Kan het kwaad al die echo's

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Manoes, 17 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Hallo,
    Omdat ik toch wel erg angstig ben deze zwangerschap, en gewoon steeds bang dat het misgaat, plan ik veel pretecho's. In ieder geval wel eens per week, en als ik in paniek ben soms nog wel 1 extra. Nu is mijn vraag, kan dit kwaad voor de baby? Het werkt toch met geluidsgolven en daar merkt de baby toch niks van? Of wordt hij dan gestoord in de baarmoeder?
    Zijn dat de zelfde golven/stralingen als die van een doppler (angelsound)?

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    #2 Hilly1980, 17 aug 2015
    Laatst bewerkt: 17 aug 2015
    Echo kan geen kwaad, doppler (angelsound) wel. Doppler pas gebruiken vanaf tweede trimester.

3. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Mijn gyn heeft gezegt dat ze niet 100% zekerheid kunnen zegen dat echo,s hellemaal goed zijn.
    Maar aande andere kant zegt hij ook weer dat stress niet goed is. Dus wat nou slechter is geen idee.

4. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik zou mezelf toch soms berispen even wat geduld en vertrouwen op te bouwen. Is er een specifieke reden dat je je zo angstig voelt?
    Ik zou eerder daar mijn geld in investeren, een goede cursus of sessie om meer in je vertrouwen te staan , want hoe goed de echo steeds ook is het haalt de angst niet weg

5. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Dit idd. Ik kan niet veel zeggen want ik heb bij mijn zwangerschappen wel zo'n 8 echo's gehad om medische redenen. Maar eigenlijk voelde ik mij daar helemaal niet goed bij. Het is belangrijk dat je vertrouwen opbouwt en je niet constant zorgen maakt. Niet alleen voor je zwangerschap, maar voor je eigen gemoedsrust.

6. Mamavanle

Mamavanle Actief lid

18 sep 2014
    459
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik krijg op medische indicatie elke week een echo en soms twee keer per week. Als het echt zo schadelijk zou zijn zouden ze dat niet doen denk ik. Dopler is wel schadelijk

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik snap TS wel. Na 4 miskramen was ik ook ongelooflijk angstig en ik heb van 7wk - 12wk ook elke week een echo gehad. Sommigen medische controles, maar als ik die niet had dan een pretecho. En van elke echo werd ik rustiger, omdat uk het zo fantastisch deed. Maar ik snap de onzekerheid en de controlewens dus heel goed.

8. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik heb heel Google afgezocht. Alleen maar speculaties en aannames dat echo's schadelijk zouden zijn. Er is geen bewijs voor. Er is echter ook geen bewijs dat het onschadelijk is. Er is nog amper onderzoek naar gedaan.

9. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat er meerdere mensen zijn die ook regelmatig echo's hebben gehad, en die ook weten hoe het voelt om zo angstig te zijn. Ik heb door omstandigheden waar ik liever niet over uit wil wijden een angststoornis. Deze is dusdanig heftig geworden in de zwangerschap, dat ik steeds bevestiging wil hebben dmv een echo. Helemaal na bijv een stress situatie. En als echo's niet schadelijk zijn, waarom dan niet? Ik voel me er iedere keer weer goed bij en voor enige tijd gerustgesteld. Ik npben ook bezig met een cursus hypnobirth, ook om te leren ontspannen. Misschien zijn op een gegeven moment al die extra echo's dan ook niet meer nodig.

10. Mamavanle

Mamavanle Actief lid

18 sep 2014
    459
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik las trouwens net ergens dat er speciale poli's zijn om je door een angstige zwangerschap heen te helpen. Wellicht kun je je daar in verdiepen? Ik herken je angst ik ben mijn zoontje verloren bij 20 weken zwangerschap. Zijn hartje was al bijna gestopt tijdens de 20 weken echo. (Hij is gestorven aan een hersenbloeding) wij zijn ook extreem angstig. Gelukkig maakt het ziekenhuis bij ons dus elke week een echo

11. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ja, je kunt de echo's gewoon blijven doen, snap ik maar al te goed. En toch kun je met die angsten ook aan de slag. Heb ik ook gedaan tussen zoon1 en zoon 2 en de zwangerschap van zoon2 was zoveel beter en fijner dan die van zoon1. Natuurlijk had ik toen ook angsten, maar ik kon veel dichter bij mezelf blijven en voelde dat het goed zat met ons zoontje. Slim dat je hypnobirthing doet, daar heb ik ook heel veel aan gehad :)

12. Daisyvdm

Daisyvdm Actief lid

2 nov 2014
    326
    23
    18
    Vrouw
    Ik heb dit vandaag nagevraagd bij het LUMC en het kan geen kwaad. Het geeft hoge geluidsgolven en trillingen en daarom doen ze dit liever niet te veel voor 12 weken maar het kan geen kwaad. Wel vinden sommige baby's het vervelend en proberen er voor weg te zwemmen/draaien.

13. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Nee hoor, ik heb ook tot 14 weken bijna wekelijks een echo gehad omdat ik na miskramen zo angstig en onzeker was.

14. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    hier ook een spannende zwangerschap.
    in het eerste trimester kreeg ik elke week een echo, maar nu heb ik gekozen voor elke 3 weken.
    ik zou je ook aanraden iets met je angsten te doen.
    zélf, en niet alles van de echo´s laten afhangen.
    je wil toch straks ook niet een angstige moeder zijn en met elke poep en scheet in de stress schieten?
    ik weet, het is moeilijk, ik ben mijn dochtertje verloren met 9 mnd zwangerschap maar zelfs ík roep mezelf soms tot de orde.
    angst is normaal, maar laat het niet je leven beheersen.

veel geluk en succes

15. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    O gelukkig! Ik heb nog even met die mevrouw van het pretechobureau gebeld, en die zegt ook dat het geen kwaad kan anders zou ze het niet eens willen doen.

16. masrya

masrya Fanatiek lid

11 sep 2014
    1.270
    2
    0
    Hier ook een onzekere zwangere (8mk). Ik krijg elke 2 weken een echo en laat zelf in de weken dat ik geen echo heb zelf een 'pret' echo maken.

Gyn zegt dat het niet schadelijk is, zijn korte momenten en geen uren dat je onder het apparaat ligt.

17. Mijn meisje heeft niets overgehouden aan de 34 echo's die tijdens gemaakt zijn tijdens de 35 weken dat ze in m'n buik zat ;)

Oh en, laat die anderen maar lullen over je geld anders besteden hoor ;) Er zijn maar weinig mensen die echt weten hoe het is om gruwelijk bang te zijn tijdens een zwangerschap en nóg minder mensen die zich realiseren dat een cursus, psycholoog of behandeling op de poppoli daar lang niet altijd iets aan kunnen veranderen.

Mijn psychologe zei altijd; 'Je bent bang, niet gek. Het is niet zo dat je denkt dat je baby ontvoerd zal worden door aliens en dat je bang bent voor iets wat irreëel is. Je bent bang voor iets wat kán gebeuren.'

Ik had duizend G-schema's in kunnen vullen, maar ik wist ook zonder die schema's wel waarom ik bang was, waar dat door kwam en wat het gevolg daarvan was. Er was niets of niemand die daar iets aan had kunnen veranderen. Ik ben m'n zwangerschap doorgekomen met elke week een echo (en soms 2..). Voor mij was dat de manier om de angst tijdelijk weg te nemen. Ik kon van echo naar echo leven en wist dat ik nooit langer dan een week hoefde te overbruggen. Dat heeft mij er doorheen gesleept.

Hulp zoeken is natuurlijk nooit verkeerd, dat is misschien ook handig voor na de bevalling (niet omdat je dan een hysterische moeder wordt die haar kinderen ongetwijfeld beperkingen op gaat leggen door haar eigen angsten, maar wel omdat je wat meer risico loopt op een PND als je bekend bent met zulke angsten), maar laat je niet wijsmaken dat je nu iets doet wat absurd is en wat jou een slechte moeder maakt ('want je wilt toch niet dat je kinderen later'.. blegh, wat een kutopmerking!). Als dit voor jou werkt, gewoon doen. Enneh.. Al die honderden echofoto's waarop je je kleintje steeds groter zien worden, zijn echt prachtig voor in de plakboeken! ♥

18. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Dankjewel voor je reactie, shaddixx. Je slaat precies de spijker op z'n kop, dat is exact hoe ik me voel. Ik voel me ook goed bij wekelijks een echo. En daarnaast zoek ik zeker hulp voor op de langere termijn. Het is echt verschrikkelijk lastig om zo gruwelijk angstig te zijn in de zwangerschap. Gelukkig geven de echo's wat verlichting. Dan heb je iets om naar uit te kijken idd. Zo probeer ik de resterende 4en een halve maand zo goed mogelijk te overbruggen.

19. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Andere dames natuurlijk ook bedankt voor jullie reacties, het is goedbedoeld allemaal:)

Deel Deze Pagina