Wel of niet zwangerschapsrelaterend?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Jufffie, 17 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Sinds de 11 weken zwangerschap zit ik ziek thuis omdat ik hevige bloedverlies had en hard ebuiken. Met 14 weken begonnen de weeen al en met 17 weken ben ik veels te vroeg bevallen van een zoontje.
    Hiervoor ben ik bevalnen van een dochter met 26 weken.

Net belde de UWV en die vroeg hoe het gaat. Ik vertelde hem dat het niet zo goed gaat en dat ik inmiddels bevallen ben.
    Hij vroeg mij of ik lichamelijke klachten had. ik vertelde dat ik niks heb overgehouden ana de zwangerschap/bevalling maar dat het meer geestelijk is. Ik ben in een depressie terecht gekomen en dat zorgt voor de lichamelijke klachten. Nachtmerries, vermoeidheid, depri-gevoel etc.

En opeens vertelde die grapjas mij dat het niks te maken heeft met de zwangerschap/bevalling. Ik zit in een rouwproces en dat kan IEDEREEN overkomen.;)
    Nou nee hoor, dit heeft te maken met de zwnagerschap/bevalling van allebei mijn kids. Mn zoontje heb ik verloren na een hele spannende en zware (korte) zwangerschap en alles van de vroeggeboorte van mijn dochter komt naar boven.
    Ik raak toch niet zomaar depri? Of heb ik het mis?!!!

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.797
    113
    Ik denk dat het zeker wel zwangerschap gerelateerd is. Ook rouwen natuurlijk maar ook zwangerschap. Je zou nu nog zwanger zijn en je kunt nu nog echt aan het ontzwangeren zijn.

Ik zou als ik jou was contact opnemen met je huisarts en daar een plan mee opstellen hoe je nu verder moet.

Je hebt echt twee hele heftige dingen meegemaakt en dat heeft echt tijd nodig.

Heel veel sterkte en laat je niet gek maken door die clowns bij het UWV. Die kunnen nooit voelen of weten wat jij doormaakt en voelt.

3. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Ik zag alleen je banner en moest huilen. Ik was uitgerekend op 12 juli! Was een dagje verder dan jij!

Ik kom straks op jouw post reageren. Nu ff naar de huisarts!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nou ja, wat raar zeg. Je verlies is toch zwangerschapsgerelateerd? Buikpijn kan ook iedereen krijgen en rugklachten maar in jouw geval is de oorzaak duidelijk!
    Laat je niets aanpraten: jouw klachten zijn zwangerschaps / bevallingsgerelateerd. Heel veel sterkte!

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    zeker weten zwangerschapsgerelateerd! Een postnatale depressie hoort ook bij zwangerschapsgerelateerd dus dit ook!
    Maar waarom is het zo belangrijk? Als het niet zwangerschapsgerelateerd is moet je werkgever alles betalen. Maar je krijgt toch geld...

Ik snap je banner niet helemaal, heb je nu eerst een kindje met 17 weken gekregen of is dat nu? hoe gaat het nu met je kindje?

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.797
    113
    Ja ik weet het. Daarom vind ik het ook zo vreselijk voor je.

Je eerste zwangerschap heb ik ook al gevolgd.

Ik vind het zo erg voor je. :(

7. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Waarom het belangrijk is voor mij?
    Omdat ik 6 weken geleden ben bevallen en al na 2 weken zat mn werkgever te hijgen in mijn nek van wanneer kom je werken! Hallo 2 weken na mn bevalling!
    En nu vertelt die grapjas van het UWV dat een postnatale depressie niet zwangerschapsrelaterend is?
    Ze willen mij graag snel aan het werk zetten. Je zou denken dat ze een stabiele juf voor de klas willen hebben!

Ik ben 2,5 jaar terug bevallen van een dochter met 26 weken. 2 manaden na haar thuiskomst stond ik weer voor de klas. Na 3 maanden stortte ik in en heb onstlag genomen. Ik raakte toen ook in een depressie!
    Nu gaat dat mij niet weer overkomen. Ik ga pas werken als ik weer de oude ben. NIET eerder!
    Zelfs mijn psych en HA raden het mij af!

