studiefinanciering af willen schaffen

Discussie in 'De lounge' gestart door miloux, 17 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
  2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Tja,

volgens mij moeten ze eerst maar eens onderzoeken of het wel kan. Even een kosten- baten analyse erop los laten, ;)

Misschien kan het prima en lost het veel op.

Of wij dan nu meer moeten sparen maakt me niet zoveel uit. Zelf kunnen ze ook gaan werken. Heb ik ook altijd gedaan en daar word je echt niet minder van.

We zullen het wel weer zien hoe dit idee uitpakt. Misschien duurt het ook maar 10 jaar en hebben ze daarna weer een ander systeem bedacht!

3. Ik vind 't maar triest hoor.... studenten krijgen maar zo weinig! Voor een uitwonende student is het maar 250 euro! (de basisbeurs dan).
    Dat er dan nog een lening boven op zit, vind ik prima, maar als ze dan alles een lening gaan maken!
    Dadelijk krijg je meer leraren vanwege een hoger salaris maar geen jongeren die het nog kunnen betalen om te studeren!

4. Niet meer actief

even relativeren: om het lerarentekort op te lossen wil men er meer geld voor uittrekken.
    Dat geld wordt wegenomen bij studenten.
    Die studenten besluiten om dan maar niet verder te studeren (wordt te duur)
    Dus minder studenten op school, en een lerarenoverschot
    en dan?
    :D

5. muuske64

muuske64 Fanatiek lid

15 okt 2006
    4.500
    0
    0
    huismoeder
    Limburg
    Jaja....het liefst zou de regering ons alles afnemen! Grrr.... :rolleyes:

6. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    vind het inderdaad weer eens een olossing van jan l*l.

staat echter één ding in dat niet klopt: je studieschuld is niet zichtbaar bij het aanvragen van een hypotheek en heeft hier geen enkele invloed op!
    wij zijn net verhuisd naar een koopwoning en hebben dit volledig uitgezocht, het heeft geen invloed.

sparen waren we sowieso al van plan voor de studie van onze kleine. dit omdat pappa momenteel ook een voltijd studie moet betalen met een 40 urige werkweek en dat is toch best druk :(

7. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Vinden jullie het niet jammer van je energie om je al zorgen te maken over iets waar nog niets over bekend is? Misschien is het wel een heel goed idee. Eerst maar eens kijken hoe het plan eruit gaat zien. Hetzelfde geld voor de hypotheekrente-aftrek. Lees ik: kunnen we de vakantie wel op onze buik schrijven. Hmmm.... ook al over nagedacht dat het misschien gunstig zou zijn voor de huizenmarkt en ook voor jou? Ze zijn al een eeuwigheid aan het bakkeleien over verminderde aftrek voor huizen boven bijvoorbeeld de drie ton. Dat is altijd onbespreekbaar geweest. En nu denken jullie dat ze zomaar even de hele aftrek afschaffen?

Maar goed, ik draaf door. Ik snap gewoon nooit dat een idee al afgebrand wordt voor er iets over bekend is. Zure Hollanders. ;) We hebben het goed maar zijn overal ontevreden over.

8. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    noor, ik was het die de opmerking over de vakantie maakte en daarbij meteen de opmerking maakte dat ik het allemaal zo'n vaart niet zie lopen. niet teveel met de info gaan husselen hoor, komt niet helemaal goed over dan ;)

hetzelfde zeg ik hievoor. er worden altijd extreme denkbeelden 'in de groep gegooid' waardoor veel mensen bang worden, maar feitelijk loopt het nooit zo hard.

wel vind ik het belangrijk dat deze ontwikkelingen wel gevolgd worden, dus een dergelijk topic juich ik alleen maar toe. feit is namelijk ook dat de stufie de afgelopen 15 jaar enorm uitgekleed is en het is dan niet onverstandig om je hier wel alvast op voor te bereiden.

edit: ook is het nier raar om vóór een wijziging al goed op te letten en niet altijd af te wachten wat het gaat worden. kijk naar ons zorgstelsel. met het huidige stelsel zou er niemand financieel op achteruit gaan en dat is toch ook anders gebleken. zorgtoeslag dicht het verschil niet volledig en na dit jaar al een forse premie stijging gezien te hebben krijgen we komend jaar weer een premiestijging en die toeslag stijgt niet zo hard mee. dus oplettendheid is geboden en een afwachtende houding lijkt me dan niet altijd het verstandigste

9. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Hahaa Claartje79, zei je het of zei je het niet? Ik heb het wel gelezen hoor... geen gehussel met info. :)
    Dat bedoel ik dus juist. Mensen die alleen maar de koppen volgen worden snel bang en snel boos. Jij niet, want jij weet dat het niet zo'n vaart loopt en kunt het relativeren. Muuske zegt: het liefst zou de regering ons alles afnemen. Yeah right... En wat moeten zij met alles van jou? Ze proberen oplossingen te vinden voor problemen die er zijn. Ze zijn er niet om jou dwars te zitten. Ik vind het echt supergoed dat dit soort topics er zijn en dat er over gediscussieerd wordt. Zit dan niet alleen maar te klagen dat alles van je wordt afgepakt.

Bah, zit ik de regering een beetje te verdedigen terwijl ik er helemaal niet blij mee ben.

10. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Jouw edit: helemaal mee eens. Ik ben ook niet zozeer VOOR afwachten. Ik ben TEGEN makkelijk schoppen en afkraken.

11. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als ex-student en huidig docent en aanstaande moeder ga ik toch lekker tegen dit plan aanschoppen ...

1. Het is een tactiek van Plasterk om de onderhandelingen in te gaan, dus niet alle stufi verdwijnt, maar slechts een deel (helaas niet genoeg voor de docenten)

2. Het is een algemeen probleem en dus belachelijk om het alleen door Plasterk te laten oplossen. Ook belangrijk voor Economische Zaken, Gezondheidszorg, etc etc etc dat er goed opgeleide studenten en docenten zijn ... maw Bos moet met geld gaan schuiven en íedereen moet geld inleveren. En dus niet alleen de studenten.

3. Over het niet direct afkraken van plannen ... tja ... ik denk graag na over wat er gebeurt in de maatschappij en eigen mij dus het recht toe om ook mijn mening te geven over onzinnige ideeën. Uiteraard zitten er altijd veel kanten aan een zaak, maar een discussie voeren kan geen kwaad (als het maar wel een discussie is en geen monoloog).

4. De regering wil ons helemaal niet alles afnemen ... Als je het lerarentekort wil oplossen dan moet het geld érgens vandaan komen! Politiek is keuzes maken die hopelijk allemaal in het algemeen belang zijn. Het zou leuk zijn als algemene solidariteit de basis zou zijn van het beleid ...

Hmm ... ik begin door te draven ... juf houdt nu haar bekje dicht ;)

12. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ben ik helemaal met je eens hoor. vind alleen ook dat onze overheid soms zo lekker taktloos kan zijn. dit soort ideeen ook. dit wordt dan ergens in een kamertje geopperd en voordat er ueberhaupt iemand over nagedacht heeft staat het ook al in de krant.

laten ew niet zo overhaast doen, kijken hoe het echt beter kan en dit eerst eens goed overdenken. mensen raken dan ook niet zo in paniek.

als de hypotheekrente echt in één keer afgeschaft wordt ligt het hele land op z'n gat. (vandaar mijn vakantie die er aan gaat ;)) maar dat gebeurd niet want de overheid snapt gelukkig nog weer net wél dat ze het uiteindelijk van óns moeten hebben. een overheid lijkt oppermachtig, maar wij hebben de macht de overheid te kiezen en uiteindelijk bepalen we in grove lijnen nog steeds wat er met ons land gebeurd.

misschien dat de kiezers ook alvast vooruit moeten denken over bepaalde zaken en daar een partij op moeten uitkiezen ;)

maar goed. voel me nu net een postbus 51 spotje haha ;)

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Plasterk heeft een ideetje, laat het luchtballonnetje op in de media, iedereen gaat ermee aan de haal ... ach ja ... de politieke spelletjes ...

offtopic - hypotheekrente aftrek, als burger zeg ik - gradueel afschaffen; als huiseigenaar van een net iets te duur huis zeg ik - stay off! Gelukkig stem ik altijd als burger ...

14. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Zo, dat was geen makkelijk schoppen hoor Salapio. :)

Ja, ik ben het er mee eens. En de beurs voor studenten... alsof daar veel geld te halen is. Volgens mij levert het veel meer op om de hypotheekrente stapsgewijs af te schaffen. Ghegheghe... dat was een grapje. :rolleyes: Maar ik vind het een goed idee om naarmate de prijs van het huis hoger is de aftrek te verminderen. Zo was het ooit bedoeld, om mensen die het niet zo breed hadden te steunen bij het kopen van een huis.

15. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    salapio, haha, dubbelzinnig is de wereld ook hè?!
    ik heb hetzelfde hoor. al die gelden vanaf de overheid, zorg liever voor een sterke economie en geef steun aan die die het écht nodig hebben. echter hebben ook wíj ons huis gekocht op basis van de hypotheekrente aftrek, je nulpunt verschuifd gewoon en ook wíj hebben deze dan opeens 'nodig'.

16. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Salapio, je was me al voor met je hypotheekrente. ;)

Ik moet er ook niet aan denken dat we geen aftrek meer hebben. Dat schopt natuurlijk je hele systeem in de war.

Wij hebben ook zo'n stemdilemma. We hebben een eigen zaak (en eigen huis) maar stemmen als mensen in lage-loondienst. Aard van het beest.

17. Ranjeewha18

Ranjeewha18 Niet meer actief

Uhh, Ik hoop het niet :(

Wij komen rond van een studiefinachering :(
    Ik ben blij dat dit bestaat.. Want anders hadden we allebei moeten gaan werken inplaats aan onze toekomst werken...

18. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik vind het een zot idee. Een leraar moet eerst een hbo studie doen, waarom zou je daar nog aan beginnen als je dan met een dikke schuld aan het werk moet gaan?

Maar goed, wij gaan wel vast beginnen met sparen, voor het geval ons kind wil studeren ;)

19. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ik hoop het niet want dit is toch juist inzetten voor de toekomst. Zonder stufie kunnen velen studenten hun studie niet eens volgen.

20. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Weer rustig ademhalen.

De hele Kamer heeft korte metten gemaakt met het plan (dat nog geen plan is volgens Plasterk ;) ). Over tot de orde van de dag. :)

Deel Deze Pagina