Judo vs Zwemmen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kippiekip, 19 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Judo of Zwemmen ?

1. Judo, waarom ?

2. Zwemmen, waarom ?

3. Anders, want .....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Ben even benieuwd wat jullie mening hier over is.

Ik had zojuist een discussie met een moeder in het zwembad, ze kwam kijken hoe het er aan toe ging tijdens zwemlessen.

Om een lang verhaal kort te maken, het ging er dus om dat ze niet begreep dat mensen hun kinderen rond 5 jaar al zwemlessen laten volgen, zij was van mening dat kinderen eerst op judo moeten gaan omdat ze van zich af moeten leren bijten :( .. Kijk ieder zijn mening maar ik ben juist weer van mening dat zwemmen heel belangrijk is, wij wonen aan de kust, omringd door heel veel water en dan heb ik het niet alleen over de zee, als die kids daar ooit eens per ongeluk invallen kunnen ze zich dus niet redden, ook niet met hun al gevolgde judo lessen ;) .. Natuurlijk weet ik dat ook zwemmers kunnen verdrinken maar ik vind het een fijner gevoel als hij zo eerst een zwemdiploma heeft dan een judo diploma.. Maar goed, zij reageerde dus echt gepikeerd en noemde me dom omdat ik niet inzag wat het beste voor mijn kind was :$..

Ik vroeg me dus af waarom je dan uberhaubt komt kijken naar zwemlessen als je toch al van mening bent dat dit niet goed is voor je kind. Maar goed ;)

Mijn vraag aan jullie is, wat zouden jullie kiezen als je een kind hebt van 5, kies je dan voor judo of voor zwemmen ??

Wil dr verder niets mee hoor, ben gewoon nieuwschierig ;)

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik zou zeggen eerst zwemmen en dan judo (of een andere sport). Echter mijn dochter zit nu op gym (al een jaar) en nog niet op zwemmen, maar ze is ook pas 4. Als ze 5 is gaat ze op zwemles (idd overal komen ze water tegen) en misschien blijft ze dan ook op de gym. Dus dan allebei.

Mijn zoontje gaat misschien ook wel op judo als hij 3 is (vind sport goed en met 5 mogen ze hier pas op zwemles) of hij gaat ook op gym als hij 3 is en naar zwemles als hij 5 is.

Ik vind judo een goede sport als je kind het ook leuk vindt, maar vind een zwemdilpoma ook erg belangrijk.

3. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

leren van zich afbijten hoeft niet perse dmv judo vind ik. ik ben niet van de vechtsporten dus dat zal ook zeker niet mijn eerste keus zijn. ik zou dan voor het zwemmen gaan. ze gaan beiden wel naar zwemles wanneer ze er oud geoeg voor zijn want een zwemdiploma vind ik belangrijk.

4. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Zwemmen is voor mij een ding, wat gewoon hoort bij de opvoeding, net als school gaan, tandarts enzo. Judo is een gezelligheidssport en moet je gewoon leuk vinden om dat te doen. Vind het wel een hele rare kronkel hoe die vrouw erover denkt

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.853
    3.367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    zover ik weet is judo een verdedigings sport, en ze leren er kinderen ook heel goed om op de juiste manier te vallen. Dat vind ik beiden belangrijke dingen. Máár: In zo'n waterrijk land als nederland vind ik zwemmen belangrijker.

6. kippiekip

Begon toch te twijfelen aan mezelf of ik nou een zeikerd was maar zo te zien zijn meerdere het wel met me eens.. ;)

Het is dat het hier financieel niet mogelijk is om twee sporten te doen anders had hij van mij echt nog een andere sport mogen doen. We betalen nu voor 7 lessen 57 euro dus dat hakt er wel in.. Hij wilt heel graag op voetbal en we hebben nu gezegd dat als hij zijn A diploma haalt hij daar op mag, ik vind sport ook heel erg belangrijk, ik deed vroeger zelf nooit aan sport en ik merk wat dat nu met me gedaan heeft ;) Ik zal het nooit aan hem opdringen maar zal altijd wel aangeven dat het erg gezond is..

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Zwemmen is belangrijker, natuurlijk. Niet alleen voor het plezier, maar vooral om de door jou genoemde veiligheidsoverwegingen.

Een kind heeft echt geen judo nodig om van zich te leren bijten. Ik vind dat je een kind niet moet leren om problemen met andere kindjes op een lichamelijke manier uit te vechten. Dus de boodschap dat judo daarvoor zou zijn, vind ik de totaal verkeerde. Judo moet je doen als je dat een leuke sport vindt, soms kan het wel eens helpen om kindjes meer zelfvertrouwen te geven. Maar andere redenen vind ik niet de juiste.

8. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ook ik vind sport erg belangrijk hoor, heb het zelf nooit gedaan omdat mijn vader dat niet kon betalen. had heel graag op turnen gewild maar helaas. voor mijn kinderen wil ik wel dat ze een sport beoefenen, het is uiteraard hun eign keuze welke dat wordt maar bij mijn zoon heb ik zal zo een idee hahaha...honkbal. papa is honkballer en hij zegt nu ook al ik ben een honkbal. en gaat dan ook met zn knuppelte balletjes slaan die ik moet gooien. superleuk maar hij is nog te jong. vanaf 5 jaar geloof ik mogen ze beginnen. ik zie em al helemaal voor me in zijn honkbal outfit.
    voor mijn dochter ook zij mag dat zelf beslissen maar zou haar graag op turnen willen hebben. denk meer omdat ik het zo geweldig vind en het nooit heb kunnen doen

9. nyncke

nyncke Fanatiek lid

10 aug 2007
    1.661
    0
    0
    in het brabantse land
    Ik ben zelf zwemonderwijzer geweest, maar heb ook bijna 10 jaar topsport judo gedaan. Maar vind zwemmen toch het belangrijkste. En mss straks wel allebei

10. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ten eerste JUDO gaat niet om van je af leren bijten, het gaat juist om respect hebben voor je lichaam en elkaar en het is enorm goed voor je motoriek en je sociale ontwikkeling, ons kindje is slechthorend geweest en heeft een sociaal / emotionele achterstand en judo werd ons erg aangeraden door de fysio en experts.