Vrijdag neemt de arbo-arts contact met mij op. Ben benieuwd wat zij te melden heeft!

*wordt vervolgd*

8. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Ach het went hoor! Al die ellende!:(
    Ooit za het zonnetje voor ons schijnen.

Ik leefde zo naar die 24 weken. Maandag is het al zover! Maar helaas is het nu te laat voor! Wat mis ik mijn kleine kanjer...Zo erg!

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.797
    113
    Pff, ja het is echt heel erg wreed.

Ik denk ook alleen te begrijpen als je het zelf hebt meegemaakt.

Ongelofelijk ook dat je werkgever en het UWV zo reageren. Maar helaas zijn we in deze maatschappij vaak niet meer dan een nummer.

10. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    juffie ja het is het is heel erg gemeen en naar van het uwv. Onbegrijpelijk eigelijk. Maar of dat iets is waar jij je op dit moment zorgen om zou moeten maken, denk het niet. Jij hebt wel genoeg ellende aan je hoofd. Laat je werkgever en het uwv het lekker uitzoeken onder welke noemer ze het gooien, je hebt je huisarts en psych achter je!

11. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

De arbo-arts belde vandaag!
    Ik vertelde haar wat er gaande is en zij wil mij nog niet aan het werk zetten. Ik moet wel op korte termijn ff terug naar mijn klas om contact te houden met mijn leerlingen en collega's. Ik vind dat best zolang ik mag bepalen hoelang ik daar blijf.

12. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    jufffie kan de arbo arts geen contact opnemen met jouw huisarts? Ik vind het bespottelijk, zeker voor iemand die in het onderwijs werkt! Ook van je werkgever overigens...

Wil je off topic ook even laten weten dat ik erg met je meeleef.

13. Lieverd, wat een verhaal:( Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen, wat een verdriet, wat een gemis.

Ik ben na de geboorte van ons 1e dochtertje ook thuisgebleven! Op een gegeven moment belde een vrouw van het UWV waarom ik thuis zat en toen heb ik het met tranen verteld. Ze was meteen stil en begreep het helemaal. Daarna moest ik me wel melden bij de Arbo-arts, maar die had ook alle begrip. Ik mocht net zolang thuis blijven als ik zelf wilde en heb gewoon 100% betaald gekregen door het UWV omdat ik ziek was als gevolg van zwangerschap.

Ik kan echt waar ontzettend boos , woedend en tegelijk intens verdrietig worden van jouw verhaal, van jouw situatie. Mensen die zo gevoelloos zijn, zouden dit zelf een mee moeten maken (al wens je het uiteindelijk niemand toe), maar puur omdat ze dan misschien pas begrijpen hoe het voelt.

Ik kan je maar 1 ding zeggen, luister naar jezelf en doe niks overhaast of omdat iemand anders (je baas) zegt dat het moet... Alleen jij weet wanneer je er klaar voor bent weer te beginnen met hele kleine stapjes! Heel veel sterkte en ik hoop dat je alsnog snel begrepen wordt!

14. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Jufffie, weet niet of je het al gedaan hebt maar je moet wel bezwaar aantekenen tegen de beslissing van het UWV. Ik heb het ook meegemaakt, zat zowel psychisch als lichamelijk in de knoei naar de bevalling van Sam met 30weken nav HELLP.

Ik heb toen een brief geschreven waarin ik heb verwezen naar sites over hellp en waar ik een uitleg heb gegeven. Maar belangrijker, ik heb aangegeven dat als ik niet zwanger was geweest, als ik niet was bevallen dat ik op dat moment ook niet ziek was geweest, dus dat het daarom zeker wel zwangerschapsgerelateerd is.

Sterkte!!

15. boterbloem

boterbloem Actief lid

20 apr 2007
    215
    0
    0
    hallo, allereerst tserkte met het overlijden van je kindje.
    Nu je zo verdrietig bent zou je niet lastig gevallen moeten worden met dit soort dingen.
    Ik heb ook een postnatale depressie gehad en mijn psychiater heeft een verklaring getekend dat dit door de bevalling kwam en dus moet het UWV uitkeren.
    Laat je vooral niet opjagen..dit heeft tijd nodig.
    Sterkte!

16. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Oh dames. Het UWV is echt onmogelijk!

Ik kreeg een brief in de bus dat ik mij dinsdag moet melden bij hun eigen arts! Maar waarom dan?

17. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83

Geen zorgen maken daarover, denk dat het UWV ook een beoordeling wil maken en jou verhaal wil aanhoren. Misschien is dat alleen maar goed en kunnen hun met eigen ogen zien dat werken nu absoluut geen optie is.

Voor jezelf opkomen meid, wat denken ze wel niet. Dit kun je toch niet verwachten van iemand?? Kan je huisarts je hier niet in hepen trouwens? Neem aan dat je huisarts ook weet van wat er allemaal gebeurd is, misschien kan hij/zij je daar in helpen.

Ik heb zelf ook heel lang thuis gezeten door de vroeggeboorte van mijn jongens, moest het echt verwerken. Ik heb verder nooit problemen gehad met de arbo arts en met het UWV. Denk dat je eigen baas hier ook een grote rol inspeelt. Misschien kun je met je baas ook nog een gesprek aangaan dat het werken op dit moment echt niet lukt.

Sterkte met alles

18. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen met het verwerken van dit verlies.

Voor dinsdag hoef je je echt geen zorgen te maken. Ze gaan dan bepalen of het wel of niet zwangerschapsgerelateerd is. Dus dan gewoon je verhaal doen en dan zou dat goed moeten komen. Je mag er iemand mee naartoe nemen en dat zou ik ook zeker doen. (heb dat gesprek ook gehad, zit inmiddels ruim 16 maanden thuis, sinds het begin van mijn zwangerschap)

Je arbo-arts en het UWV staan los van elkaar. Die hebben op zich niet veel met elkaar te maken. Het UWV moet afzonderlijk beslissen of het wel of niet zwangerschapsgerelateerd is (waar ik wel vanuit ga) Zij blijven dan je volledige salaris doorbetalen. Dit scheelt voor je re-integratieproces. De school kan namelijk een full-time vervanger voor je inhuren. Jij kan dan op therapeutische basis gaan re-integreren als je er weer aan toe bent om te gaan werken. Scheelt dus veel. De druk van je werkgever om weer te gaan werken is namelijk lager. (het kost hun niks en je wordt vervangen)

Heel veel succes!

19. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    sterkte, jeetje kreeg al kippenvel bij je eerste post, nu ben ik alleen nog maar boos op t uwv

Het uwv is gewoon een zeikinstantie, zeker de laatste maanden want ze moeten bezuinigen. Ze hebben tegen mij zo ongeveer gezegd dat de werkgever te makkelijk is met "ziek laten zijn tijdens of na zwangerscha want uwv betaald wel"
    Als t uwv aantoont dat t niet zwangerschapgerelateerd is, dan zijn de kosten van jou loon voor je baas. Nu zijn de kosten voor het uwv.
    Denk dat daar het punt van discussie ligt. Gewoon een geldkwestie dus. Uwv wil de kosten niet betalen, dus gooit t op niet zwanger gerelateerd en dus hoeven ze niks te betalen.

Dit krijgen ze echter niet voor elkaar! Ik zou niet alleen gaan naar t gesprek (dat wordt altijd geadviseerd bij t uwv) neem iemand mee die van je situatie afweet en t heel helder kan verwoorden als jij ff volschiet oid.
    Vertel daarje hele verhaal gooi alles op tafel desnoods met alle tranen die je hebt. Hoe sterker je je houdt hoe sneller ze oordelen dat het GOED met je gaat. Daar zijn ze geweldig in.

Je hebt overigens ook gewone menselijke mensen bij t uwv, die begrip hebben. Ik hoop dat je zo'n arts mag treffen en dat je even de rust mag pakken die je nodig hebt. Dit soort "onzin" zit je nu echt niet op te wachten!
    Heel veel sterkte meid

20. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Dank jullie wle lieve dames voor jullie reacties!

Ik dacht dat ik vandaag naar de arts moest van het UWV.
    Morgen pas om 10 uur moet ik me bij hem melden. Mijn man gaat mee! Vind het erg spannend!

Deel Deze Pagina