Vraagje over ziektewet-uitkering en ww-uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sterre82, 17 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik ben helaas sinds 1 feb. jl. werkloos en zit nu in de ww. Toen ik ontslagen werd was ik al zwanger. Nu heb ik door de zwangerschap enorm lichamelijke klachten gekregen. Hier liep ik al mee maar vond het in eerste instantie niet nodig om me ziek te melden. Nu is het inmiddels zo verergerd dat ik me gister toch ziek heb gemeld bij het uwv.

Vandaag werd ik gebeld door het uwv om mijn melding in behandeling te nemen maar ontging me de logica van het syteem compleet. Ik krijg nu een ziektewet-uitkering maar mijn ww loopt wel nog 13 weken door. Plus dat ik verplicht blijf om te solliciteren... Ik schiet er dus helemaal niks mee op en blijf dus met het probleem zitten dat ik nog steeds eventueel op gesprek moet e.d. terwijl ik steeds vaker nauwelijk kan lopen. Ze zien me al komen bij een bedrijf ;) Ik had eigenlijk op een beetje onlasting gehoopt wat dat betreft :)

Kunnen jullie mij uitleggen wat hiervan het nut is? Ik snap dat het ook is om tegen te gaan dat mensen te pas en on te pas de ziektewet induiken maar als ik nou een werkgever had en me ziek zou melden dan ben ik toch ook niet verplicht om toch 1 uur per dag komen werken?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sterre82,

Als je bent ziek gemeld tijdens je WW-uitkering betekend dit, dat je de eerste 13 weken van je ziekmelding aan de verplichtingen van de WW en de Ziektewet moet voldoen. Wel wordt er rekening gehouden met je ziekmelding. Ben je zelf van mening dat je niet kunt werken of solliciteren? Neem dan contact op met je werkcoach. Hij bespreekt samen met jou wat er nog mogelijk is en maakt afspraken met je hierover. Na 13 weken wordt je dossier overgedragen aan de Ziektewet en heb je geen sollicitatieplicht meer.

Als je bent ziek gemeld wegens zwangerschapsklachten ontvang je van de Ziektewet 100% van je dagloon.

Actuele informatie over ziek ten gevolge van zwangerschap vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina