reflux en johannespitmeel

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Riana, 7 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Riana

Riana Lid

7 dec 2007
    30
    0
    0
    Kleuterjuf
    Beste,

Mijn kleine schat heeft last van reflux. Nu moest ik hem johannesbroodpittenmeel geven om de melk dikker te maken. Tot mijn verbazing kreeg hij hier precies diaree van. Zou dit kwaad kunnen of zou ik het gewoon verder kunnen blijven gebruiken :(:

Alvast bedankt!

Veel liefs,

Riana

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Riana,

Via de mail is moeilijk in te schatten in welke mate je kindje last heeft van de reflux.
    Ik heb zelf weinig ervaring bij het gebruik van johannesbroodpitmeel bij reflux. Ik weet dat de meningen over het gebruik sterk verschillen. Er zijn mensen die zeggen leg vaak aan, laat kleine beetjes drinken omdat borstvoeding van zichzelf snel uit de maag weg is. Als je het indikt blijft het langer in de maag met het risico dat er bij spugen meer melk uit gaat.
    Ik heb voor je nagezocht wat een gerenomeerd borstvoedingsvriendelijk-kinderarts er over heeft geschreven.

"Hoe behandel je pathologische reflux?
    Het eerste advies is om na de voeding goed te laten boeren en enige tijd goed rechtop houden. Bovendien is het raadzaam om vaker kleinere hoeveelheden voeding te geven (bij borstvoeden bijvoorbeeld telkens 1 borst per keer frequenter op de dag). Vervolgens wordt de voeding verdikt bijvoorbeeld met Johannesbrood-boompit-meel (Nutriton). Bij borstvoeden wordt dit vlak na de voeding toegediend als "papje" vermengd met wat moedermelk. In de babymaag vermengt dit zich dan met de resterende moedermelk. De volgende stap is medicamenteus: medicamenten die de maaglediging versnellen en medicamenten die de zuurproductie remmen. Houdingstherapie waarbij het hoofdeind van het bed fors verhoogd is heeft alleen bewezen effect bij een kind dat in buikligging ligt. In verband met de huidige adviezen over veilig slapen wordt dit niet vaak aangeraden maar kan het wel het zeer selectieve advies van de arts zijn bij kinderen met bewezen forse reflux. Bij veel kinderen die spugen wordt wel het hoofdeind van het bed licht verhoogd maar het effect hiervan is niet wetenschappelijk bewezen. "

De relatie johannesbroodpitmeel - diaree.
    Daarover kan ik niets terugvinden.

Gevoelsmatig kan ik me er wel wat bij voorstellen. Je geeft immers een lichaamsvreemde stof (BV wordt al eigen gezien) . de darmen kunnen daarop reageren (diaree). Wanneer de diaree blijft aanhouden bij gebruik van JBPM dan is een contact met de arts zinvol om een andere behandeling te overwegen.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina