vraagje / tips gevraagd voor 6 maanden schema

Discussie in 'Voeding' gestart door kwebbel86, 29 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Over 3 weken wordt mijn dochter 6 maanden. Ik ben op zoek naar een handig schema en wellicht tips over hoe ik dit kan aanpakken.

Nu is het zo:
    wakker en fles 180/6
    9.30 100 gram fruit
    11.30 180/6
    15.30 180/6
    17.30 60 gram groente
    19.30 210/7

Volgens het CB mag ik naar 4x 210/7 omdat ze qua groei wel groeit maar niet te hard. Ze zit op de -1 lijn. Omdat ze geen honger aangeeft vind ik het wel prima zo, ze groeit goed, is levendig, voldoende plasluiers, e.d. Ze slaapt van 20.30 - 06.00. Heeeeel soms 's nachts wakker, dan krijgt ze 100/3.

Het CB gaf aan dat ik haar nu al thee mag geven omdat ze transpireert. Nu is het niet heftig ofzo en ik vind dat ze moet groeien op melk. Tenminste, de eerste 6 maanden, daarna kijken we wel weer verder.

Wat mag ik proberen met 6 maanden? Liga? Biscuitjes? Brood? Soepstengel? Lange vingers? En hoe pas je dat in het schema? Het lijkt mij (hoeft niet zo te zijn) dat als je ander drinken aanbiedt, dat ze dan de melk niet meer lekker vind of klopt dat niet?

2. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    #2 Emmarijn, 29 apr 2013
    Laatst bewerkt: 29 apr 2013
    Thee hebben wij nooit gedaan. 210/7 flessen ook niet.
    Vanaf 6 maanden kregen ze een broodkorst. Vanaf 7 maanden ook stukjes brood. Verder nog geen andere dingen, geen liga, koekjes, ander drinken. Dat kwam pas veel later. Brood gewoon rond 12 uur. Weleens een soepstengel trouwens, 's middags na de fles.
    Met 7 maanden ook de middagfles verkleind en vervolgens vervangen door yoghurt.

's Ochtends kregen ze een granenpapflesje.

We gaven ook water uit een bekertje tijdens fruit/groente/brood. Maar dat is vooral om te oefenen met bekertje. Dronk vaak een paar slokjes.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Eens met Emmarijn. Houd het gewoon zo simpel mogelijk. Liga's e.d. zijn leuk als tussendoortje, maar ze hoeven niet en ik zou ze beperken bij een baby van 6 maanden. Ook moet je met 6 maanden nog rekening houden met slaapjes en kom je soms niet aan tussendoortjes toe (hier is dat soms nog zo).

210/7 zou ik ook nooit geven, probeer maar zelf eens een glas melk van 240 cc weg te werken ;)

Streef gewoon naar drie goede eetmomenten (ontbijt, lunch, avondeten) en daartussen tussendoortjes (ik zou het gewoon bij fruit houden, 2 fruitmomenten op een dag). Probeer ook fruit enzo in stukjes te geven, zodat ze daaraan kan wennen. Ik zou ook de flessen niet beperken maar haar zelf laten bepalen wanneer er een fles vanaf kan.

Brood voorzichtig geven rond 7 maanden inderdaad, begin met een korstje, als ze het lekker vindt een paar stukjes geven, etc. Verder loopt het allemaal wel los en ik zou het schema-idee een beetje loslaten, geef je meisje een paar hapjes als je zelf ook iets eet, is veel leuker :)

4. kwebbel86

Mag ze dan ook bijv. in de kinderstoel met de eetmomenten? Dus met half 10 en half 6 ? Nu zit ze in de wipstoel bij ons maar dat is niet echt ideaal, wij eten dus op de bank met het bord op schoot, dan heb ik niet het gevoel dat ze zo tegen ons opkijkt :D

5. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Wij hadden met 6 maanden dit schema:

7 uur pap van 180/6
    Half 10/10 uur fruit
    12 uur boterham met een fles melk 180/6
    Half 3/3 uur een tussendoortje (rijstewafel, soepstengel, komkommer of fruit)
    5 uur warme hap
    7 uur 210/7

Wij deden de kleine in de kinderstoel maar hij kon daar ook wel even goed in zitten. Als je het gevoel hebt dat je kleine daar niet lekker in zit zou ik de wipstoel nog even houden.

