kijken basischool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door stamboom, 8 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Heb voor volgende week een afspraak om te gaan kijken op de basisschool waar lotte misschien volgend jaar naar tou gaat. Wil dat gewoon geregeld hebben. Mijn vraag is nu: waar moet/kan ik op letten, wat zijn belangrijke vragen om te stellen?

2. Tennes

Tennes Niet meer actief

Er is vast wel meer te bedenken, maar hier zijn een paar tips. Hopelijk heb je er wat aan:

- let goed op hoe je ontvangen wordt en hoe je gevoel is bij het gebouw en inrichting van de klassen is. Is het netjes, is het een geheel (dit zegt veel over de manier van werken binnen de school)
    -Vraag wat de manier van werken is (zelfstandig werken, cooperatief leren, weektaken)
    - Vraag wat de school doet met kinderen die uitvallen op bepaalde vakgebieden of die juist meer aan kunnen.
    -Vraag wat het beleid is op sociaal emotioneel vlak. Wat doen ze aan groepsvorming, pesten ed.
    -Hoe gaan de kinderen met elkaar om?
    -Hoe geeft de school vorm aan de multiculturele samenleving?

Hoe voel jij je bij het introductiepraatje en wat signaleer je. Kijk kritisch op dit beeld past bij jou en je kind.

Succes

3. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    volgend jaar?
    je dochter word toch 'pas' in 2011 4 jaar?

zou je dan wel nu al gaan kijken?
    of zijn er bij jullie wachtlijsten en moet je zo vroeg al inschrijven?

4. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Vraag om een schoolgids, daar staat heel veel informatie in over de school.
    En verder moet je op je gevoel afgaan, zie jij je kind en jezelf hier al rondlopen de komende jaren?

5. Tennes

Tennes Niet meer actief

Inderdaad, ga op je gevoel af!
    In een schoolgids staat vaak de meest wenselijke situatie. Maar ziet dit er in de praktijk ook zo uit.

6. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Als je nu al een school op het oog hebt, dan is het handig om zo vroeg mogelijk in te schrijven. Milan heb ik met 2 jaar ingeschreven en het bleek dat het schooljaar waarin hij op school zou komen, al aardig vol begon te lopen. Misha is ook al ingeschreven.

Scheelt wel dat ik al zeker wist op welke school ik ze wilde hebben, dus geen vooronderzoek hoefde te plegen;)

Het is iig handig om even te gaan polsen hoe dat bij jullie in de omgeving is gesteld met eventuele wachtlijsten, anders kan het zijn dat je kindje niet geplaatst kan worden naar de school van jou keuze en moet je weer verder zoeken...

7. anja 29

anja 29 Actief lid

11 okt 2006
    400
    0
    0
    hier heb ik mijn dochtertje al met 6 maanden laten inschrijven op de basisschool ze is nu net 2 jaar geworden

8. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Sorry, heb in foutje in het onderschrift gemaakt, Lotte is van 2006 en wordt dus volgend jaar 4 (zie het nu pas).

9. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Puur op het gevoel, de sfeer die de school uitstraalt.
    Wij mochten ook bij de klassen kijken, en heb goed naar de kinderen gekeken hoe ze waren.

Het was de eerste school die we hebben bekeken en het voelde gelijk heel goed, dus een half jaar geleden hebben we hem al ingeschreven

10. Blaak

Blaak Niet meer actief

Ik heb ook binnenkort een afspraak om te gaan kijken bij een basisschool voor mijn dochtertje (nu 3,5 jaar).
    Ik ken die basisschool heel goed, want het was mijn oude basisschool namelijk :D erg leuk dus en herken zelfs nog leraren van vroeger (is vlakbij dus ik zie ze nog vaak). Ik heb wel vertrouwen in die school dus, weet precies wat er allemaal gebeurd enzo kan echt niet wachten totdat ze op mijn oude basischool komt! :D

11. Tink

Tink Niet meer actief

Prima tips! De manier van ontvangst zegt ook veel. Ik had destijds mijn dochtertje bij me en er werd ook tegen haar gepraat, gevraagd of ze soms even in de klas wilde kijken (ja!) en ze kreeg een kaart van de juf. Kortom, ook voor haar een uitstekende eerste indruk. Die school is het dan ook geworden ;)
    (Op een andere school mochten we ook wel in een klas kijken maar dat was op mijn verzoek en ze keken mijn kind nog niet eens aan. Die werd het dus niet.)

12. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Bedankt voor jullie tips? Morgen gaan we dus laat wel weten of het hem wordt.

Deel Deze Pagina