Mijn vriend en ik zijn een beetje aan het rondkijken voor opvang voor ons toekomstige kindje. We hebben geen sterke voorkeur voor een kinderdagverblijf of gastouder. Nu liep ik ergens tegenaan. Ik werk in het basisonderwijs en heb dan 3,5 maand vakantie per jaar. Moet je al die maanden bij een kinderdagverblijf of gastouder gewoon doorbetalen? Want ik vind dat nogal wat...
Ik werk als gastouder en bij mij mag er per kakenderjaar 3 weken onbetaald vakantie genomen worden, meer kan ik zelf niet missen aan inkomen. Je kunt als gastouder immers geen andere kindjes opvangen als er een kindje zes weken niet komt en daarna weer wel. En bovendien krijgt jij je vakantie toch ook doorbetaald? Je krijgt overigens ook gewoon kot doorbetaald. Op een kinderdagverblijf betaal je altijd door en straks op de bso kun je (bij ons) kiezen voor opvang tijdens schoolweken, vakantieweken, of alle weken
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Maar over het doorbetalen van de vakanties... Als ik minder vakantie zou hebben zou mijn maandsalaris veel hoger zijn. Het is gewoon de uren per jaar gedeeld door de 12 maanden zeg maar En ik dacht misschien kan dat bij een kinderopvang/gastouder ook...
Dan zou je een dief van je eigen portomonnee zijn, een normaal uurtarief is 5 euro voor een gastouder. Om 3,5 maand (bijna 1/3e van het jaar dus) vakantie te kunnen geven zou de uurprijs dus 1/3e hoger moeten liggen dus zeg zo'n 6,50...de belastingdienst vergoed maar tot een bepaald bedrag waardoor je eigen bijdrage voor de gastouder heel veel hoger word, je bent dan duurder uit dan wanneer je de vakanties gewoon doorbetaald.