Zijn er hier nog meer dames die hun kind langer dan 1 jaar borstvoeding geven of hebben gegeven? Zo ja, hoe lang? Krijg je veel kritiek uit je omgeving? Ik geef ons zoontje Gabriel nu al bijna 2,5 jaar borstvoeding, dag en nacht. Hier in Amerika schijnt het meer geaccepteerd te worden dan in Nederland: de meeste kritiek krijg ik van mijn eigen familie in Nederland! Maar ik trek me er niets van aan, ik weet wat het beste is voor Gabriel!
Mijn zoontje is inmiddels 25 maanden. In mijn omgeving is er eigenlijk nooit negatief gereageerd. Mijn man vind het zo langzaam aan wel genoeg geweest. Hij zegt niet dat ik moet stoppen dat laat hij helemaal aan ons over. Ik denk dat veel mensen in mijn omgeving niet eens weten dat ik nog voed. Ik maak er geen geheim van maar ik begin er uit mijzelf ook niet over. Zelf denk ik wel dat het einde in zicht komt. Hij drinkt 's ochtend en 's avonds maar de intresse wordt van zijn kant wel minder. Ik ben er nu ook wel aan toe om te stoppen, denk ik. Mischien duurt het nog wel een paar maanden voor dat het zover is. We zien het wel.. Succes
Mijn dochter heb ik nu ruim 15 maanden aan de borst, de laatste tijd is ze aan het droogdrinken, want door mijn zwangerschap is mijn productie bijna helemaal gestopt. Ik hoop dat het snel terugkomt, want ik wil graag dat ze weer moedermelk binnenkrijgt. In mijn omgeving weet men wel dat ik haar nog aan de borst heb, maar ik heb het er niet echt over. Daarom krijg ik ook geen commentaar. Mijn man vindt het allemaal best, maar dat komt denk ik omdat het waar hij vandaan komt veel vaker voorkomt (Cuba).
Joehoe, vrijdag a.s. geef ik 2 jaar BV. En wat anderen ervan vinden? Ach.... sommigen zijn vol ongeloof, anderen vinden het geweldig, en weer anderen vinden het ronduit smerig. Kan me allemaal niet schelen. Ik weet wat voor mijn kind het beste is, hij heeft de regie. Dat het in Amerika meer geaccepteerd wordt is aan de ene kant vreemd in de zin van de Amerikaanse puriteinsiteit itt de Nederlandse zgn * openheid*. In Zuid-Amerika en Scandinavie is het sowieso *gewoner*. Zolang in de Nederlandse cultuur geen mentaliteitsverandering en kennis van BV - verhoging plaats vindt, blijft het hier m.i. *ongewoon*.
Even ter info, waarom is het gezonder om lang borstvoeding te geven? Ik dacht er nu minimaal een jaar geadviseerd wordt? Zijn de voedingsstoffen in BV nog steeds het allerbeste op die leeftijd?
Minimaal een jaar geadviseerd ? Door wie dan ? Het Who adviseert: 6 maanden exclusief borstvoeding daarna tenminste tot 2 jaar en daarna zolang moeder en kind willen. En op bv.com vind je ook meerdere artikelen over (voordelen) langvoeden. Nursing after the first year Op kellymom.com kun je ook het gehalte aan vitamine's e.d. vinden na het eerste jaar (ik kan het zo snel even niet vinden) En niet alleen heeft het voordelen voor je kindje om lang(er) te voeden maar ook voor jezelf. Je hebt o.a. minder kans op bepaalde soorten kanker. Al met al veel voordelen voor zowel moeder als kind.
Hoi meiden, wat goed dat jullie al zo lang voeden. Ik voed 'pas' 7 maanden, maar ben zeker van plan om nog heel lang door te gaan. Mijn vriend en familie zijn erg supportive gelukkig. En wanneer mensen het raar vinden, vraag ik ze meestal wat hun kindje dan drinkt tot het derde jaar? Was dat dan geen voeding dat geïnspireerd is op moedermelk?! waarom zou ik dan een slap aftreksel geven van iets dat in zeer voldoende mate aanwezig is Ik kan me ontzettend ergeren aan de onkunde die nog veel heerst, maar hopelijk beginnen steeds meer mensen te beseffen dat borstvoeding niet alleen voor de pasgeborenen bedoelt is, maar ook voor oudere kindjes.
Ik vind het iets heel erg moois als je dat kunt doen. Ik twijfel of het qua vitamines e.d. nog zoveel voordelen heeft, maar ik vind het intieme gedeelte eraan (bij mama terecht kunnen op een andere manier dan uit een beker oid) iets heel moois. Maar dat blijft voorlopig voor mij even bij dromen, ik moet eerst maar eens zien of ik er deze keer meer dan 200 cc op een dag van 24 uur uit krijg. Als ik dit keer met alle kracht en hulpmiddelen een normale productie krijg hoop ik dat ik mezelf ooit de vraag kan stellen: Gaan we door tot de peuterleeftijd? Maar zoals gezegd, kleine stapjes tegelijk in mijn geval...
