Kan iemand mij de verschillen, voor en nadelen van deze gonadrofine vertellen? Iemand ervaring met een van deze middelen en wat waren de bijwerkingen?
Ik heb zelf alleen ervaring met Puregon, dus kan geen bijwerkingen vergelijken, maar omdat ik zelf ook wel nieuwsgierig was naar alle verschillen heb ik het even gegoogled : Fostimon:[1] dit wordt gewonnen uit urine van vrouwen in de overgang ('Grootmoeders voor moeders'). Het resultaat is volledig natuurlijke FSH, echter mogelijk zeer licht verontreinigd met andere stoffen (zoals LH en andere humane eiwitten) die in urine aanwezig kunnen zijn. De wetenschappelijke naam voor Fostimon is urofollitropine. Een andere naam voor Fostimon is Bravelle. Menopur:[2] ook dit wordt gewonnen uit urine van vrouwen in de overgang. Hierbij worden echter zowel de FSH als de LH-hormonen uit de urine gehaald, in een verhouding die van nature voorkomt bij vrouwen tijdens de folliculaire fase (de fase waarin de eicellen rijpen). Het samenstel van FSH en LH wordt humaan Menopauzaal Gonadotrofine (afkorting: hMG, kortweg: Menotrofine) genoemd. Andere namen voor Menopur zijn Humegon, Menogon en Pergonal. Gonal-F:[3] de werkzame stof is follitropine alpha, dat in laboratoria wordt verkregen door het te kweken in Chinese-hamsterovariumcellijnen met behulp van recombinante DNA-technieken. Dit resulteert in zeer zuivere FSH. Puregon:[4] de werkzame stof is follitropine bèta. Ook dit preparaat is het resultaat van recombinante DNA technieken.
Puregon is synthetisch de rest is geloof ik natuurlijk. Bij Puregon had ik opvliegers, niet normaal meer. Nu heb ik Fostimon en heb ik alleen als ik injecteer een rode plek die weer weg trekt en ben ik soms wat moeier.
ik gebruik menopur en puregon.. ik heb van beide geen bijwerkingen.. heb altijd meer last van de plat leggers.. noem als voorbeeld: deca
denk dat het hormoon afhankelijk is van jouw gesteldheid : leeftijd en hoe je lichamelijk reageert, dus is moeilijk te zeggen wat de voor- en nadelen zijn. Fostimon, heb ik nooit gebruikt, kan ik dus helaas niets over zeggen. Purgeon, heb ik gebruikt een aantal jaren geleden, maar dat gaf bij mij weinig tot geen resultaat. Menopur, deze is meer puurder en kreeg ik beter resultaat bij. Menopur wordt ook meer gebruikt bij oudere dames en bij dames waarvan de eicelkwaliteit minder is. Bijwerkingen ? heb ik allen ervaren dat ik er veel hoofdpijn van kreeg, de rest was goed te doen. Suc6 ! Jolanda