Kolfruimte in toilet

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Peetiescheetie, 7 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peetiescheetie

Peetiescheetie Actief lid

14 dec 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedendag allen,

Sinds vorige week ben ik weer aan het werk en ik kolf nog 3 á 4 keer per dag. Op mijn werk is er een ruimte gemaakt in de toiletruimte.
    De ruimte is als volgt ingedeeld;
    Je komt binnen in een ruimte waar een wasbakje is en dan zijn er twee aparte ruimtes. In de ene ruimte is het toilet en in de andere ruimte is de toiletpot weggehaald en de grond dicht gemaakt. Hier komt een bureaustoel in te staan en verder niets (of misschien nog een klein tafeltje). Verder is er geen raampje, dus geen frisse lucht of daglicht.

Moet ik hiermee akkoord gaan of is dit niet zoals de wet het verplicht?

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Het kan wel hoor. Daglicht of frisse lucht is geen vereiste. Als het toilet in een andere ruimte is, zou ik akkoord gaan. Wel een tafeltje hoor! Is wel zo handig. Ik wilde mijn spullen niet op de grond zetten!

3. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

4. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Tja ik kolf in het archief :D
    -Deur kan op slot
    -Staat een stoel
    -stopcontact aanwezig
    -in de archiefkast heb ik een plekje voor mn eigen spulletjes
    -straalkacheltje om de ruimte even voor te verwarmen.

T is echt piepklein, ik kan nog net langs de stoel wurmen en dan de stoel naar achter schuiven en zitten maar.
    Maar ik heb er geen problemen mee. Paar meter verder is een keukentje met water en een koelkast.
    Ik zou ook geen problemen hebben met de ruimte die jij omschrijft, zou wel een tafeltje willen.

5. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.881
    113
    Noord-Holland
    Ideaal is anders, maar het voldoet vlgs mij aan de wettelijke eisen. Wel even kijken dat ze ook een stopcontact maken!

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Stoel - stroom - warmte & liefst een tafeltje of plank o.i.d. En een deur die op slot kan! Meer heb je in een kolfruimte in principe niet nodig. En in of vlakbij de kolfruimte een plek om af te wassen is fijn, maar iets verder lopen is ook niet onoverkomelijk toch?
    Het is wel noodzakelijk dat je de melk koel kunt bewaren. Daglicht kun je dat uurtje per dag wel missen toch?

7. Peetiescheetie

14 dec 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er kan geen stroom worden gerealiseerd. Gelukkig heb ik een kolf die ook op batterijen werkt....
    Ik vreesde al dat ik er niets van kon zeggen. Dan maar een extra vest meenemen voor de kou en een foto van de kleine ophangen om er iets leuks van te maken :)

Bijgevoegde bestanden:

8. Poeh, een erg inspirerende ruimte is het inderdaad niet, zeg :eek:

9. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Helaas zijn de meeste kolfruimtes echt niet mooi. Ik werk gelukkig meestal thuis, maar soms ook op kantoor en daar is het net zoals bij Blaadje, in een archief/opslagruimte. Waar bovendien meerdere malen per dag iemand bij moet om spullen te pakken etc. Dus je zit ook nog op hete kolen. Van mij mogen werkgevers zich wel wat meer inzetten voor mooie kolfruimtes.

Succes om er wat van te maken. ;)

10. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Weetje het is al fijn dat het er is zou ik de ken en verder zelf wat opleuken met een poster /schilderij
    Foto's van je kind een lampje op een tafeltje
    Tijdschrift
    Nepbloemen enz zodat je je iets meer relaxed voelt en het kolven wat makkelijker gaat

11. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Het ziet er inderdaad niet heel fijn uit :(

Ik kolf ook in een omgebouwd toiler, wel het invalide toilet, dus een groter hok. Maar nog steeds een weinig inspirerende ruimte.

Inderdaad zelf opvrolijken, en wellicht een kleedje op de vloer?

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Hahaha, nee hoor deze ruimte voldoet niét aan de wettelijke eisen, dat zou wel érg treurig zijn als dit de standaard is...:$
    TS, als je écht op je strepen gaat staan, hoef je deze ruimte niet te accepteren, dat lijkt me duidelijk. En dat mag je ook best aangeven.
    Ergo, ik zou het zéker aangeven.
    Zeker het feit dat er geen elektriciteit is, is een minpunt.

