vraagje over ziektewet tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door annoniempje, 1 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annoniempje

annoniempje Nieuw lid

1 apr 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal ik zit al geruime tijd in de ziektewet door 2 zwangerschappen. Mijn werkgever zegt dat ze de ziekte van deze 2 zwangerschappen bij elkaar optellen en dat alleen de zwangerschapsverloven, 2 maal 16 weken erafgehaald worden voor de telling naar het wia moment. Heb contact gehad met een rechtswinkel en die zeggen dat ze ziekte tijdens de zwangerschap ook niet mogen meetellen voor de wia. Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand me hier meer over vertellen??

2. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    nee sorry daar heb ik helaas geen ervaring mee. Dus weet ook niet hoe het zit. Weet alleen dat als je 6 weken voor je verlof ziek wordt je verlof dan al ingaat zeg maar.

3. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Moet eerlijk zeggen dat ik je niet helemaal snap?

Je krijgt je zws verlof toch gewoon uitbetaald?

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Lijkt me verstandiger als je even contact zoekt met het UWV, zij kunnen je ook exact aangeven hoe het zit met de telling mbt WIA enzo.

5. annoniempje

annoniempje Nieuw lid

1 apr 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik krijg alles wel uitbetaald dat is het probleem niet maar ik zit al een hele tijd in de ziektewet en nu willen ze de wia gaan aanvragen voor me maar volgens de wet mogen ze de ziekte tijdens de zwangerschappen zelf niet meetellen omdat zwanger zijn niet een echte ziekte is. Snap ook heel goed dat veel mensen niet weten hoe dit zit want het komt ook niet zoveel voor. Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen.
    Mijn baas heeft contact gehad met het UWV en nu is ineens beslist dat ze de periode bij elkaar optellen terwijl ik vorige week een andere brief van het UWV heb gehad en daar staat in dat ik bijna een jaar ziek ben.

6. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ligt er helemaal aan wat je hebt, is het zeker dat het weg is na de zwangerschap? zijn het blijvende klachten? er spelen veel meer dingen mee natuurlijk en daarom is het het beste om je vraag bij het uwv neer te leggen, zij beslissen naar aanleiding van een aantal factoren, niet perse nav ziek door zwanger.

7. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Als je tijdens je zwangerschap ziek bent om een reden die niet zwangerschapgerelateerd is tellen die weken wel mee (bijvoorbeeld griep/psychische klachten losstaand van de zwangerschap).
    Maar je verlof en ziekte ivm zwangerschap tellen niet mee. Hiermee onderbreek je zelf de ziekteperiode die telt voor de 104 weken. Als deze periode langer is als 4 weken begint de 104 weken weer opnieuw.
    Het is dus niet zo dat als je zwanger bent en je krijgt griep dat dat niet mee zou tellen voor de 104 weken. Dit geldt alleen voor zwangerschapsgerelateerde ziekte (extreem misselijk, oververmoeid door zwangerschap, bekkeninstabiliteit etc etc etc)

En omdat je zwangersschapsverlof al langer duurt als 4 weken begint daarna de telling voor de 104 weken opnieuw.

Dit is dus wel lastig voor je werkgever.
    Ik denk dat je voor jezelf heel goed op een rij moet zetten wanneer je je ziek hebt gemeld, wanneer je zwangerschapsverlof hebt gehad, of je je ziek hebt gemeld ivm zwangerschap en wanneer, hoe lang dit heeft geduurd. En wat is de reden van ziektemelding na je bevallingsverlof geweest?

Helaas zijn er dus wel uitzonderingsregels, als je na je verlof in verband met de zelfde "ziekte" niet kan werken als voor je verlof dan tellen de periodes dus wel als aaneengesloten (natuurlijk wel het zwangerschaps/bevallingsverlof eraf gehaald).

Zoals het nu lijkt voor mij ben je naar je verlof ziek gemeld met dezelfde oorzaak als waarvoor je tijdens de zwangerschappen en tussen de zwangerschappen ziek was. En je bent dan waarschijnlijk ook nooit met een andere ziekte ziekgemeld.

Het is dus heeeeeel belangrijk wat de reden van je ziektemeldingen zijn geweest.

het zit lastig in elkaar, maar het zou dus heel goed kunnen dat het UWV toch een juiste beslissing heeft genomen.

8. Stippeltje

Stippeltje Bekend lid

14 okt 2009
    612
    0
    0
    NULL
    NULL
    #8 Stippeltje, 1 apr 2010
    Laatst bewerkt: 1 apr 2010
    Bij ziekteverlof langer dan een jaar krijg je 70% betaald. Maar tijdens zw.verlof krijg je gewoon 100% betaald en die periode geldt niet als ziekteverlof. De einde-wachttijd (het moment waarop je 2 jaar ziek bent) wordt dan ook 16 weken opgeschoven.
    Het zijn dus 2 aparte dingen die los van elkaar staan.
    Zoek het even goed uit, want je hebt meer rechten dan werkgevers soms willen doen overkomen.

Maar wat ik uit jouw verhaal opmaak, is dat je zwangerschapsverlof (2x in dit geval) niet meegerekend mag worden in je ziekteverlof. En dat klopt.
    Jouw einde wachttijd wordt dus met 2x 16 weken opgeschoven.
    Het ziek-zijn zelf (ook tijdens je zwangerschap) wordt wel meegerekend voor de WIA, als je voor je zwangerschap al ziek was.

9. annoniempje

annoniempje Nieuw lid

1 apr 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    dames bedankt voor jullie reactie maar ik kreeg net een mailtje dat dit account van mij gesloten gaat worden. Wist niet dat je geen 2 accounts mocht hebben maar ik wil dit niet plaatsen onder mijn andere acccount omdat ik daarmee niet echt annoniem ben.
    allemaal bedankt voor jullie reacties!!

Deel Deze Pagina