Vraagje proces zeer ernstige bloedarmoede?

Discussie in 'De lounge' gestart door vruchtje24, 1 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.018
    413
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Dokter begon met algeheel bloedonderzoek waar de bloedtransfusie uitkwam. Longfotos (ivm vele hoesten al maanden lang) maar die foto's waren goed.

    Vraag me ook af of al die klachten daardoor kunnen komen en ze zegt zelf van wel
     
  2. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.018
    413
    83
    Vrouw
    home sweet home
    We wachten maandag maar af. Neem aan dat als ze iets anders ergs hadden gevonden dat al hadden gezegd en niet via huisarts laten lopen
     
  3. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    Maar wil je er zelf dan niet achteraan?
     
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    veel te jong om geen vervolgonderzoek te doen. Veel te jong ook om als kinderen voor je moeder te handelen en zelf actie te ondernemen. Maar, ik zou haar zeker stimuleren dit verder uit te zoeken als er verder geen vervolgafspraak/onderzoek gepland staat. Sterkte!
     
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ok, dan zal de vervolgactie vanuit de huisarts moeten komen en vooralsnog niet vanuit het ziekenhuis. Even maandag afwachten dus
     
  6. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.660
    1.827
    113
    Waar moet ze achteraan dan? Zonder toestemming gaan ze gewoon de informatie niet krijgen.

    Een laag HB kan echt van alles zijn. Ook een ongezonde leefstijl kan bijdragen, of een B12 tekort of foliumzuur, iets erfelijks, ontstekingen etc.
     
  7. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik zou morgen (maandag) zelfs twijfelen of de huisarts contact opneemt. En anders met haar bespreken dat je je zorgen maakt en toestemming wilt om met haar huisarts te praten voor de geruststelling.
    Heb ik van de week met mijn moeder ook gedaan (zelfde leeftijd, andere klachten overigens). Nou hebben mijn ouders wel bij de huisarts aangegeven dat wij bij zorgen etc altijd contact mogen hebben met de arts. Maar goed dat is mede omdat ik al eens eerder aan de bel had getrokken dat het ook met hen niet goed ging na het overlijden van mijn neefje, hun kleinzoon. En zij vroeger met mijn opa en oma tegen dezelfde problemen zijn aangelopen. Hebben dezelfde huisarts dat scheelt denk ik wel. Mijn ouders zitten overigens in dezelfde leeftijdscategorie als jou moeder.

    Qua ernstige bloedarmoede helaas niet zo'n goede ervaring mee en kwam dan aan het licht door andere klachten die niet weg gingen of weg bleven, niet wat je wil horen denk ik, dat bleek in desbetreffende gevallen wel kanker te zijn en omdat die persoon net 70 was geworden kon hij op regelmatig bloedzakjes na niet meer behandeld worden. Omdat er een leeftijdsmaximum aan de behandeling zat.
     
  8. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.018
    413
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Nee ten eerste moeten haar eigen kinderen dat dan maar doen (zwager en man) ik ga dat niet als schoondochter doen.
    Daarnaast kan ze prima haar eigen zaken regelen alleen doet ze dat niet en vindt ze het denk ik wel prima (kop in zand steek verhaal).

    Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze even een bloedtransfusie krijgt en that's it!
     
  9. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113

    Ik snap dat je man of zijn broer dit moet doen maar ik weet dat bij heel veel mensen die doktersbezoek uitstellen en prima in staat lijken hun zaken te regelen heel veel angst de oorzaak is . Angst dat het kanker is en daarom hun kop in het zand eten.

    Waarschijnlijk voelt ze zich nu wat beter door de transfusie maar dit is maar tijdelijk.
    Er moet natuurlijk door de artsen wel verder gekeken want dat er wat mis is daar kun je wel van uit gaan.

    Wil je man er niet achter aan?
    Als het mijn moeder was zou ik dat wel doen namelijk.
     
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ook bij angst of kop in het zand blijft het eigen keuze….
    Een goede arts zal nooit, maar dan ook nooit informatie over zijn/haar patiënt delen, of er moet sprake zijn van dementie oid waarbij de patiënt ontoerekeningsvatbaar is. Maar dan nog zal daar toestemming aan vooraf moeten zijn.
     
