Vraagje voor juffen in de midden/bovenbouw basisonderwijs!

Discussie in 'De lounge' gestart door Loesie1982, 8 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hoihoi allemaal,

Nog een weekje vakantie en dan begint het nieuwe schooljaar weer. Voor het tweede jaar krijg ik groep 6, wat ik superleuk vind. Ik heb er heel veel zin in, maar er is één ding waar ik vaak tegenaan loop. Aardrijkskunde...:)

Ik heb vroeger heel saai les gehad in Aardrijkskunde en kan me er nauwelijks iets van herinneren. Nu geeft mijn duo-collega Geschiedenis en zij kan dat heel mooi, heeft ook Geschiedenis gestudeerd. Kinderen zijn ook helemaal weg van dat vak.

Ik geef dus Aardrijkskunde en ik doe echt mijn best, maar ik vind het moeilijk om er iets van te maken. We hebben een nieuwe methode (Meander) en op zich is daar goed mee te werken. Maar ik wil niet altijd de methode gebruiken, maar meer out of the box, maar toch leerzaam. Bij andere vakken lukt me dit wel, maar hier krijg ik altijd een soort 'block.'

Ze moeten in groep 6 de provincies leren met de plaatsen die daar bij horen. En verder gaat het over beroepen, klimaat, watersnoodramp, zonnestelsel enz.

Mijn vraag...wie heeft er leuke tips of ideeën om de Aardrijkskundelessen weer leuk en interessant te maken?!

Mijn eeuwige dank alvast!!:D

Liefs Loesie

2. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Hoi!

Even kort want ik typ vanaf mijn telefoon ;).

Maar zijn jullie lid van leskompas, dr digi of iets anders digitaals? Daar zou je dan al veel uit kunnen halen. Verder wb de provincies misschien iets typerends met een voorwerp, filmpje of verhaal 'leuk' maken. Ik had afgelopen jaar groep 8, en dan was er bijvoorbeeld op YouTube een leuk filmpje met alle staten van Amerika, ze ze vonden het geweldig.

Verder probeer ik zoveel mogelijk materialen te gebruiken, ook al is dat niet altijd makkelijk....

3. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Nu ik mijn eigen bericht teruglees, zie ik wel dat het eigenlijk nogal open deuren zijn :p. Nouja, misschien heb je er toch wat aan...

Oja, het liedje van Bassie en Adriaan over de seizoenswisselingen was ook een groot succes ;).

4. liekeb

liekeb Lid

19 jan 2011
    87
    11
    8
    Ik vind aardrijkskunde juist een geweldig vak om te geven!
    Je kan goed uit je eigen ervaringen vertellen over plaatsen waar je bent geweest en wat je daar hebt meegemaakt. Ik merk dat leerlingen er zelf ook al veel vanaf weten en hier graag over vertellen.
    De watersnoodramp is juist een uitgelezen onderwerp om met de leerlingen uit te diepen. Laat ze vooraf eens zelf op onderzoek uitgaan en bijv. Een muurkrant maken. Deze laat je ze aan elkaar presenteren en vandaar uit kun je zelf aanvullende informatie geven.
    Filmpjes per methode haal ik van MeesterMichael.nl | De website voor het basisonderwijs

Aardrijkskunde kan zo leuk zijn! Succes!

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.859
    19.253
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Watersnoodramp en zonnestelsel spreekt kinderen over het algemeen wel heel erg aan hoor. Daar kun je prachtige dingen mee doen. Zowel het zonnestelsel als de Watersnoodramp / Deltawerken kun je (na wat basisinformatie) heel goed in deelonderwerpen verdelen (verschillende planeten of onderdelen van het Deltaplan) om kinderen in groepjes een onderdeel te laten uitspitten. Eventueel wat eisen waar het aan moet voldoen (als je klasgenoten jullie product hebben gezien, weten ze in ieder geval .... (Hoe groot, hoe ver van de zon etc / Waar en wanneer gebouwd, wel of niet beweegbaar etc). Als product kun je denken aan een muurkrant of geknutselde versie van het onderwerp.

Over de watersnoodsramp en de deltawerken is enorm veel beeldmateriaal te vinden. Eventueel die lessen starten met een polygoonjournaal uit die tijd. En ze laten bedenken wat zij zouden doen als het water in jullie stad / dorp ineens 3 meter hoog staat (en hoe hoog is dat eigenlijk?)

Zonnestelsel: er zijn volgens mij wel beschrijvingen te vinden hoe je met ballen (pingpongbal, voetbal e.d.) min of meer een schaalmodel van het zonnestelsel kunt maken om in je klas te hangen.

