Hoi meiden, Ik geef mijn zoontje nu 4.5 maand bv en ik ben trots dat ik hem doorgezet. De eerste 2.5 maand vond ik echt verschrikkelijk.. Maar goed, nu gaat het aardig. Binnenkort begin ik weer met werken en ga ik kolven. Ik wil eigenlijk de bv natuurlijk laten aflopen en hem nu laten wennen aan fruit/ groente en dan met 6 maanden brood etc. Hoe hebben jullie dat gedaan? Ik zou dan bv alleen nog ochtend en avond voeding willen geven na 6 maanden. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe heb je dit aangepakt?
Volgens mij is melk tot 1 jaar hoofdvoeding dus je zult de voedingen die je niet live wilt geven moeten gaan vervangen door FV. Kun je steeds een paar dagen aanhouden en weer een live voeding vervangen met fles. Tot je uiteindelijk alleen nog de ochtend en avond overhoud. Ik heb aleen begrepen dat je BV dan erg achteruit gaat en zelfs kan stoppen geloof ik. Maar weet het niet zeker hoor. Misschien iemand anders
Zelf geen ervaring, maar ik wil wel even laten weten dat je kindje nog vrij jong is om terug te gaan naar 2 voedingen. De kans dat je productie dan terugloopt is heel groot. als je nog langer wil door blijven voeden zou ik nog even wachten met afbouwen. Waarom wil je afbouwen als ik vragen mag? Anders zou ik idd een bv door een fles vervangen en dan per week 1 fles erbij.
"Natuurlijk" afbouwen doe je door je kindje zelf te laten beslissen of het voedingen laat vallen of minder gaat drinken per voeding. Dat kan echt nog wel even duren, idd blijft melk voorlopig de hoofdvoeding, en je kindje zal ander eten en drinken rustig opbouwen. Dat verschilt wel enorm per kind trouwens, hoe snel dat gaat. Zelf afbouwen doe je op deze leeftijd door voedingen te vervangen door kv. Wacht liever een week na elke voeding die je afbouwt om je borsten te laten wennen en geen borstontsteking te krijgen, voordat je er weer een voeding afhaakt.
O ja, met 4 of 6 maanden is je productie meestal nog niet stabiel heb ik me laten vertellen. Dat betekent idd dat het heel snel kan aflopen als nog terug gaat naar 2. Als je echt nog langer 2 voedingen wil geven, wacht je liever nog een tijd met afbouwen.
Misschien wat verkeerd uitgedrukt.. Wil nu nog niet afbouwen, maar na 6 maanden zodat bijvoeding steeds wat bv overneemt.
Zoals gezegd, dat lukt niet, want bijvoeding is dan voor erbij, niet in plaats van melkvoedingen EDIT: dat geldt dus ook met zes maanden nog. Zie anders de richtlijnen op borstvoeding.com er even op na. Natuurlijk gaat de bijvoeding langzamerhand de bv wel vervangen, maar dat is op den duur. Ook blijft zuivel belangrijk, dus met 10 mnd (geloof ik) kun je bijv een borstvoeding vervangen door een portie yoghurt. Etc. Het ligt dus iets anders dan jij denkt.
Ja, zoals al gezegd, dat gaat nog niet. Pas met 1 jaar wordt bijvoeding belangrijker dan melkvoeding. Tot die tijd zul je de voeding die je wilt laten vervallen nog moeten vervangen door bijvoorbeeld kunstvoeding. Tot 1 jaar moet je kindje sowieso nog 500 ml melk binnenkrijgen en dat lukt niet met maar 2 voedingen (uitzonderingen daargelaten).
Ik denk dat ik me niet duidelijk uit.. Want wat jullie zeggen, weet ik. Wt mij ideaal is, is na 6 maanden langzaam de bv afbouwen tot 1 avond en 1 ochtend voedig en de overige voedig opbouwen. Ik neem aan dat als er straks groente en fruit hoeveelheden bij komen, hij minder bv gat drinken. Daar hop ik op. Dat bedoel ik met natuurlijk afbouwen, dus biet in 1 keer na zes maanden maar geleidelijk aan. Sorry als ik onduidelijk ben.
Ik merk nu na 9 maanden en 3 maanden bijvoeding dat ik "nog" maar 1 voeding per dag minder geef. Dus heel hard gaat het natuurlijk afbouwen niet. Ik wil met een jaar proberen naar alleen ochtend en avond voeding te geven en als ik thuis ben bij de boterham, maar daar is de kleine nog echt niet aan toe!
Je kunt na 6 maanden inderdaad natuurlijk gaan afbouwen, omdat je kind dan ook andere dingen gaat eten. Tot je kind een jaar is moet je dan naast de bijvoeding wel drie a vier voedingen minimaal zelf geven. Werk je dan zou je dat kunnen doen door de vroege ochtendvoedinge, de late middag-, een vroege en late avondvoeding en natuurlijk de nachtvoedingen gewoon zelf te geven. Tot een jaar is borst het belangrijkst en bijvoeding precies wat de naam zegt: BIJvoeding, iets dat je erBIJ geeft. Van een tot twee jaar blijft borst nog steeds een belangrijke voedingsbron, zij het niet meer de hoofdvoeding.
