Vraagje schildklier

Discussie in 'De lounge' gestart door singa, 8 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. singa

singa Niet meer actief

Ik weet dat hier een aantal dames zitten die goed op de hoogte zijn van de schildklierwaardes dus hopelijk kunnen jullie mij helpen.
    De laatste tijd had ik weer wat klachten die gerelateerd kunnen zijn aan de schildklier. Na het bloed prikken is mijn TSH 0,62 en T4 was 16. Volgens de assistente was dit goed maar ik vind mijn TSH een beetje laag. Ik heb het altijd rond de 1 gehad. De huisarts gaf ook aan dat voor een zwangerschap de TSH het beste rond de 1 kan zitten.
    Kan het veel kwaad dat de TSH nu lager is dan 1?

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Nee hoor een prima waarde. Ben je al zwanger of bezig?

3. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Is dit met of zonder medicijnen? Getallen zijn belangrijk maar ook je gevoel. Als jij je niet prettig voelt kan het zijn dat die 0.6 voor jou toch te laag is en dat je met iets minder medicatie je prettiger zal voelen. Net zoals een tsh van 3 binnen de norm valt maar er mensen zij die Zich daarbij nog beroerd voelen en baat hebben bij een lager tsh.

4. singa

singa Niet meer actief

Ik ben nu helaas niet zwanger. Heb in juni een mk gehad en we zijn nu dus wel bezig met een tweede.
    Dit is met medicijnen. Ik zit op een dosis van 0,125 mg per dag. Ik heb me nog nooit echt goed gevoeld bij welke waarde dan ook. Met deze dosering voel ik me wel het beste.

5. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Singa, dan is het geen probleem en tijdens zwangerschap wilde de internist de tsh juist zo laag mogelijk hebben. Tussen 0 en 1. Dus als e je hier goed bij voelt kun je het zo houden. Ik heb vaak wel ern hogere ft4 bij die tsh. Die zat dan bij mij rond de 20. Misschien dat dat een reden is dat je je nog niet helemaal fijn voelt.

6. singa

singa Niet meer actief

@Boordevol had jij al last van je schildklier tijdens je zwangerschap? Ik bij de eerste namelijk nog niet en bij de laatste keer wel. Het viel me een beetje tegen dat je niet extra in de gaten gehouden wordt door het ziekenhuis. Terwijl ik van een kennis hoorde dat die veel eerder onder controle kwam. Niet dat het geholpen had om de mk te voorkomen maar het was wel eerder ontdekt.

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Als jij je goed voelt dan lekker zo houden! Overleg met je internist of je op moet hogen direct na de positieve test.

8. Merryn

Merryn Lid

20 feb 2012
    99
    0
    0
    Ik ben zwanger geworden toen mijn TSH 0,53 was kan echt geen kwaad. Als je je zo zo goed mogelijk voelt vooral zo houden.

En inderdaad maak afspraken over ophogen direct na positieve test en direct bloedprikken.

9. singa

singa Niet meer actief

Ik ben nu als "voorbereiding" al weer elke 6-8 weken aan het prikken.
    De vorige keer heb ik inderdaad direct na de positieve test bloed laten prikken en in overleg met de huisarts de dosis verhoogd. Ik sta nu sowieso onder behandeling van de huisarts en niet van de internist. De gyn nam pas na 10 weken de zwangerschap over van de huisarts. Ik vond dat zelf erg laat en wil proberen om bij een volgende zwangerschap eerder bij de gyn terecht te kunnen.

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Waarom naar de gyn? Ik zit gewoon met mijn Hashimoto bij de verloskundige. Tenzij ik antistoffen aanmaak moet ik naar de gyn. Daavoor moet ik eind deze maand bloedprikken.

11. singa

singa Niet meer actief

Ik ben bij de gyn omdat mijn eerste zwangerschap niet helemaal goed ging. Ik kom sowieso de laatste maand onder behandeling van de gyn dus mochten we ervoor kiezen om direct naar de gyn te gaan. Zeker nu met de schildklier erbij vonden wij dat een geruststellende gedachte.

12. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    De waarden van TSH en T4 hangen met elkaar samen: de productie van TSH in de hypofyse gaat omhoog als het T4 (schildklierhormoon) te laag wordt. De bloedwaarden moeten dan ook altijd in samenhang met elkaar worden bekeken.