Zwemmen ja is leuk maar kan met 6 jaar ook, ik zie ze hier met 4 jaar al beginnen, dat geeft ook een schijnveiligheid en ze doen er vaak veel langer over als eigenlijk moet (omdat motorisch en emotioneel de kindjes er vaak nog niet aan toe zijn al LIJKT het wel omdat ze zwemmen (fun) leuk vinden..

Ik zou om die redenen altijd alletwee kiezen, zwemmen als je dan toch perse dat wilt (terwijl als je later begint je het ook veel sneller haalt) en judo omdat dit heel gezond is voor jonge kinderen, een van de beste sporten die er is qua ontwikkeling.

11. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Wij zijn ook gestart met zwemles, gewoon omdat ik het erbij vind horen.

Is het zwemdiploma of liever diploma's binnen dan gaan we kijken voor iets anders. Hij wil graag op hockey en dat kan hier pas vanaf 6-7 jaar.

12. Triskele

ooh ik lees nu verder dat alletwee niet kan, ja je kan zwemmen kiezen en bij a -diploma een andere sport laten kiezen die hij WEL leuk vind.

Onze zoon sport trouwens 2 keer per week (judo en een soort sportcarousel vanuit school georganiseerd), zwemmen beginnen we ergens mee vanaf 5-6 jaar maar dan wel ernaast en zeker niet als hoofdprioriteit, hij kan al prima zwemmen eigenlijk, ik ga gewoon zelfs 2-3 keer in de maand zwemmen met hem namelijk. Hij kan alles wat ze op zwemles momenteel moeten kunnen ;)

13. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Ik heb gestemd voor zwemmen.
    Dit met de reden dat ze op judo niet veel leren op deze leetijd.Ik ben met de meiden wezen kijken en vond het erg tegenvallen.
    Hier beginnen de meiden over 2 maanden ofzo met zwemles.Nee niet omdat wij willen dat ze diploma's halen,maar wel omdat ze het leuk vinden.Wij vinden het belangrijker dat ze iets doen wat ze leuk vinden en niet om het presteren zelf.

14. kippiekip

@triskele: Inderdaad is het helaas niet mogelijk om 2 sporten te doen en ik moet eerlijk zeggen ik vind 2 sporten op zo'n leeftijd ook wel veel hoor, ze hebben het al zo druk met van alles en nog wat..

Ik heb het geluk dat hij een echte waterrat is en dat hij bij les twee ( vandaag dus ) al duikend ZONDER bandjes het water in mocht, de meester zei dat hij maar weinig kinderen ziet die zo snel gewend zijn aan het water en dat hij verwacht dat hij heel snel naar het volgende badje mag om '' echt '' te gaan leren zwemmen, hij zit nu nog in het badje waar je zeg maar geleerd word om te wennen aan het water. Hij vind dit dus ook echt leuk en heeft enorm veel plezier er in..

15. 79mama79

79mama79 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.459
    0
    0
    Onze dochter gaat zodra we verhuisd zijn (dan is ze 5) op zwemles. Ten eerste omdat ik vind dat dat gewoon "moet" En ten tweede komen wij in een waterrijkte te wonen.

16. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik zeg zwemmen omdat wij nu al ouder en kind zwemmen doen en dat gewoon door laten lopen en dat loopt dan vanzelf over in zwemlessen.
    Ik vind dat niet echt een clubje eigelijk.
    Mijn dochter zit ook nog op dansen en ik wil haar ook nog op peutervoetbal doen. 1 van die 2 zal wel afvallen als ze naar school gaat maar het kan toch ook gewoon naast elkaar?
    Judo vind ik een hobby. Zwemlessen een must (net als school) en niet echt als een sport zeg maar.

17. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    o en financieel... misschien kan je naar een goedkoop alternatief zoeken. Dansen kost hier bijvoorbeeld 27 euro per 6 lessen en vakanties betaal je neit dus zeg maar 15 euro per maand.
    Voetbal kost 75 euro per jaar vanaf 5 jaar en van 3-5 jaar is het gratis.

18. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik heb gekozen voor anders, want:

Ik vind dat kinderen moeten leren zwemmen hier in Nederland. Er is gewoon veel water, dus dat is belangrijk. Daarnaast kan het voor Finn, die erg op zijn vader lijkt qua peutergedrag, heel goed uitpakken om op judo te gaan. Mijn man is toen hij 4 was op judo gegaan, omdat hij zoveel energie had en heel driftig kon zijn. Bij judo leer je omgaan met je energie en woede, en dus leerde hij dat daar. Aangezien Finn precies is zoals mijn man vroeger, zullen wij dus kijken hoe het dan gaat. Dus wie weet gaat Finn wel op zwemmen en op judo. Of eerste op judo en dan later zwemmen, of andersom.

Maar ik vind dus niet dat Judo perse eerst moet om van je af te bijten, beetje rare uitspraak ook...hahaha!

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    o sorry zie net dat het 62 euro per jaar is, voetbal. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar kan je dat niet missen?

20. Triskele

Ik zie dat veel mensen vinden dat zwemmen "moet" maar ik vind dat je zoiezo je kids niet alleen bij water moet laten want kids met diploma a die nog zo jong zijn die zijn ook niet veilig zo . Natuurlijk is het goed maar vaak geeft het n valse veiligheid...

Deel Deze Pagina