Eens met oa Moniponi. Natuurlijk afbouwen is als je kindje dat doet. Rustig op jouw verzoek afbouwen dat kan -vind ik- eigenlijk pas na minimaal 9 maanden. Dan is je productie gestabiliseerd en zal je baby wat meer bijvoedingen eten. Ik denk nog niet dat dat volledige voedingen zullen zijn. Ook na de eerste verjaardag hoort een kind nog melk te krijgen. Vervanging van moedermelk met kunstvoeding vind ik niet natuurlijk. Je zou dan kunnen kiezen voor een ochtend- en avondvoeding borstvoeding en volle yoghurt en jonge kaas.
Hier lukte het pas om met 10 maanden wat minder te voeden en ik zat tot 1 jaar nog op 5-6. Vanaf 6 maanden toen ze bijvoeding kreeg ging ze hier weer meer drinken en weer een keer of 8 per dag. Vanaf 1 jaar zat ze op 3-4 voedingen, met 13 maanden gestopt met kolven onder werktijd en na 8 werkdagen vroeg ze ook niet meer om de middagvoeding. Ze heeft hier ook nog lang s nachts gedronken. Jongste zit nog op 7-8 voedingen maar die drinkt ook erg snel en is zo klaar. Vanaf 6 maanden krijgt ze bijvoeding en zien we wel wat ze met de voedingen gaat doen.
Wij starten straks ook met bijvoeding, dan heeft ze 6mnd volledig bv gehad. Ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen hoe het verloop van de bv ging. Ik wil max. tot 9 mnd kolven op het werk (dan heb ik ook geen recht meer op kolfuren), hopelijk gaan we dat redden zonder kv te moeten geven.
Toch vraag ik me dan af wat je wil. En of je nou begrijpt hoe het zit. Wat is je vraag nou precies dan? Wil je weten hoe lang het duurt tot je dan op 2 borstvoedingen zit, als je het je kindje laat aangeven? Kan lang duren , die van mij drinkt nog wel 6 -8x op een dag als ze de kans krijgt Als jij het tempo wilt bepalen, zul je elke voeding die je eraf wilt halen moeten vervangen anders krijgt je kind te weinig binnen. En de vraag is dan door wat. Bv is drinken en eten tegelijk, en niets is zo "compleet" als bv. Kv is second best, dus dat kun je geven ter vervanging van een voeding. Vanaf x maanden (even opzoeken, niet 6) wordt pas koe-zuivel aangeraden. Bovendien kun jij niet bepalen wat je kind eet en drinkt aan andere "gewone dingen". Je zult dan donders goed moeten uitzoeken of je kind niets tekort komt EN duimen dat het meewerkt en een snelle "bijvoeding-eter" is als je op redelijke termijn na de 6 maanden echt op 2 bv wilt zitten en geen kv wilt geven. Ik zou daar niet aan beginnen ?! Melkvoeding is hoofdvoedsel tot 1 jaar, en daarna ook nog belangrijk. Dat is niet voor niets, je kind is iha nog niet in staat voldoende uit ander voedsel te halen om gezond te groeien. Je kunt ook lekker bv blijven geven en je kind zelf, heel natuurlijk en geleidelijk, laten bepalen hoeveel bv en hoeveel "bijvoeding" het wil eten Waarom niet?
Qua ervaringen met opbouwen bijvoeding en het "aflopen" van de bv: ons meissie at met smaak en van alles. Alleen voordat dit substantieel werd was ze echt wel zo'n beetje een. Ze ging ook echt niet minder aan de borst drinken, vergeet ook niet dat ze groeien en ook steeds meer nodig hebben! Dus in het begin komt de bijvoeding er echt bij, en zelfs als ze wat meer gaan eten is dat nog steeds erbij, bovenop de melkvoedingen. Maar er zijn dus ook kindjes die zelf wat sneller de bv afbouwen omdat ze goed, snel en veel bijvoeding gaan eten. Dat kun je mi maar heel beperkt beinvloeden, heeft natuurlijk ook met de darmpjes te maken. Ik bleef zelf overigens kolven tot 18 mnd om haar ieg nog een "lunchmelkje" mee te geven naar het kdv (nu krijgt ze daar koemelk of yoghurt bij de lunch).
Was dat na een jaar het enige afgekolfde melk "moment" van de dag als jij werken was? Wij zitten nog op 2 flesjes op een dag als ik er niet ben, moet ik er vanuit gaan dat dat tot een jaar zo blijft?
Dat hangt natuurlijk erg af van hoeveel je kind verder eet en drinkt. En of je bezwaar hebt andere zuivel te geven dan bv, etc. Maar hier gaf ik zeker tot na een jaar wel twee bekertjes mee volgens mij, ik weet niet meer precies wanneer ik naar 1 bekertje ging
Mopje, zitten jullie nu nog op twee borstvoedingen per dag? Met 9 maanden twee voedingen zou wat betreft kolfmomenten op het werk wel goed uitkomen..