Eczeem

Discussie in 'Verzorging' gestart door Tess83, 12 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tess83

Tess83 Actief lid

22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ha meiden,

Een poos geleden had ik al eens een topic hierover geopend.

Inmiddels zijn we een huisarts, dermatoloog en maanden verder en gaat het gelukkig heel goed, maar toch heb ik nog een vraag!

De dermatoloog constateerde dat ze hoogstwaarschijnlijk nergens allergisch voor is, maar gewoon pech heeft gehad met een erg lange, droge winter en daardoor een te droge huid. Zij denkt dat de kans heel groot is dat ons meisje over haar eczeem heen zal groeien. We zijn daar uiteindelijk weggegaan met koelzalf en hormoonzalf klasse 2.

Dit gaat in principe prima, maar we zitten inmiddels wel in een soort spiraal. Als ze eczeem krijgt, wat bij haar rode pukkeltjes op haar rug en buik zijn, smeer ik 1 a 2 dagen met de hormoonzalf en dan is ze weer een dag of 10 schoon en jeukvrij. In het begin smeerden we dan ook elke dag met koelzalf, maar haar huid voelde helemaal niet droog. Dus de proef op de som genomen en alleen nog koelzalf gesmeerd als ze wél droog voelde en na een badje. Dit maakt totaal geen verschil. De eczeem blijft dan toch netjes om de 10 dagen terugkomen. De koelzalf doet dus niet heel veel voor haar eczeem.

Ik ben benieuwd of iemand het herkent dat de eczeem zo netjes om de aantal dagen/weken terugkomt of dat jullie de ervaring hebben dat het toch langer weg moet blijven?

Ik hoor graag jullie tips en ideeën hierover!

Alvast bedankt,

2. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Mijn dochter heeft ook eczeem. En eigenlijk dezelfde ervaring. De plekjes gaan vrij snel weg met hormoonzalf. En een paar dagen later komen er weer nieuwe plekjes.
    Geen tips dus, wel herkenning.

De oudste had ook eczeem, maar die is er gelukkig overheen gegroeid.

3. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik smeer iedere dag lipikar baume ap en als ik droge plekjes zie komen, smeer ik die extra in met die crème (2 tot 3 keer per dag)

Daarnaast 1 keer per week een bad met zeezout.

Dit doen we nu 3 maanden en ik heb geen echt eczeem meer gezien...

4. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Mijn dochter heeft volgens de kinderarts eczeem op de schouders en bovenarmen. Hij zei dat als ze er geen last van hebben je er geen hormoonzalven of zo op moet smeren. En Naomi heeft er inderdaad geen last van gelukkig.

Ik heb allerlei bodylotions geprobeerd op advies van het forum hier, maar nu heb ik het gevonden. Gewoon het smeersel wat mijn moeder vroeger op letterlijk alles smeerde.... Purol. Dat is gewoon vette zalf, die beter blijft zitten dan een bodylotion. Het is nu in enkele dagen bijna helemaal weg! Ik heb 2 x daags gesmeerd.

Ik werk in het ziekenhuis en daar hebben we een vette zalf die Proshield heet. Dat is het helemaal tegenwoordig. Als mijn vakantie voorbij is dan ga ik die uitproberen. Weet alleen niet of die ook bij de apotheek te krijgen is.

5. Tess83

Tess83 Actief lid

22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Thanks meiden!

@ sandraske: Lipikar heb ik ook heel lang gesmeerd, ben ermee begonnen toen het op z'n ergst was en het haalde meteen alle ruwe en droge huid weg, maar het eczeem helaas niet. Volgens de dermatoloog was het niet vet genoeg voor haar huid. Ik heb het nog wel staan, dus aangezien de koelzalf niet perse helpt zou ik het wel weer eens kunnen proberen!

Wij gebruiken nu balneum, maar het bad met zeezout wil ik me ook wel aan wagen. Wat gebruik jij daarvoor?

@ sandana: Mijn dochter begint al te jeuken voor het echt doorbreekt, dus zodra ik iets bespeur druk ik het meteen de kop in. Ben absoluut geen fan van hormoonzalf, maar heb nog niks anders gevonden wat net zo goed helpt.. Ben wel benieuwd naar dat proshield!

6. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    24 september ben ik voor het eerst weer op het werk, dan neem ik het mee.

7. Tess83

Tess83 Actief lid

22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou je ervaringen graag horen!

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb zo'n pot dode zeezout van Zarqa, gewoon bij de drogist gehaald...

9. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ik zit zelf ook in die spiraal dus inderdaad hormoonzalf smeren en dan is t weer weg en na ongeveer anderhalve week komt t weer.
    Ik kan trouwens af met 1x smeren, meestal merk je het effect pas 2 dagen later.

10. Mellle

Mellle Actief lid

26 jun 2012
    168
    0
    16
    Hier ook een kindje met eczeem.

Zo naar de huisarts, ben bang dat het toch hormoonzalf gaat worden, wat zijn de voor en nadelen daarvan? Hoor er toch meer nadelen van.

Antibiotica zalf en vette zalf helpt helaas niet, hij heeft er wel last van, gaat er nu bewust aan krabben, maar krijgt het nu ook in z'n gezichtje.

Ik heb een zoutbadje nog niet geprobeerd, dat ga ik ook even halen.

11. Jupjeh

Jupjeh Lid

5 dec 2012
    56
    0
    6
    ikzelf heb al jaren eczeem en helaas gaat het bij mij niet meer over maar heb ik nu wel een basiszalf gekregen (die je dus zo vaak als je wil kan en mag gebruiken omdat de zalf voor mensen met een eczeem huid zijn gemaakt en er geen hormonen of medicijnen in zitten). Deze zalf heet vaseline Cetamacrogol zalf. Het is een hele vette zalf die ik dus al jaren smeer nadat ik onder de douche vandaan kom. Mijn vel is niet meer in en in droog. En ik mag hem zo vaak gebruiken als ik wil. Als ik mij namelijk niet in smeer met deze zalf wordt mijn huid "slechter" en ben ik vatbaarder voor eczeem. Deze zalf mag je ook bij kinderen/babys gebruiken omdat er geen hormonen of andere medicijnen in zitten maar werkt beter dan gewone vaseline want gewone vaseline smeert je porieen dicht waardoor het eczeem erger kan worden. Heb deze zalf voor geschreven gekregen door UMC al jaren geleden. Nu kan je hem ook gewoon kopen bij de apotheek. Moet je wel Vaseline Cetamacrogol en niet alleen Cetamacrogol want die is minder vet. Apotheek heeft er nog wel eens een handje van om te zeggen dat dat hetzelfde is. Terwijl dit dus niet zo is! Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je kleine hopelijk over haar eczeem heen groeit!

12. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik vraag mij af of eczeem nu wel of geen uiting van een allergie is? Want baby's hebben een verhoogde kans als één van de ouders (hier vader) allergieën heeft.
    Ik vraag mij af wat homeopathie zou kunnen doen? Iemand al eens naar een homeopaat gegaan?

Deel Deze Pagina