Maar goed, het is wat het is.Als jij zelf het gevoel hebt dat je er wat mee kan...prima!:)

13. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

Oh wacht geen stroom? Ik denk dat ik dat niet had 'gepikt'. Nu kan jouw kolf op batterijen ( en gebruikte in een handkolf) maar wat als dat niet kan. En deze ruimte ziet er wel heel klein uit....

14. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    En wat als ze een verlengsnoertje onder de deur door laten lopen? Dan is het probleem van stroom opgelost...

Wat ik daarmee wil zeggen: het argument "er is geen stroom" is in deze niet doorslaggevend, wanneer het werkelijke probleem is dat je de ruimte niet prettig vindt.

Ik zou het gesprek zijn aangegaan, al vóór de aanpassingen waren gedaan. Eerlijk gezegd is het nu wel erg laat, aangezien er al in geïnvesteerd wordt door de baas en het zo goed als klaar is. Ik zou meteen hebben aangegeven dat een omgebouwde wc geen geschikte optie is, omdat deze te weinig rust en privacy biedt (met een poepende medewerker naast je, en jij met je brommende kolf), te koud is, te klein is voor een ontspannen stoel/rustbank en tafeltje, en niet hygiënisch werkt.

Je kan ook verwijzen naar het arbobesluit voor een kolfruimte: http://www.arbozone.nl/8139/265-rustruimte-enof-kolfruimte
    In de wet zelf staat niet zo heel veel waar je iets aan hebt in deze:

15. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Overigens had ik ook geen "mooie" kolfruimte, maar ik had wel voldoende ruimte, privacy en het was hygienisch. Dat is voor mij doorslaggevend zijn. Dat het niet gezellig was vond ik niet erg, ik kon er goed mijn rust nemen die ik nodig had om te kolven.

16. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Wist je dat deze ruimte aangepast zou worden? Zo ja dan dan ik me nu ook bezwaard voelen er iets van te zeggen. Maar anders absoluut niet!

Persoonlijk krijg ik het al benauwd als ik de foto zie. Klein en ongezellig lijk me geen probleem, maar dit is gewoon een heel klein pleetje zonder pot.. En met een beetje pech nog d e bijbehorende wc dampen en geuren van de wc die ernaast zit..beetje bah

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Brrrr...alsof kolven een straf is!
    Ik zou nog liever achter een kamerscherm op de werkvloer kolven dan in dit strafhok!

18. Peetiescheetie

14 dec 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die ruimte stond eerst helemaal vol met zooi, het was ook nog niet klaar toen ik weer begon met werken. Toen ik begon met werken, was mijn leidinggevende met vakantie.... en daarbij mijn angst om er iets van te zeggen, allemaal opstapelingen waarom ik er niets van heb gezegd.
    Het is inmiddels voor mij al bijna niet meer nodig, de kleine is aan het overstappen op flesvoeding omdat het bij mij keihard achteruit is gelopen en zij is superongeduldig aan de borst. Het loopt allemaal niet meer lekker en wel of geen fijne ruimte, ik voel me niet prettig bij kolven op het werk.
    Allen dank voor de reacties.

19. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik schrik van alle reacties van dames die aangeven geen fijne kolfruimte te hebben!

Wij hebben een superluxe plek: met comfi ligstoel, koelkast, raam (!), tafel met tijdschriften, aanrechtblokje! Met zo'n fijne kolfplek is het echt makkelijker om borstvoeding en werken te combineren en vol te houden.

TS: is er op je werk een ondernemingsraad? Dan kun je het daar nog aankaarten.

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Ik had ook een hele fijne kolfruimte, tafel, computer, koelkastje. Fijne temperatuur.
    Wat tijdschrijften. Deur op slot en ook nog een bordje dat je kon ophangen (bezet).
    Zeker weten dat dit heeft bijgedragen aan het 9 maanden volhouden qua kolven.
    Zo jammer dat het voor werkgevers vaak geen prioriteit is. Als je van te voren weet dat er een ruimte beschikbaar moet zijn...maak er dan wat van.
    Vrouwen durven niet te klagen, en dan krijg je dus dit soort bezemhokken.
    In dit geval is het dus al niet meer nodig om iets nets aan te bieden, en ontspringt men weer eens de dans.
    :)

Deel Deze Pagina