Wie heeft dit laten doen? is het aan te raden om te doen? mijn vriend zat er wel over na te denken.. Maar het kost 150 euro. en het is maar een kansberekening.. Maar in onze familie komt niks voor ofzo en we zijn nog jong...
ik kreeg gister tijdens de echo ook de optie om voor een nekplooimeeting te kiezen en heb vriendelijk bedankt. Ook in onze familie komt niets voor. Ben zelf 26 met 2 gezonde kindjes. En al zou ik nu zwanger zijn van een down kindje zou ik het toch willen houden. Ze kunnen met een nekplooimeeting wel zien of je een down kindje krijgt of niet maar niet in welke mate het kindje down heeft. Ik zou dan niet willen/kunnen kiezen of ik het zou willen houden of het weg laat halen. Dit kindje is zo en zo welkom in ons leven met en/of zonder down!
wij doen het ook niet, komt niet in de familie voor en het is maar een kansberekening... ze kunnen er soms ook erg naast zitten...
Wij hebben het wel laten doen, maar dat kostte geen geld. Zat gewoon bij de 12 weken-echo inbegrepen. Je kreeg de keus of je het wilde laten meten of niet.
je moet goed bedenken wat je met de uitslag wil doen. Ga je het risico nemen met een vruchtwaterpunctie of vlokkentest? Als je dat risico niet wil nemen, zal ik ook geen nekplooimeting doen als ik jou was. Wij hebben er niet voor gekozen...de kans is erg klein, zeker als je nog zo jong bent
Wij kregen die vraag gisteren ook en hebben gezegd er nog over na te denken. Het kost inderdaad geld stond in dat boekje. Maar wij hebben nu besloten het ook niet te doen. Het is maar een kansberekening, wij zijn nog jong, het komt niet in de familie voor. En wat als het zo is, dan kom je voor een hele moeilijke beslissing te staan. Ik zou het willen houden, maar dan ga je wel de rest vd zwangerschap al door met dit te weten. Ik zie het wel in maart en wacht gewoon rustig af.
ik heb van mijn schoonzus gehoord dat het nu inbegrepen is bij je verzekering, dus dat het jou zelf geen geld kost! ik weet nog niet of wij het laten doen, van de ene kant wel weer leuk om een extra echo te krijgen (hele mooie duidelijke!!), maar van de andere kant moet je je inderdaad de vraag stellen wat je doet met de uitslag (kansberekening)!? maak je je dan nog gekker of blijf je kalm?? ik ga er nog eens over nadenken met mijn man, want van de andere kant is het ook wel fijn dat je je voor kunt bereiden wanneer de uitslag anders is dan gehoopt!! gr. rachelle
wij laten het wel doen , ik ben nu 35 jaar en ik heb al een kind met een handicap (geen down) ...down is overigens niet erfelijk ..anyway ik wil wel een keuze hebben als mocht blijken dat ons kindje down heeft ..niet omdat Wij het niet aan zouden kunnen , maar vooral ivm de toekomst van ons kindje ( ook al zou een eventuele keuze absoluut niet zo maar gemaakt worden 3 aug. doen ze de nekplooimeting en samen met de uitslag van het bloed kunnen ze het wel inschatten ...bij ons kost het trouwens niet en ik denk dat iedereen het voortaan krijgt aangeboden ..maar dat weet ik niet zeker
Hey, ze zeggen inderdaad als je jong bent dat er vrij weinig mis kan gaan, ik ben zelf 21 en 6 weken zwanger. maar van de ene kant zou ik nu in het begin wel graag willen weten of er iets mis is....
