Beste Verloskundige, Ik heb heel veel gelezen over prenatale screening/diagnostiek en wil weten of ik het goed begrijp en graag ook een advies. Zover ik weet heb je de prenatale screening (nekplooimeting, bloed en leeftijd moeder) met eventueel vervolgonderzoek (vlokkentest,vruchtwaterpunctie) en de risico's die daarbij horen. De 20 weken echo is voor grote lichamelijke afwijkingen en vraag 1 is of die altijd wordt gedaan, of je nu kiest voor prenatale screening ja of nee? M'n man en ik zijn het erover eens dat we niet het risico van vervolgonderzoek aangaan om vast te stellen of het kind het syndroom van down heeft, maar ik heb begrepen dat een grote afwijking aan de nekplooi ook hartafwijkingen of andere ernstige afwijkingen kan aantonen. Daarom denk ik dat ik wel die nekplooimeting wil, alleen die kansberekening hoeft voor mij niet. Wordt daar standaard ook naar gekeken of is dit onderzoek echt alleen gericht op het opsporen van kinderen met het syndroom van down? Wanneer ik zeg dat kans op down voor mij geen reden tot vervolgonderzoek is, maar ernstige lichamelijke afwijkingen wel, wat adviseer je mij dan? vriendelijke groet, vrouw 27
Hallo, Je bent het een beetje door elkaar aan het halen denk ik,te veel info. Op het moment dat je kiest voor een nekplooimeting is de uitslag die je krijgt een kansberekening. Je kan dusn iet alleen een nekplooimeting krijgen zonder de uitslag. Indien je alleen wilt weten of je kindje lichamelijke afwijkingen heeft dan is de 20 weken echo voldoende. Dit word ook met je besproken op de eerste controle met de verloskundige. Indien je nog vragen hebt vraag dan nog een gesprek aan of neem tel contact op Imke