Maar het hoeft miet uitgebreid te zijn. Kijk ook even goed naar de woordenschatwoorden. Soms kun je die vrij simpel maar ontzettend effectief uitbeelden. Bijv. dichtbevolkt & dunbevolkt: twee rechthoeken maken van 2 bij 1 meter (ik plak dan even met schilderstape wat van die papieren meetlinten op de grond.) In het ene vak mogen 1 of 2 kinderen gaan staan. Daarna de rest van de klas 'uitdagen' of zij in die andere 2 vierkante meter passen.

Het uitleggen van afstand (wat is nu eigenlijk 1 kilometer) doe ik vaak door met Google Earth 1 kilometer uit te meten vanaf de schoolpoort. Ik laat dan ook een hectometer zien. En die hectometer wandelen we dan de ook even samen, vlak voor de eerstvolgende pauze.
    Dat zijn relatief kleine dingen doe je kunt doen. Het kost misschien net iets meer tijd dan het gewoon vertellen, maar het is wel veel effectiever. En als je een beetje creatief nadenk lenen best veel van dat soort aardrijkskunde-termen zich voor dit soort fratsen.

Beroepen: als je het aan tijd hebt, zou je natuurlijk wat ouders kunnen vragen of zij iets over hun beroep willen vertellen. Of laat de kinderen in hun eigen omgeving iemand met een interessant beroep interviewen. Kun je misschien combineren met een taalles, zoiets zit vaak ook wel ergens in de methode. Mocht je in tijdnood raken kun je die les dan weer schrappen.

Op de site van juf Hannah staat een project over Nederland waarin alle provincies aan bod komen:
    http://www.juf-hannah.nl/map_werkbladen/Nederland.doc

6. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik ben dit jaar met natuurverschijnselen bezig geweest (orkaan, tornado, vulkaanuitbarsting enz). De kinderen hebben toen in groepjes nieuwsberichten gemaakt waarin bepaalde vragen van mij beantwoord moesten worden. Bijv hoe het ontstaat, waar het verschijnsel voorkomt, wat de gevolgen zijn voor mens en natuur. We hebben de berichten zelfs in een viering laten zien; geweldig! En de kinderen waren superenthousiast!! Maak het actief, laat de kinderen in actie komen, dan vinden ze het al gauw veel leuker. Zoek ook eens op verhalend ontwerpen, dat is ook leuk!!

7. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Om de zoveel weken n provincie centraal stellen. Kinderen hebben zijn misschien wel ergens op vakantie geweest, plaats opzoeken en op n groot stuk karton waar de provincie op getekend is de plaats tekenen met misschien foto's van bekende bezienswaardigheden oid.
    Met de klas n zonnestelsel maken.
    Van elk hoofdstuk de kinderen in een groepje n muurkrant, power point presentatie laten maken. Groot spel zodat je aan het eind van het jaar n spel hebt wat aansluit bij de methode en daar heb je de jaren erna nog plezier van!
    Op de site van meester Michiel (dacht ik, kan ook Michael zijn) kan je filmpjes vinden, hij heeft zelfs voor verschillende methodes en per hoofdstuk filmpjes gezocht die er bij passen
    Of school tv kan je ook n programma vinden die gaat over provincies dacht ik

8. Bobelle

Bobelle Actief lid

21 feb 2013
    144
    1
    18
    Ik sta ook voor groep 6 en ik gebruik bij het aanbieden van de provincies het boek 'Overal en Ergens' van Arend van Dam. Daarin staan leuke verhalen over iedere provincie.
    Heb op een vorige school met Meander gewerkt vond het een erg leuke methode. Veel boeiender dan de methodes waar ik vroeger zelf les uit kreeg! Veel succes met je aardrijkskundelessen!

9. Riette89

Riette89 Fanatiek lid

28 apr 2014
    1.097
    682
    113
    Vrouw
    Duitsland
  10. Harrinda

Harrinda Niet meer actief

oef wat komen er mooie tips voorbij!!!!, hopelijk kun je daar wat mee loessie, en wordt straks aardrijkskunde het leukste wat je vind om te geven....

11. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.612
    2.406
    113
    Even als een mama reageren.
    Mijn dochter heeft op 2 verschillende basisscholen gezeten.
    Bij de een, kreeg ze het boek en het schrift mee om te leren.
    Maar ze is dyslectisch, dus bij topografie konden we eerst met de atlas alle goede plaatsen en rivieren opzoeken. Na een gesprek met juf kregen alle kinderen een kopie van de topo, blanco en een met juiste antwoorden. (Bij de andere school, streepte de juf degene weg. Die ze niet hoefde te leren. Om het wat makkelijker te maken voor de wat zwakkere leerlingen) Ook gaf deze school een samenvatting met oefenvragen. Met gevolg dat ze een 8 stond voor aardrijkskunde en topo. (Andere school een 6, met veel moeite!)

