Ja, de spoetniks! Niet de rakeltjes hoor, die waren goedkoper (ik mocht altijd een raketje, een sinasplit of een chocorock, die waren onder de 1 gulden ; ) Mijn ouders zijn in de oorlog geboren, heb soms nog de illusie dat ik ook zo kan opvoeden straks, maar als ik de kids in de ijssalon zie bestellen lijkt het mij sterk ... Van een calippo, een spoetnik of cornetto heb ik lang gedroomd; dat leken mij hemelse traktaties ; )
Hier een oud wrak uit '70, tevens ijsliefhebber, en ik heb nóóit een raket met chocola op. Er waren inderdaad wel imitators met een choco topje, maar dat was niet de enige echte raket. Leuke anekdote, volledig off topic: tijdens een vakantie naar Oostenrijk, toen ik 10 was, ontdekte ik dat het ijs daar echt veel lekkerder dan in NL was. Ik heb toen in twee weken tijd 43 ijsjes gegeten (had een turflijstje bijgehouden). Het hele assortiment van de Oostenrijkse Ola toen afgewerkt (sommigen meer dan eens)...
Ik ben van 1982 en kan me zeker herinneren dat er vroeger een chocopuntje op zat maar dat is al jaren niet meer helaas.
Die met chocopuntje vond ik nooit zo lekker. Speedy ijsjes ken ik ook nog wel. Mijn favoriet was een mexicaantje.