Zo waren bij mij de eerste uitslagen TSH: onmeetbaar laag, T4: 64. Oftewel: een hyperende schildklier die geen stimulans vanuit de hypofyse nodig heeft.

Jouw TSH is wel wat laag, maar je schildklierwaarde is goed.

13. wondertjeinmaak

wondertjeinmaak Fanatiek lid

2 sep 2012
    4.652
    7
    38
    Vrouw
    Ik loop wel bij de internist omdat ik hier veel beter gevoel bij had.

Jou waardes zijn wel goed maar als je je niet goed voelt bij deze waardes moet je dit aangeven.

Ook is het handig dat je weet wat je moet slikken als je zwanger bent of denkt dit te zijn. Bij mij staat dit al een hele tijd vast. Meestal is dit ong 25% extra van wat je normaal inneemt.

Toen je zwanger was moest je toen niet om de 4 weken op controle? Ik moet dit namelijk wel als wij zwanger zijn. Na een posi test gelijk bloedprikken en dezelfde week een afspraak maken bij de internist en daarna elke 4 weken.

14. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Inderdaad elke 4 weken ook bloedprikken..

15. singa

singa Niet meer actief

Ja klopt toen ik zwanger was moest ik elke 4-6 weken prikken.
    Ik sta verder niet onder behandeling van de internist dus er is ook geen plan als ik straks zwanger ben. Mede daarom kom ik bij de gyn onder behandeling. Bij ons ziekenhuis is er een gyn die de schildklier en het effect op de zwangerschap als "hobby" heeft. Die gyn krijg ik straks dus.

16. wondertjeinmaak

wondertjeinmaak Fanatiek lid

2 sep 2012
    4.652
    7
    38
    Vrouw
    Als ik jou was zou ik toch naar de internist gaan, die weet er veel meer vanaf dan de gyn en de huisarts.

Ik ben ook bij de gyn geweest en die wist er zeer weinig vanaf, huisarts die vind alles binnen de normaal waarden goed.

Gezien jullie kinderwens zou ik naar de internist gaan.

17. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Ik had al een traagwerkende schildklier ver voor ik aan kinderen begon. Slikte trouw mijn medicatie. Tijdens zwangerschap sta ik onder behandeling van de internist en moet ik elke 6 weken prikken. Daarbuiten sta ik onder behandeling vd huisarts en doe ik gewoon om de zoveel tijd prikken of wanneer ik me niet goed voel. Na mijn eerste zwangerschap vergat ik heel vaak mijn medicijnen. Op een gegeven moment was ik weer zwanger en dacht nu moet ik wel prikken. Had ik een tsh van 70!! Maar ik voelde me gewoon goed ondanks dat ik vaker niet dan wel mijn medicatie innam. Je hebt een grotere kans op miskramen als je schildklier niet goed werkt maar gelukkig gebeurde dat niet en zodra ik van mijn zwangerschap wist ben ik gelijk weer gaan slikken en zat ik binnen no time tussen de 0 en 1.

18. singa

singa Niet meer actief

@boordevol ik wist inderdaad dat je een groter risico hebt op een mk door de schildklier. Mijn mk komt gelukkig niet door de schildklier. Jij doet je begeleiding dus zoals ik het ook graag wil. Fijn dat het bij jou ook werkt.
    Voor mij is de behandeling zoals ik die nu krijg via de huisarts perfect. Ik heb echt een heel goede huisarts die met me meedenkt. Ik heb nu dus ook zeker geen behoefte om onder behandeling van de internist te komen.

19. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Singa, ik had eerst een huisarts die zei dat alles goe was terwijl mijn tsh te hoog was. Daar had ik geen vertrouwen in en ben toen onder behadeling van een super leuke interniste gegaan. Daarna overgstapt van huisarts ivm verhuizing. Die is wel goed dus ben ik weer onder behandeling van de huisarts gegaan en de interniste zie ik alleen nog tijdens zwangerschappen.

20. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Fijn trouwens dat de schildlier niet de reden van je miskraam is. Stelt je toch gerust.

Deel Deze Pagina