Tijdsbeeld - hoe stel jij je de tijd voor?

Discussie in 'De lounge' gestart door Vulpen, 11 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Eerst maar eens deze dan, hoewel zonder tekeningen ;)

Hebben jullie een cyclisch of een liniair tijdsbeeld? Hoe stel jij je de week voor, en een jaar? Zijn ze een lijn, of een cirkel (en wat staat dan waar?) of nog wat anders?

Ikzelf:

De week is bij mij een cirkel met vrijdag bovenaan, zondag rechtsonder en woensdag links. We gaan dus met de klok mee.

Het jaar is bij mij een cirkel met juli/augustus bovenaan, januari onderaan. We gaan dus tegen de klok in.

Hierdoor gaat de tijd als een spiraal tegen zichzelf in.

2. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Hm lineair geloof ik, maar dat komt vooral door mijn digitale agenda

3. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Lineair, dezelfde dag komt nooit meer terug bij mij.

Elsss en dds vinden dit leuk.
  4. Simba1992

Simba1992 Fanatiek lid

8 dec 2017
    1.033
    1.020
    113
    Vrouw
    De week zie ik als een papieren agenda. Ma t/m woe links onder elkaar en do t/m zo rechts onder elkaar.

Het jaar op een tijdbalk van links naar rechts, lineair dus.

5. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    De week is voor mij lineair, een soort agenda idee. De week stopt met de zondag en dan is er een nieuwe week die op maandag begint. Het jaar zie ik wel als een cirkel voor me. Een soort heel grote klok. Ik denk omdat er 12 uur is op een klok en ook 12 maanden. Verder hangen er kleuren aan de maanden in mijn hoofd. Oktober is oranje, November is licht blauw etc.

Aardbeitjes vindt dit leuk.
  6. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    #6 mam1991, 11 okt 2018
    Laatst bewerkt: 11 okt 2018
    Ik zie hem lineair, eigenlijk niet logische. Gezien het een terugkerend iets is.

Alles zie ik lineair, de dagen van de week maar ook alle maanden van het jaar.

dds vindt dit leuk.
  7. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Een week is lineair.. ma-zo

Een jaar is rond. 1e kwartaal linksboven (voor de kijker) 2e kwartaal linksonder.
    3e kwartaal rechts onder en 4e kwartaal rechts boven.

Hoe kom je daar zo bij eigenlijk?

8. lloorrtt

lloorrtt Niet meer actief

De week als een soort kalender. Maandag is rood, dinsdag is oranje, woensdag geel, donderdag blauw, vrijdag groen en zaterdag&zondag wit:roflmao::roflmao:.

Manque vindt dit leuk.
  9. Aardbeitjes

Aardbeitjes Bekend lid

24 jul 2017
    837
    713
    93
    Vrouw
    De dagen zie ik lineair. Ze hebben allemaal een kleur voor mij en een plek in de ruimte. Vrijdag voelt lichter dan maandag bijvoorbeeld.
    Maandag is dag 1, zondag dag 7

De maanden van het jaar zijn eigenlijk hetzelfde.

puzzelstukje, DastyQueen en Vulpen vinden dit leuk.
  10. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    De week zoals in een agenda, met zondag als laatste dag.

Het jaar in vier blokken, van seizoenen.
    Elk seizoen een eigen kleur, winter blauw, lente groen, zomer geel en herfst rood.

11. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    De week als een agenda. Zo-wo links, do-za rechts.
    Van een agenda die op maandag begint raak ik echt in de war

De seizoenen in een cirkel, lente bovenaan, met de klok mee

Maanden meer op een soort balk

12. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ik zie zaterdag en zondag bovenaan en maandag beetje onder zondag in een soort ronddraaiende beweging naar links. Links van maandag staat dinsdag etc.

Januari staat links bovenaan en feb maart april tot en met aug en dan weer naar links onder t/m dec en dec staat dus onder januari Pff Haha

Vulpen vindt dit leuk.
  13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik zie het als een cirkel. Als een klok:

Maandag op 6 uur en vrijdag bovenin op 12.

januari om 3.15 en dan tegen de klok in april op 12 uur...september op 9 uur

6 uur klopt niet helemaal...maar daar komt december.

14. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Het jaar zie ik als een cirkel. Oud en nieuw is bovenaan in het midden waar op de klok de 12 staat en dan gaan de maanden met de klok mee. Een week zie ik lineair voor me en begint voor mij bij maandag. De tijd in z'n algemeen (als het ook gaat over geschiedenis en toekomst) zie ik dan ook weer lineair als soort tijdlijn. En maanden zie ik op hun plek in de cirkel van het jaar.

15. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Week en jaar zijn beide een cirkel. De week is een kleiner rondje, waarbij de maandag linksboven staat. En dan tegen de klok in naar zondag toen.
    Het jaar is meer een platte cirkel/ovaal. Groter dan de week. Met januari onderaan en juist met de klok mee naar december.

Ik zie geen kleuren. Alleen zwarte letters.

Wat een grappig onderwerp trouwens:D

DastyQueen vindt dit leuk.
  16. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.603
    4.018
    113
    Vrouw
    Mijn tijdsbeeld is lineair, al is een normale week wel een terugkerend iets.

Van diepzinnige gesprekken of films waarin tijd op andere manier wordt weergegeven, krijg ik ook echt hoofdpijn. Een vierdimensionale weergave van tijd kàn ik gewoon niet bevatten :(

Vulpen vindt dit leuk.
  17. Manque

Manque Niet meer actief

Ik geloof niet dat ik er zo'n visueel beeld van heb. Ik probeer wel met de tijd bezig te zijn, maar het voelt zo onwerkelijk, omdat iedere seconde verdwijnt zodra je jezelf ervan bewust bent. Ik denk ook wel eens: straks, als ik weer jonger ben... maar dat is natuurlijk onzin. Er komt helemaal geen tijd meer om jonger te zijn dan ik nu ben. Ik ervaar de tijd denk ik meer als een zee waar ik een druppel in ben, ofzo.
    Ik had het hier vroeger wel eens over met een ex-leerling (even oud als ik overigens), over hoe de tijd kon voelen als een zee waar we doorheen zwemmen zonder te weten wat onder of boven is. Er was al zoveel tijd voor dat wij er waren en er zal ook zoveel tijd zijn wanneer wij wegzijn. En tijdens de tijd die we waarnemen zal er andere tijd zijn, anders waargenomen en op een ander tempo. Zo kun je de tijd beïnvloeden door verder van de kern van de aarde te zijn. Als je je leven lang doorbrengt in een vliegtuig bijvoorbeeld, is de tijd enkele nanoseconden langzamer gegaan. Als je dat al weet, weet je dat het gevoel dat tijd relatief is, klopt, want hoeveel afstanden vanaf de kern van de aarde zijn er wel niet? Tijd voelt als iets dat rekbaar is en verandert van vorm. Soms val ik in slaap terwijl de wekker op 23:11 staat en heb ik een droom die weken of maanden beslaat, waarin ik een half leven geleefd heb en vervolgens word ik wakker en het is 23:12. Kennelijk past er een mensenleven in een minuut.
    Ik denk dat tijd maar een stip is, een punt in een onmetelijke oceaan, dat je wil duiden en waar we een soort coördinaten voor bedenken in de vorm van dd/mm/yyyy,hh:mm:ss en dat het eigenlijk niet meer is dan een krampachtige poging om vat te krijgen op onze ervaring van de werkelijkheid.

///filosofie-mode off

Sybil, Appeltje22, Kangerootje en 8 anderen vinden dit leuk.
  18. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Als een staafdiagram. Maandag en vrijdag zijn het langst, dinsdag en donderdag zijn een stuk korter en woensdag is het kortst. Het weekend hangt er een beetje bij.
    Voor een jaar heb ik niets.

Ik heb hier wel eens iets over gelezen, het stuk wat me bij is gebleven is dat mannen vaak de week in kleur zien.

19. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Hé, dat is bijna hetzelfde als bij mij! Ik vraag me af hoe daarbij gekomen zijn!

bosi333 vindt dit leuk.
  20. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Oeh interessant! Mensen die denken zoals jij hebben vast de uitspraak 'een zee van tijd' bedacht :)

Deel Deze Pagina