Vraagje: vanaf welke leeftijd kleed kind zichzelf aan?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door vruchtje24, 17 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Mijn meisje heeft het geleerd op het kdv. Ik mag vaak niet eens meer helpen. Ze kan het echt goed! Tuurlijk heeft ze wel eens wat verkeerd om aan maar dat is vaak haar maillot of zoiets dergelijks.
    Mijn meisje is bijna 3 trouwens nu, maar ze kan het vanaf dat ze 2,5 was denk ik. Toen begon ze er mee te oefenen.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja hier werd het vanaf de peutergroep actief gestimuleerd.. Daar ging ze heen vanaf 23 maanden... Duurde niet lang voordat ze alles zelf deed. Alleen zitten soms dr sokken ondersteboven. Nouja dat komt vanzelf :)

3. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    hoe krijgt ze dat voorelkaar?! hihi. Ik sta echt te kijken hier! MIjn dochter is bijna 2,5 en die kan nog niet eens haar jas aantrekken! Uitrekken zag ik laatst dat ze het wel kan, maar ze vertikt het gewoon! en voor de rest doet ze nog helemaal niets zelf!:$ Is ook wel een miepje dat inderdaad'met 1 teen in dr schoen gaat zitten roepen voor hulp' zoals iemand het hier mooi omschreef.. maar of ik haar dan te veel uit handen neem??

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    uitkleden deed ze rond twee, aankleden met ongeveer 2,5 jaar. Maar idd zijn de sokken hier ook lasrig. En knopen met knoopgat lukt niet altind

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.719
    2.524
    113
    Onze dochter kan zichzelf aan- en uitkleden sinds een week of 2. Ritsen van een vest, knopen en jas gaan nog niet. Ze is 2 jr en (bijna) 10 mnd.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Goeie kans... motorisch moet ze in staat zijn om een behoorlijk eind te komen.
    Er zijn ook truukjes aan te leren.. bijvoorbeeld de jas op de grond leggen. De kleding goed neerleggen. Leren waar het 'kaartje' (wasinstructie) moet zitten. En sommige kinderen vinden het erg leuk en anderen niet. Ook is het ene kind meer gericht op 'zelluf' dan het andere. Rond 3,5 jaar kunnen de meeste kinderen zich met hulp zelf aan kleden en dat is wel handig als ze naar de kleuterschool gaan.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Het ligt ook erg aan of je kind interesse heeft of niet. Mijn zoontje is ook erg "makkelijk" en vind het wel prima dat wij het doen.
    Ik ben ook al weken druk bezig met stimuleren, ook omdat hij al een half jaar zindelijk is en een half jaar geholpen moet worden met zn broek bij de toiletgang.
    Uitkleden gaat eigenlijk al een aantal maanden goed, zeker als er een bad tegenover staat ;) anders zegt ie al snel dat hij het niet kan.
    Aankleden: onerbroek gaat zelf, maar moet er wel bij op de grond zitten en vaak zit ie ook wel helemaal opgerold ( het boeit hem niks dat dat niet lekker zit). jogging roek gaat zelf. Spijkerbroek als die niet te strak zit en muv het knoopje.
    Bovenkleding redelijk als ik hem help met zn hoofd.

DOEN JULLIE EERST HET HOOFD EN LATEN JULLIE JE KIND DE ARMEN DAN ZELF DOEN OF DOEN JULLIE EERST DE ARMEN EN DAN HEM ZELF HET HOOFD LATEN DOEN? WAT IS MAKKELIJKER?

Jas aan gaat redelijk muv de rist. Alleen laarzen kan hij zelf, veterschoenen/ kliitebandschoenen niet.

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Eerst hoofd, dan armen. Andersom lukt helemaal niet ;)
    Nu heeft mijn dochter ook wel vaak wat strakkere/stretch shirts aan.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

eerst hoofd dan armen

Tot een jaar of 8-10 is aankleden iets heel anders dan GOED aankleden hoor... daar moet je je echt geen zorgen over maken! Mijn neefje van 10 heeft nog regelmatig twee verschillende sokken aan of zijn ondergoed binnenste buiten... zal ook wel iets van jongetjes zijn... de meisjes die ik ken zijn nauwgezetter! :)

Oja, zoon van 3,5 jaar trekt ook broeken e.d. op de grond aan. Dat is toch ook veel makkelijker voor hen? Vanochten had zoon zich voor het eerst helemaal zelf aangekleed.. kwam fully dressed boven.. Hij was er klaar voor! hahahah.. En alles zat goed... toch knap (en makkelijk!)

10. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    het blijkt mee te vallen. Na heel veel stimuleren, en een mooie sticker in het vooruitzicht blijkt ze wel haar broek, sokken en met wat hulp haar trui uit te kunnen doen. Schoenen en jas kan ze eigenlijk ook gewoon, maar dat bleek ook vanavond maar weer, ze heeft er gewoon geen zin in! moet dr echt voorduren bij halen, anders gaat ze gewoon spelen... of roepen, lukke niet!! :)nou ja, ze kán het in elk geval!
    wat bedoel je trouwens met jas op de grond leggen???

11. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Das een foefje, als je de jas met de capuchon naar je toe op de grond legt, dan je handen in de armsgaten en de jas over je hoofd gooien.

Mijn dochter snapte daar trouwens niets van, die kan gewoon nu haar jas op de normale manier aan krijgen. Knopen vastmaken was haar eigen idee op een gegeven moment. Ze doet haar duim en wijsvinger helemaal door het gaatje en trekt dan heel hard de knoop er doorheen. Best knap! Maar dat lukt dus niet bij kleine knoopjes of bij stugge stof, dan krijgt ze haar vingertjes er niet doorheen.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@druif: hier doet dochterlief liefst eerst haar armen en dan pas haar hoofd..
    maar wij hebben het oorspronkelijk andersom aangeleerd... bovenstaande heeft ze op school opgepikt denk ik :)

en dat trucje met die jas.. dat gaat er hier ook nog niet helemaal in geloof ik :)

13. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    @gentle, oh dat trucje ken ik inderdaad wel. Wil dochter niets van weten;) had dat al eens geprobeert... Maar, ze kreeg zowaar vandaag zelf dr pyama broek aan, en vond het nog leuk ook! Ach ja, weilicht is het nog niet te laat ;)

14. mroos

mroos Niet meer actief

Mijn zoon kleed zich nu zelfstandig uit, alleen de drukketjes van het rompertje lukken nog niet(binnenkort maar hemd/short kopen). Hij kan zelf zijn laarzen/broek/sokken en jas aantrekken.

Deel Deze Pagina