Ik wil niemand onzeker maken ofzo, maar ik wou het gewoon even kwijt. Een oud collega van mij was 24 toen haar kleine werd geboren... Met het Down-Syndroom! Ook omdat ze jong was kreeg ze te horen dat de kans ontzettend klein was... Toch schrik je daar ontzettend van... Gr. Miranda
Ik lees hier verschillende dingen over wel of geen vergoeding voor de nekplooimeting. Daar wilde ik even op reageren. Je moet het echt even bij je eigen verzekering navragen. Volgens mijn verloskundige (en de meeste boeken) wordt het namelijk NIET meer vergoedt tegenwoordig. Alleen als je ouder bent dan 36 of een andere medische indicatie hebt (je hebt bijvoorbeeld al een kindje met DOWN) zou het vergoedt worden. Nu heb ik zo'n beetje de meest uitgebreide aanvullende verzekering van Unive (module C) en nu blijkt dat ik het dus WEL vergoed krijg!!! Mijn verloskundige was erg verbaast, maar het is toch echt zo. Vraag het dus echt even na en ga niet af op wat je verloskundige of een ander zegt, er is natuurlijk een hoop verandert en men kan niet alles weten!!! Verder veel suc6 met beslissen allemaal. Voor zowel het wel als niet laten doen van onderzoek is iets te zeggen vind ik. Iedereen moet dat voor zichzelf beslissen! Wij hebben besloten het wel te laten doen, maar ik weet niet of ik dat ook gedaan had als ik het zelf moest betalen. Het is nu toch ook wel een beetje een gratis xtra echo
Maar dit kan je ook gebeuren wanneer de nekplooimeting wel goed is. Als je 100 % zekerheid wil, zul je een vruchtwaterpunctie of vlokkentest moeten laten doen. Het is en blijft een kansberekening.
Ik heb het ook laten doen, er was geen aanleiding voor, maar ik wilde gewoon meer zekerheid. Eergisteren de uitslag gehad, kans is 1:14.000 Nou dat heeft me genoeg gerustgesteld. Dat is me die 140 euro wel waard, of ik het nou wel of niet vergoed krijg.
Ik vind het zo betrekkelijk zo'n kansberekening. Als je het zeker wilt weten moet je al verder onderzoeken vlokkentest e.d. met kans op een miskraam. Ik werk op een kinderafdeling daar zie ik veel zieke kindjes ik kan je nog wel tig ziektes en syndromen noemen die veel erger zijn dan Down maar waar ze niet op testen. En stel je hebt alle testen gedaan en je hebt een gezond kindje. Je gaat bevallen, het gaat allemaal niet snel genoeg en je kindje krijgt zuurstof tekort dan heb je alsnog een gehandicapt kindje. Mochten wij zwanger zijn dan laten wij het niet testen, om bovenstaande redenen.
Ik vind 1 op 14:000 een behoorlijk duidelijke uitslag hoor. Het is waarschijnlijk persoonlijk bij welk percentage je verder onderzoek zou willen. En de kans op een miskraam na een vruchtwaterpunctie gaat met 1% omhoog, dat vind ik nou ook niet echt een groot risico. En met de kennis dat het geen down syndroom heeft, sluit je andere indicaties niet uit, maar je weet iig dat je kindje dat niet heeft. Maar het is een persoonlijke keuze.
Ik vind dat een behoorlijk groot risico hoor, das een kans van 1 op 100. Stel je voor dat je bij een nekplooimeting een kans van 1 op 250 zal hebben op een kindje met een afwijking. Die kans is dan nog steeds kleiner (ik kan niet goed rekenen, maar nog steeds kleiner dan 0,5%) dan dat je een miskraam zou krijgen door een vruchtwaterpunctie. Maar zoals je zegt, iedereen heeft daar een persoonlijke keuze in en zal daar ook anders tegenover staan.
Wij hebben besloten het wel te doen en als de kans hoger of verhoogd is, dan doen we de nodige test erachter aan. Als blijkt dat het kindje down heeft, dan hebben mijn man en ik daar duidelijke afspraken over!
ik heb gelezen dat de meeste down-syndroom baby's zijn bij moeders onder de 36. Dit omdat er in verhouding meer baby's geboren worden bij moeders onder de 36. Boven de 36 heb je wel meer risico, maar minder baby's en er is ook nog onderzoek, waardoor nog downsyndroom kan worden opgespoord en kan worden geaborteerd. Wij hebben de nekplooimeting niet laten doen. Zag de eventuele vervolgonderzoeken al niet zitten en aborteren met 20 weken, zou ik al helemaal niet kunnen.
Wij hebben besloten om t wel te doen. Mijn vriend is hier gewoon ontzettend bang voor. Zijn moeder heeft een broer met t syndroom van Down dus.. T kost misschien wat meer, maar t is voor mn vriend (hoop ik) een geruststelling.
Ik heb 20 juli een nekplooimeting gehad. Vandaag kreeg ik bij de vk de uitslag 1:5300, dus mijn kans op een kindje met het syndroom van down is erg klein. Ik heb de echo wel vergoed gekregen, anders had ik het ook niet gedaan.