Hoezo twijfel je of het qua vitamines e.d. nog zoveel voordelen heeft? Ik zal zo even een paar artikelen voor je optrommelen waarin staat hoeveel lichamelijke voordelen het heeft naast de sociale voordelen En misschien kan het geen kwaad om een lactatiekundige mee te laten kijken straks wanneer je kleine geboren is? Die kan je zeker helpen om voldoende te produceren.
oh ik geloof dat ik geen links mag plaatsen, maar google maar eens op wat oa unicef en het WHO (world health organization) zeggen over lang voeden. Zij raden aan om minstens 2 jaar borstvoeding te geven!
Uiteraard is dat allemaal gebeurd bij de vorige en voor de volgende zijn de voorbereidingen alweer in volle gang Maar even zo goed bedankt voor je tip. Over de artikelen: Het is absoluut nooit onomstotelijk bewezen dat er op lange termijn meer in zit dan in de dagelijkse voeding van een dreumes/peuter. Vandaar mijn mening: Het lijkt mij iets heel moois vanwege het intieme, lichamelijke aspect. Want hoewel mijn kv kindje ook heel goed gehecht is aan mij denk ik dat bv daar op langere termijn zeker aan bij kan dragen. Ook dat is niet bewezen, dat kinderen die langer aan de borst gaan beter gehecht zijn aan hun moeder, maar na alles wat ik tijdens mijn studie over gehechtheid geleerd heb is dat mijn hypothese.
Super dat je je al zo goed voorbereid op de volgende bv periode. Ik hoop dat het gaat lukken En het is wel degelijk bewezen dat bv bijdraagt aan een gezondere voeding hoor waarom zou anders de kunstvoedingsfabrikant zelf zeggen dat bv de beste voeding is voor kinderen tot 3 jaar?
Tot een half jaar zeggen ze toch? En dat zeggen ze weer omdat het eerste halve jaar geen reclame gemaakt mag worden voor kunstvoeding en niet de eerste drie jaar... Maar het eerste, goede wetenschappelijke artikel van een daadwerkelijke wetenschapper op basis van GOED ONDERZOEK moet ik nog onder mijn neus krijgen. Tot nu toe krijg ik alleen maar loze kreten als: google eens of kijk eens op vbn.nl maar als ik daar dan kijk vind ik geen goed artikel hoor... Maar de vitamine aanvulling is voor mij niet de enige overweging om langer door te gaan met bv (als ik het uberhaupt kan geven). Hechting e.d. heb ik hoog staan en ik denk dat bv voor een langere periode daaraan bijdraagt. Maar zoals ik al zeg, ik denk...
Ik voed nu ruim 16 maanden, maar we zijn inmiddels wel aan het afbouwen. Eliora krijgt nu alleen nog 's avonds voor het slapengaan en het is de bedoeling dat dat over een kleine maand totaal afgebouwd is.
Ja hechting is idd ook heel belangrijk. En wat nutricia letterlijk zegt in haar reclame is 'het is wetenschappelijk bewezen dat het immuunsysteem van kinderen tot 3 jaar nog niet optimaal is, daarom hebben wij melk dat is GEÏNSPIREERD op borstvoeding om het imuunsysteem te helpen versterken'. MAW ze hebben een aftreksel gemaakt van het echte werk Hte lijkt net of wat zij verkopen beter is, maar lees tussen de regels door en ze geven zelf toe dat bv beter is. ook voor kindjes van 3 jaar.
Vlinder: Ik denk dat dat meer een commerciele truc is omdat er veel mensen pro-borstvoeding zijn. Zeg maar om bv mama's het gevoel te geven dat hun voeding ook aardig in de buurt komt en ze zo over te laten stappen. Er is bij mijn weten nog geen goed onderzoek geweest waarin bv na het eerste halve jaar de gezondheidsvoordelen aangetoont zijn. Dat neemt niet weg dat in mijn ogen bv meer functies heeft dan alleen de voedingswaarden.