Als je kindje gewend is aan een fles (of flessen) van 210/7 is dit geen probleem hoor. Ik zie voorbij komen "probeer zelf maar eens 230 cc weg te drinken" maar 230 cc is echt niet zo veel hoor. Een grote volle beker melk ongeveer.... Ik heb oersoonlijk geen moeite dit weg te drinken. Maar goed dat is ook allemaal persoonlijk en voor iedereen anders natuurlijk!

Ik hoop dat je wat aan het schema hebt. Ik zou me niet te druk maken om de tussendoortjes, die vervallen weleens door de slaapjes.

6. kwebbel86

Als een pasgeboren baby snel aan een liter vocht komt snap ik wel dat er bij sommige de nekharen overeind gaan staan, nu vind ik het iets anders. 210/7 is 230cc, dat drinkt ze 's avonds alleen. Ze kan het best hoor, maar na 6 maanden krijgt ze natuurlijk behoefte aan andere dingen. Ik geef liever overdag 180/6, om 9.30 fruit en als ik merk dat ze honger heeft maak ik 60/2 klaar dan kan ze het makkelijk redden.

7. kwebbel86

Mogen kleintjes van 6 maanden ook wel eens groente / fruit overslaan door bijv. slaapjes?

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja hoor, dat is echt geen enkel probleem. Ik zou haar ook niet wakker maken voor bijvoeding, als ze maar genoeg melk drinkt.

9. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ja hoor! Het is ook zo'n gepuzzel met slaapjes en eten.
    Tot een jaar gaven wij de voorkeur voor de fles als het niet uitkwam qua slaapjes.

10. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Wij doen het nu zo:

7.30 bv
    10.00 1/2 tot 3/4 stuk fruit
    12.00 1 boterham
    12.30 bv
    15.00 volkoren cracotte of naturel rijstewafel
    17.00 bv
    18.00 groente 150/200 gram
    22.00 bv

11. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje word over een week 6 maanden.Bij ons is t nu zo

Ochtend: bv of op werkdagen 180/6
    10.30 fruit, 100 gram
    11.30 a 12.00 180/6
    14.00 tussendoortje halve liga of korstje brood
    15.00 a15.30 180/6
    17.30 groente, 100 gram
    19.30 bv

en dan s nachts als hij komt 2 a3x bv

12. kwebbel86

Mijn dochter krijgt echt niet meer dan 60 gram groente op. Ze is niet moe als ze het krijgt en kan echt netjes eten. Tuurlijk, er gaat wel ns wat naast. Ik denk dat 180/6 om half 4 en dan 2u later groente best veel is. Nu zit ik in dubio of de fles mss wat kleiner "moet" of niet.

13. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja.. Toen ik met dit schema begon dacht ik dat ook en had ik die fles ook kleiner.. Echter merkte ik dan hij de fles van 11.30 juist minderde en van 15.30 juist zonder moeite leeg dronk. Daarom laat ik ze zelf nu nog zo en als t straks echt altijd een bepaalde fles een gedeelte laat staan verklein ik die... Dat geven ze vanzelf wel aan. En hier ook begonnen met 50 gram maar na paar weekjes merkte ik dat hij t zo op kreeg dus toen meer gaan geven... Komt dus echt vanzelf!

14. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Mijn zoontje begon de fles van 3 uur zelf minder leeg te drinken dus vandaar dat ik die weg gelaten heb en een tussendoortje ben gaan geven in de plaats. Misschien kan je eens proberen hem kleiner te maken? Welicht gaat het avond eten dan beter....

15. kwebbel86

Nou ze wil m echt wel hebben hoor! Als ik 150/5 aanbied dan huilt ze na de fles (echt honger) en als ik dan 30/1 bijmaak vind ze het prima. Voorlopig kan ze nog niet zonder dus :)
    geeft helemaal niks, was te proberen waard. Nu eet ze dus nog niet zoveel groente. Nou ja komt dan wel.

