Een hele lange titel maar de vraag is duidelijk denk ik. Er is de laatste tijd nogal wat te doen geweest rondom de opbouw van vakantiedagen tijdens langdurige ziekte. Op de ene site lees je dat je alleen vakantie opbouwt over de laatste 6 maanden van je ziek zijn. De andere site beweert dat het is gewijzigd en dat je nu ook als je ziek bent gewoon recht hebt op het zelfde aantal vakantiedagen als je (werkende) collega's. Wie weet het naadje van de kous? En is er ook nog weer een verschil als de oorzaak van je langdurig ziek zijn het gevolg is van je zwangerschap/bevalling? Mijn eigen situatie is als volgt: Ik ben ziek sinds 12 oktober 2009 als gevolg van zwangerschap/bevalling. Voor 12 oktober werkte ik ook al minder dan de 24 uur die in mijn contract staan. Dit ook weer als gevolg van (tweeling)zwangerschap. Sinds kort ben ik weer voor 4 uur beter gemeld en werk op therapeutische basis 7 uur per week. Ik hoop dit snel te kunnen uitbreiden naar in ieder geval 16 uur per week. Nu ben ik heel benieuwd wat mijn rechten zijn mbt mijn vakantiedagen van 2009 en 2010. Graag jullie oordeel! Alvast bedankt. Gr. Dolfijn
Je vragen zijn heel specifiek over je eigen situatie, ik zou daarom contact opnemen met personeels- en/of salarisadministratie van je werk. Zij kunnen dit prima voor je uitzoeken en dan heb je ook meteen een betrouwbaar antwoord. CAO's voor verschillende werkvelden kunnen hier namelijk ook nog wel eens in afwijken. Succes.
Hoi Dolfijn, Er ligt een nieuw wetsvoorstel waarin het inderdaad zo is dat je als zieke medewerker gewoon verlof opbouwt zoals wanneer je niet ziek bent, consequentie daarvan is dat als je tijdens ziekte op vakantie gaat je ook vakantiedagen af geeft alsof je niet ziek bent. Dit is nog een voorstel en is er nog niet door. Het is nu nog zo dat je inderdaad alleen over het laatste half jaar opbouwt. Zwangerschaps- en bevallingsverlof heeft geen invloed op de opbouw van vakantieuren. Maar inderdaad, de salarisadministratie van jouw werk kan dit vast voor je uitrekenen wat dit in jouw situatie betekent. groetje en succes!
En bouw je wel uren op over de wel gewerkte uren? ik zit namelijk ook al geruime tijd gedeeltelijk in de ZW , eerst volledig,. nu al weer een tijd aan het opbouwen maar krijg ook sinds 3 maanden geen vakantie opbouw meer Hoe zit dat dan?