Lieve leden, mijn kleine meid van 7,5 maand leggen wij om 20.00u stipt altijd wakker in haar bedje. Ze heeft dan gegeten, gespeeld, is verschoond en heeft een flinke dosis liefde en aandacht gehad. Omstreeks 00.00u wordt ze weer wakker en begint de ellende. Ze komt dan ongeveer om de 2 uur voor borstvoeding. Ik leg haar dan weer in bed en dan slaapt ze rustig verder. Ik wil nog steeds borstvoeding blijven geven (ook 's nachts) maar ik begrijp niet waarom ze nog zo vaak komt. De laatste nachten slaapt ze zelfs niet meer direct door en ligt ze nog even in het donker om zich heen te kijken, soms met jengelen. Onze baby heeft nooit echt gehuild, omdat we haar direct oppakken en troosten/stil sussen. Onze baby krijgt overdag voldoende te eten, dus aan de suikerspiegel zou het ook niet moeten liggen (ze krijgt op redelijk vaste tijdstippen borstvoeding, flesvoeding, water, brood, fruit en groenten). Verder proberen we wel zoveel mogelijk haar ritme en regelmaat te geven, maar da's wel af en toe lastig omdat ik een onrelmatige baan heb. Overdag doet ze vaak korte dutjes, maar zo af en toe slaapt ze makkelijk 2 uur achter elkaar door. Ze heeft nog geen tandjes en volgens mij komen die ook nog niet door. 'S nachts is haar kamer ook niet te warm, wel warm maar niet TE. Wat kunnen wij als ouders nog anders doen om haar wat langer en rustiger te laten doorslapen? Want het lijkt me dat ze overdag niet lekker kan functioneren als ze niet goed doorgeslapen heeft? Of mag dit nog wel even gezien ze nog maar 7,5 maand is? Ik ben trouwens absoluut niet van het laten huilen 's nachts.
Hoi, Wat goed dat je nog steeds BV wilt blijven geven ondanks het feit dat het nu zo pittig is! Natuurlijk is het niet gek dat je dochtertje met 7,5 nog steeds niet doorslaapt. Mijn baby is ruim 10 maanden en slaapt ook niet door, alhoewel komt hij veel minder vaak dan jouw dochtertje (1-2 keer per nacht). Daarom denk ik dat er wel een reden moet zijn waarom dit zo vaak gebeurt. Wat me als eerste opvalt is dat je schrijft dat ze ook flesvoeding krijgt. Ik weet natuurlijk niet hoe vaak je haar KV geeft ipv BV, maar wist je dat je productie nog niet stabiel is? Je borsten moeten worden gestimuleerd (door live te drinken of te kolven) om genoeg melk aan te maken, alles wat je in de vorm van KV geeft betekent: minder stimulatie van je borsten, dus minder melk! Misschien door zo vaak in de nacht te komen probeert je baby'tje je productie op peil te houden, door 's nachts heel vaak te gaan drinken, waardoor je borsten uiteindelijk nog steeds genoeg melk aanmaken. Daarnaast kan het ook mamahonger zijn, omdat je schrijft dat je onregelmatig moet werken. Komt ze vaker in de nacht als je daarvoor lang ben weggeweest? Ook kan het zijn dat ze overdag te lang slaapt waardoor ze 's nachts minder slaperig is (een beetje omgedraaid slaapritme), of kunnen het toch wel tandjes zijn (mijn zoontje komt vaker in de nacht als hij ergens last van heeft, zijn darmen of zijn tandjes, bijvoorbeeld). Maar ik denk dat het meest waarschijnlijke is dat je dochtertje dus zo vaak in de nacht komt omdat je er dan bent en omdat ze het dan in kan halen en je productie op deze manier op peil houden.
