Ik heb een vraagje over mijn dochtertje van 1 jaar oud. Ze eet nu sindskort met de pot mee (bijv aardappeltjes, groenten en wat vlees) maar ze eet 'maar' 35-50 gram in totaal! Het toetje wat we daarna geven, eet ze wel normaal. Nu is ze nooit een grote eter geweest en kon eerst ook echt complete flessen laten staan maar waar ze eerst bijv een half 8 mnd potje at, eet ze nu dus nog veel minder! Is dit niet te weinig?? Haar schema is nu: - ontbijt: 200 ml opvolgmelk met 20 gram 8 granen pap - tussendoor: fruit (ca 150 gram, gepureerd) - lunch: tegenwoordig 1/2 bruine boterham (eerst at ze minstens 1 hele maar dat is nu dus ook al minder), gevolgd door 120/4 opvolgmelk - tussendoor: koekje met sap - avondeten: met de pot mee, zoveel ze op kan, gevolgd door toetje Danoontje aardbei of banaan of perzik 100 ml met daarna evt nog wat Biogarde - avondfles: 150/5 ml opvolgmelk Nu mag ze natuurlijk over op gewone (halfvolle?) melk maar met dat kleine beetje avondeten is dat misschien niet zo verstandig? Misschien beter om dan 's avonds peutergroeimelk te geven en bij het ontbijt en lunch dan wel gewone melk bijvoorbeeld? Hoeveel gram avondeten heeft ze eigenlijk nodig?? Boterham moet natuurlijk ook wel wat meer worden maar ik maak me vooral zorgen om dat avondeten... 35-50 gram is toch gewoon echt TE weinig?? Ze duwt het er gewoon uit met haar tong en ook met haar handjes stopt ze het niet in dr mondje... Alvast bedankt voor het antwoord! Susan.
Hallo Susan! Dit gebeurt vaker hoor! Kindjes moeten ook weer wennen aan de voeding die wij ook eten en het zal zeker wel meer worden. Soms helpt het ook om eerst alleen de groente op te scheppen (gemiddeld wordt anderhalve opscheplepel geadviseerd, maar als dat iets minder is, is niet erg). Kleine beetjes zodat het overzichtelijk blijft voor je kindje. Na de groente of als ze al een gedeelte op heeft, om en om met vlees/aardappels/pasta. Qua zuivel is het wat veel wat ze nu krijgt wat de eetlust kan beinvloeden. Het is wenselijker om 300ml nog te geven aan flesvoeding en evt een klein toetje. De peutergroeimelk is lichter dan de Standaard 3 maar bevat nog wel de vitamines en mineralen die belangrijk zijn. Misschien is dat een idee om te gaan geven? Succes, groetjes Femke