Nou nikita dan kan ik je toch blij maken met het volgende recente onderzoek: http://www.borstvoeding.com/nieuwsberic ... eding.html Verder vind ik dat we eens af moeten van het feit dat we steeds maar willen bewijzen waarom BV een meerwaarde heeft na 6 maanden ( die onderzoeken zijn er wel degelijk, hoewel ik nu echt geen zin heb om de artikelen op te zoeken). We weten dat BV een steeds veranderende samenstelling heeft ,aangepast aan de behoeften van het kind en de lokale omstandigheden waarin het kind zich bevindt, dit gegeven an sich is al meerwaarde genoeg voor een langere BV-periode dan 6 maanden. Je kan ervan uitgaan dat als een moeder melk heeft dit per definitie een meerwaarde heeft, ook al zou dit door onderzoek niet te herleiden zijn, ongeacht de leeftijd van het kind. Waarom moet dit bewezen worden, vraag ik mij af. Wil je alleen uit onderzoek afleiden dat iets goed is, of is het feit dat je moedermelk aanmaakt, bewijs genoeg. Laat de KV- fabrikanten maar aantonen dat ze verantwoorde producten maken ipv de omgekeerde bewijslast dat BV een meer waarde heeft. Ik wordt er eigenlijk niet goed van.
Het feit dat je er niet goed van wordt mag. Ik heb nog steeds (ook na het lezen van jouw artikel) geen goed onderzoek gelezen waarin dit aangetoond wordt. En het afstemmen op je kind? Hoe kan het dan dat pasgeboren baby's bij tandemvoedende vrouwen hetzelfde krijgen als een kindje van drie? Kijk iedereen mag ergens in geloven. Ik geloof in God en zijn bestaan is ook nooit aangetoond. Ik vind het alleen vervelend dat alles wat geschreven wordt als waar wordt bestempeld. En mag ik hier ook mijn mening hebben? Zoals jij niet goed wordt van kritische mensen (mij) wordt ik er niet goed van dat alle info als waar worden bestempeld. Ik ben ook voor bv en heb daar mijn eigen redenen voor. Ik vind dat ik op sommige beweringen best kritisch mag zijn.
Net zoals dit berichtje (jaja, ik lees regelmatig mee in het topic bv en trots, omdat ik er deze keer ook in mee hoop te schrijven na de bevalling): Controleer je je bronnen ook? Want het lijkt mij onwaarschijnlijk. Kijk, Nl is niet een bv land bij uitstek, er zijn heel heel landen waar veel meer en veel langer gevoed wordt (scandinavie e.a.) maar het sterftecijfer van wiegedood is in Nederland veruit het laagst. Zeer onwaarschijnlijk onderzoek lijkt me. 17 sterftegevallen begreep ik in 2007. Als men daarin gaat onderzoeken heb je geen representatief onderzoek dat hoef ik je vast niet uit te leggen. Het probleem waar ik een beetje tegenaan loop als mama zijnde is dat mama's van dit soort berichten zeer onzeker worden. Hoewel jij het je misschien niet kan voorstellen zijn er mama's waarbij de bv door medische redenen van kind of moeder (zoals in mijn geval) echt niet mogelijk is. En door dit soort uitspraken kon ik daar behoorlijk onzeker en verdrietig van worden. Zeker als er dan ook beweerd werd dat vrijwel iedere moeder in staat is om bv te geven. Huppa, als dat zo is moet het bij mijn kind toch ook mogelijk zijn: Kolf er weer op en toch weer proberen te verdikken met acht schepjes nutriton op 120 ml bv. Het hechtte gewoon niet op mijn slappe aftreksel (als ik er al wat uit kreeg, en ja ook de lk heb ik op bezoek gehad, evenals huurkolven, voldoende medicatie voor mijn kleintje etc. etc) uit mijn borst. Maar als je bomvol hormonen ononderbouwde artikelen onder je neus krijgt vliegt de angst je naar de keel. Nu weet ik wel beter en weet ik dat ik alles gedaan heb om mijn kindje bv te geven. Gelukkig is het een zeer goed ontwikkelde dreumes, eet goed, drinkt goed en bovenal hij groeit super. En met de reflux gaat het eindelijk stukken beter! En hij is niet overleden in de wieg, kans was waarschijnlijk groter geweest als hij steeds zijn voeding in grote mate bleef terugkrijgen. Ik hoop gewoon dat ik (als absolute voorstander van bv) door kritisch te zijn ervoor kan zorgen dat niet iedere mama zo in de stress raakt van dit soort uitspraken als ik deed. Mijn mama heeft zelfmoord gepleegd na een postnatale depressie en haar moeder heeft ook zelfmoord gepleegd. Je begrijp dat de kraamtijd voor mij vrij angstig was omdat het eigenlijk bijna erfelijk lijkt te zijn. Dit soort ononderbouwde artikelen en uitspraken maakte het voor mij vele malen angstiger waardoor ik nog vele malen banger werd voor een ppd. En jawel, snel weer de kolf erop om er weer 30 cc uit te halen die er met medicatie toch weer uit kwam. Vandaar dat ik soms kritisch reageer op dingen die niet zozeer bewezen zijn. Als de bv niet gaat om wat voor reden dan ook ligt je kindje echt niet zomaar dood in de wieg of vallen de darmen bijna uit elkaar van al die gaten die erin zitten.