Pas op met de watersnoodramp, het kan zoveel teweeg brengen dat ze er s'nachts niet van kunnen slapen, zeker met storm en veel regen.. Leg aub goed uit dat het nu niet meer kan. (Wij wonen wel in een dorp waar een heleboel mensen zijn verdronken)

Het zonnestelsel is een moeilijk onderwerp. (Kan ik me herinneren) maar dat vond de juf blijkbaar ook. Iedereen had een onvoldoende.
    Volgens mij moet je dat echt gaan uitbeelden, met balletjes ed.

Succes!

12. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Misschien kun je coöperatieve werkvormen gebruiken?
    Ik weet niet of je hier bekend mee bent, maar is zeker het proberen waard!
    Maakt de lessen een stuk leuker.

13. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Ik vind de ideeen van Tupp heel goed!

Ik zou ieder onderwerp afsluiten door middel van een presentatie/spreekbeurt door de kinderen.
    Volgens mij blijft dat het beste hangen.

Dochter is dan wel pas 6 maar heeft afgelopen jaar een spreekbeurtje gehouden over het zonnestelsel en daarna samen met haar klas ieder een eigen zonnestelsel gemaakt.
    Daar ging het vooral om de volgorde en de kleuren / grootte van de planeten.

14. topper12

topper12 Niet meer actief

Volgens mij heeft het programma Nederland van boven ook een kinderversie gemaakt, wie weet kun je daar fragmenten van gebruiken. Daarnaast staan er op pinterest een heleboel leuke lesideeën oa over het zonnestelsel.

Succes komend jaar!

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Watersnoodramp vond ik ook erg heftig, ik kom oorspronkelijk van Schouwen Duiveland en daar is dat wel een ding natuurlijk. Daar kun je ook nog overal zien wat de invloed van de watersnoodramp is geweest en iedereen heeft wel familie die het heeft meegemaakt of er mensen in is kwijtgeraakt. Ik denk dat dat toch minder speelt in Overijssel.
    Ik zou er ook iets aan koppelen over wat er aan wordt gedaan om nu het water in bedwang te houden. Dan kun je ook naar andere landen kijken (in engeland in de thames bijvoorbeeld is ook een discovery-programma over of in Amerika met Katrina) en wat ze er allemaal aan doen. Je kunt er een praktijkles dammetjes bouwen aan koppelen :) Iets doen vond ik altijd leuker dan het alleen horen.

16. snoeppapiertje

snoeppapiertje Bekend lid

24 feb 2014
    582
    0
    0
    Ik ben geen juf, maar misschien kun je de kids in groepjes en land/wereldeel/provincie geven en ze op google maps wat dingen laten uitzoeken over de geografie.
    Daarna via boeken/google een voordracht maken en dat aan elkaar vertellen?

17. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    #17 Smile, 9 aug 2014
    Laatst bewerkt: 9 aug 2014
    Zo blij dat ik niet met aparte vakken werk...maar met overkoepelende thema's! :)

Maar afgezien daarvan:
    Grote kaart in de klas van Nederland.
    Kinderen foto's laten verzamelen van dingen uit de provincies en deze erbij laten plakken. Vakantieverhalen kunnen ook aan bod komen.

Topopgrafie oefenen door de leerlingen plakkertjes / magneten / punaises op de juiste plek in de kaart te laten plakken. Hier zou je in groepjes een wedstrijdje van kunnen maken...zo komt het vaak aan bod...maar wel op een leuke manier...en slijt de lesstof er ook nog eens goed in.

Watersnoodramp. Vind het bijzonder dat dit in sommige methodes in groep 6 al aan bod komt. Behandel dit zelf altijd in groep 7-8. Vind het nogal een heftige gebeurtenis...

Succes!

18. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Mbt dat laatste zou ik een waterschap of hoogheemraadschap in de buurt contacteren om te vragen of zij dan niet eens iemand iets kunnen laten vertellen en daarmee een praktijkopdracht uit laten voeren.die zouden er verstand van moeten hebben ;)

19. meissie86

meissie86 Fanatiek lid

25 aug 2013
    1.916
    0
    0
    Je kan een soort reisbureau maken. De klas in groepjes verdelen en ze dan allemaal een provincie laten behandelen. Wat hoort erbij, welke plaatsen zijn belangrijk, wat zijn de toeristische plekjes, wat voor speciaal eten.... leuk is werken met glogster. Hier kunnen ze digitaal een poster maken.

20. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Verplaatst naar Schoolkinderen en Pubers.

Deel Deze Pagina