Lastig he? Vooral voor je eigen nachtrust, je wordt zo ontzettend moe van die gebroken nachten. En waarom? Kindje eet en drinkt genoeg overdag en krijgt ook voldoende aandacht en liefde. En natuurlijk is er dan altijd dat kindje van je buren/collega/nicht die met zes weken al doorsliep. Voel je je bovenop alles ook nog eens onzeker. Ik denk dat sommige kindjes langer dan andere kindjes in de nacht genegenheid en aandacht nodig hebben. Hier kan je aan toegeven of het afleren door je kind te laten huilen. Ik weet wat je doormaakt (mijn baby kwam vannacht om 12:00, 2:00 en 5:00) ik heb twee 'moeilijke' slapers. Uiteindelijk gaat het over. Na zijn eerste verjaardag begon mijn oudste met echt doorslapem, vanaf andehalf jaar ging het probleemloos. Ik werk overigens part-time en ben veel thuis. De jongste krijgt geen kv. Dus mamma-honger en voeding inhalen is hier niet aan de orde. Blijft persoonlijkheid over, daar is weinig aan te doem.
Ik krijg mijn dochter met geen mogelijkheid om 20:00 in bed. Daarom hanteer ik nu dit ritueeltje: 22:00 bad (met Zwitsal lavendel badschuim) 22:15 insmeren met Zwitsal lavendel olie, pyjama aan 22:30 flesje en dan slapen Dan slaapt ze door tot 9:00. Misschien werkt dat ook bij jou?
Mijn zoontje is bijna 11 maanden en komt ook nog minstens 1 keer en meestal vaker. Heb er ook lang oorzaken voor gezocht. Nu heb ik zoiets van misschien gaat het snel over, maar het kan ook nog wel een poos duren. Probeer t maar ye accepteren. Wel zwaar he! Hopelijk vind je een oplossing.
Dat wat Vosje schreef, klinkt logisch wb je productie. Tenminste, als je dus idd flesjes kv geeft overdag. Het lijkt me dan zinvol om wat vaker borst aan te bieden of te kolven overdag. Verder: herkenbaar! Hier ook geen doorslaper. Met gelukt wordt hij 1 keer wakker voor een voeding. Met pech een keer of 4/5. Dan niet voor een voeding (geef volledig kv helaas), maar voor ??? Ik weet het nog steeds niet. Vergeet de succesverhalen. Niemand heeft een perfect kind. Echt niet.
Hier heeft hij sinds z'n geboorte 3 nachten doorgeslapen, dat wil zeggen, dat hij toen wakker werd maar ook zelf weer in slaap viel. Nu een heel vast en strak ritme en komt hij maar 3x. Het ene kind slaapt minder snel door dan het andere. Dus zou me verder geen zorgen maken ofzo, je bent niet de enigste
Oudste wordt nog geregeld een keer wakker s nachts of komt bij ons. Jongste slaapt sinds een maand of 3 door met af en toe een uitzondering. Momenteel droomt ze steeds en wordt daar wakker van.
Onze dochter heeft ook periodes gehad dat ze elke 2 uur wakker werd. Ik gaf zelf geen bv, dus ik hoefde alleen het speentje te geven en dan ging ze meteen weer slapen. Maar zelfs dat vond ik vermoeiend, gewoon het feit dat je elke keer weer uit je slaap wordt gehaald. Ik heb dus geen tips, alleen medeleven
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik denk dat ik me inderdaad teveel laat leiden door de succes verhalen. Mijn baby heeft het blijkbaar nog nodig en ik heb niet het idee dat ik iets fout doe overdag. Ik zal inderdaad eens kijken of ik meer quality tijd met haar kan inlassen en meer gaan kolven ipv kunst voeding. Ps ze heeft nu wel een tandje dus dat speelt ook.
Je zal altijd van die perioden houden! Ik vind het al knap dat ze om 20.00 uur zelf gaat slapen, op die leeftijd sliepen mijn kids nog beneden bij ons en legde ik ze slapend boven. Wbt voeding 's nachts, je las het zelf ook al, maar op deze leeftijd nog heel normaal dat ze 's nachts drinkt! Als je kindje nou 2,5 is en nog niet doorslaapt dan is 't een ander verhaal, maar zo klein!