    Juul75 vindt dit leuk.
  11. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Als het goed is, kun jij uitsluitend informatie krijgen via je schoonmoeder zelf. Bellen naar huisarts/ziekenhuis heeft geen zin.

    Ik kan me de zorgen (en de frustratie) voorstellen, maar anders dan deze bespreken met schoonmoeder kun je niets. Je kunt ook kijken of je via schoonvader/partner van iets kunt bereiken? Misschien deelt die zorgen en kan deze beter dingen bespreekbaar maken (of weet er zelf meer van) met schoonmoeder.

    (ijzertekort is een reden voor bloedarmoede, maar in principe moet altijd uitgezocht worden waar dit tekort vandaan komt, meestal gaat het om (ongemerkt) bloedverlies ergens uit maag-darmstelsel. En ja, op deze leeftijd kunnen dat ook zeker ernstige zaken zijn... sterkte!)
     
  12. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.009
    5.149
    113
    Klopt, wij hebben met mijn tante ook een gesprek gehad met haar huisarts - daar is niks inhoudelijks besproken, dus niks over haar uitslagen etc. Het ging puur over onze zorgen. Nu was er bij haar wel het vermoeden van mogelijk zelf minder goed in staat zijn het in te schatten (vanwege hersenbloeding in het verleden), waardoor ik het wel belangrijk vond dat de huisarts dat ook in de gaten hield (en bv een vinger aan de pols zou houden ipv wachten tot ze zelf zou bellen - want ze vergat dat soort dingen ook). En inmiddels ben ik haar volmacht, dus er was ook wel grond voor uiteindelijk en daarmee een andere situatie dan TS.
     
    merah vindt dit leuk.
  13. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.859
    7.805
    113
    Amsterdam
    Ik haak er ook nog even op in. Wat je wel kan doen is jouw zorgen delen bij de huisarts. Dus dat jij of jullie vertellen dit en dit hebben we begrepen wij vragen ons af of het niet verder onderzocht moet worden. Zij mogen geen informatie delen met jullie maar jullie wel met hen. Dus zou zo je het ook nog kunnen doen dat de huisarts dan weer contact opneemt met je schoonmoeder. Dan weet je in ieder geval dat die zich er nog mee gaat bemoeien en kan je altijd nog vragen aan schoonmoeder later of ze nog wat van de huisarts heeft gehoord.
    Maar kort dus als familie mag je altijd informatie delen met de zorgverlener je mag het alleen niet krijgen als er geen toestemming is van de patiënt zelf.
     
    evaleana vindt dit leuk.
  14. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.859
    7.805
    113
    Amsterdam
    Ansich kan het heel goed dat een transfusie genoeg is om de tekorten aan te vullen mits de oorzaak niet in de aanmaak zit maar alleen in verlies.
     
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dan nog is de oplossing tijdelijk als er niet gezocht wordt naar waar het verlies vandaan komt. Sorry, echt niet mee eens
     
  16. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113

    Als je een lekke benzine tank hebt waar het langzaam uitdruopelt helpt het vol tanken wel even en kun je een stukje rijden maar al snel sta je toch weer langs de weg

    Als iemand zo acuut een paar zakjes bloed krijgt is er echt wat aan de hand.
    Dan moet gekeken worden waar het lek zit even cru gezegd.
     
  17. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.559
    113
    Vrouw
    Bij primaire bloedarmoede kan dit idd voldoende zijn.

    Mss deelt de dame gewoon niet alles en is het voor haar vrij duidelijk wat er speelt.
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  18. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.859
    7.805
    113
    Amsterdam
    Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt. Wat ik bedoel is dat het dus kan dat je niet aangevuld wordt als er idd verlies is. En dat betekend niet dat ik dan bedoel dat het verlies niet onderzocht moet worden. Maar als er verlies is heeft het geen zin om wat dan ook te suppleren omdat dat dan niet helpt.
     
    merah vindt dit leuk.
  19. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.859
    7.805
    113
    Amsterdam
    Zie m’n antwoord hierboven;).
     
  20. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.381
    6.921
    113
    Vrouw
    Wel om het stabiel te houden en niet nog verder te laten zakken.
     

Deel Deze Pagina