ik kan me ook echt niet voorstellen dat Jeugdzorg erop aast dat ze zichzelf in de schulden steekt, Jeugdzorg heeft mijn inziens toch het beste met haar voor. Daarnaast is het lenen bij de IBG geen lening zoals vele anderen, een hele hoop studenten lenen op deze manier en je kunt het later prima terug betalen zonder dat het je belemmert (bij bijv. het kopen van een huis enz). Als dit de manier is waarop je zusje zichzelf kan redden dan is het toch heel normaal dat jeugdzorg graag wilt dat ze extra leent bij de IBG?
Dat klopt ook, ben ik helemaal met je eens. Maar onze 'moeder' is geen moeder. Die had gewoon haar benen bij elkaar moeten houden en geen kinderen moeten krijgen, want ze denkt alleen maar aan zichzelf. Alles is leuk en aardig, maar kom niks vragen want dan is het heisa.
Jeetje wat verdrietig Dat moet echt verschrikkelijk zijn. Maar wat voor een studie doet je zusje? Misschien dat het hiermee te maken heeft dat ze minder kan lenen?
Jeugdzorg geeft haar verlenging tot mei. Ze moest er 31dec al uit. Jeugdzorg heeft nog nooit kamertraining aan haar gegeven, ze hebben nooit met haar gepraat over haar jeugd, waardoor ze er in eerste instantie kwam. Jeugdzorg heeft mij op straat gezet. Werd mij gevraag waar ik heen ging. Ik heb gezegd; ik zal eens kijken hoe de bankjes in het park slapen. Ik kreeg toen; Oke, veel succes en de deur werd voor mijn neus dichtgedaan. En ik moest maar gaan lenen. Lenen lenen lenen. ALs ik vroeg wie dat terug ging betalen, was het dat is je eigen probleem. Ik vind het maar een k*tinstelling en ik zal vast de enige niet zijn. Ze staan niet meer zo goed aangeschreven als dat ze deden.
jeetje is niet niks wat je zusje moet meemaken op zo'n jonge leeftijd! vind het nog knap dat ze toch nog keuzes maakt voor haarzelf... je kan je zusje beter bijstaan dan haar af lopen te zeiken... jij hebt nu schijnbaar weer alles een beetje op de rit maar je zusje niet... vind dat je zelf ook weleens wat kunt doen ipv haar af te lopen zeiken! pak de telefoon en bel die advocaat en los het op voor dat meiske!
Even voor mijn duidelijkheid.. Heb je het ni over BJZ (bureau jeugdzorg, dus evt over voogden/reclasseerders/casemanagers?) Of heb je het over een jeugdzorginstelling die kamertraining aanbiedt? In t laatste geval, er zijn meerdere jeugdzorginstellingen die kamertraining aanbieden. En evt overbrugging aan kunnen bieden.
Eerlijk gezegt vind ik het nog al sneu voor je zusje. Net 18 en dan al zo veel problemen. En juist omdat ze zo jong is laat ze het zo hangen. Te jong eigenlijk nog om echt volwassen te zijn het is niet niks net 18 en overal alleen voorstaan. Tja jeugzorg zo als je zegt ze zijn ze liever kwijt dan rijk ze kost nu nog geld. Van af ze 18 zijn moeten ze het meestal zelf uit zoeken. Heb geen tips voor je dan adem in adem uit en probeer je zusje te helpen wat in jou macht ligt. Ik merk dat je van je zusje houd maar dat het je ook allemaal te veel is. Je moeder tja een geval appart zo als je zegt. Maar moet gaan zieke dreumus aan me benen.