Hier was ze vandaag bij de oppas, daar slaapt ze normaal zeer goed en hier thuis meestal ook erg goed en zag het er zo uit: (meestal)

6.00 wakker en 7.15 er in tot 9.00
    11.00 - 12.00
    13.30 - 15.30
    18.00 - 18.45
    en dan vanaf 20.30 t/m de volgende ochtend.

Nu sliep ze vandaag t/m 12.30 vanaf 11.30 en daarna dus niet meer! Dus half 4 de fles slapend gedronken bij de oppas en heb ik ze dus om 16.00 maar weer ff op bed gelegd. Hele schema door de war! Hoe ziet het slaapschema bij jullie er uit?

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wij hadden hier geen schema op die leeftijd. Pas sinds 8 maanden doet ze steevast een dutje in de ochtend (11-13 uur meestal) en soms nog een in de namiddag (16-17 uur), maar die slaat ze ook weleens over. Het is ook weleens voorgekomen dat ze om 17 uur naar bed wilde en dan tot 18.30 sliep, en dan moesten we nog avondeten. Een mediterraan meisje, duidelijk ;)

In het begin is het zo zoeken met al die nieuwe eetmomenten. Ik heb haar altijd laten slapen wanneer ze daar behoefte aan had en als ze dan een eetmoment oversloeg was dat jammer, maar geen ramp. Wakker maken voor bijvoeding zou ik sowieso niet doen.

17. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier bijna zes maanden en het lijkt erop dat hij op 2 á 3 slaapjes op een dag zit. De middag splitst hij vaak op in twee slaapjes.

Ik maak hem niet wakker voor een (bij)voeding). Ben al lang blij dat hij lekker zijn rust kan pakken. Zodra hij goed wakker is geef ik hem wat te eten. Als hij moe is dan eet/drinkt hij toch niet goed.

Hier wel een mannetje dat overdag moeilijk kan toegeven aan zijn slaapjes.

18. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL

Hier precies t zelfde... en ook bijna even oud! Die van mij dus ook bijna 6 maanden (08-11-2012)

19. LadyT

LadyT Fanatiek lid

10 jun 2011
    1.042
    1
    38
    Hier nu een jongetje van 5,5 maand en ons schema ziet er op dit moment zo uit (bij benadering :) )

- 07.00 uur fles 210/7
    - rond 10.00 uur fruithapje (tot maximaal 1 stuk fruit, afhankelijk van hoeveel hij opkrijgt)
    - 11.00 uur fles 210/7
    - 15.00 uur fles 210/7
    - rond 17.30 uur groentehapje (4 ijsklontjes)
    - 18.30-19.00 uur fles 201/7 + 4 scheppen rijstebloem

Slapen:
    van 19.00 - 06.00 (na een maand worstelen, zitten we eindelijk weer redelijk op dit slaappatroon. Dit was een paar weken helemaal weg. Misschien door verkoudheid/tandjes..oid, maar toen gaven we op verzoek een 5e fles van 200cc

verder een slaapje rond 08.00 uur / 12.00

Ik zit zelf altijd te worstelen met de periode tussen 15.00 en 19.00. Te lang om niet te slapen, maar als hij pas slaap krijgt rond 18.00 is ook niet handig. Hier heb ik totaal nog geen ritme in.
    De slaapjes overdag variëren van 45 min tot 2 uur :D
    In totaal pakt hij meestal 2-4 uur slaap overdag.

20. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Herkenbaar!

Hier wordt hij ook vaak rond 15 uur wakker. Hij gaat vaak om 19 uur de nacht in. Dat is dus te lang om in één keer door te halen maar tussendoor slapen is er vaak niet meer bij. Dan doet hij soms nog een dutje van een kwartier. Maar dan heb ik dus een chagarijnig en vermoeid mannetje. En het eten van zijn groentehap wordt dan ook weer lastig.

Toevallig :) Die van ons is van 6-11-12

Deel Deze Pagina