Mijn vriend en ik zijn een beetje aan het rondkijken voor opvang voor ons toekomstige kindje. We hebben geen sterke voorkeur voor een kinderdagverblijf of gastouder. Nu liep ik ergens tegenaan. Ik werk in het basisonderwijs en heb dan 3,5 maand vakantie per jaar. Moet je al die maanden bij een kinderdagverblijf of gastouder gewoon doorbetalen? Want ik vind dat nogal wat...
Ik werk als gastouder en bij mij mag er per kakenderjaar 3 weken onbetaald vakantie genomen worden, meer kan ik zelf niet missen aan inkomen. Je kunt als gastouder immers geen andere kindjes opvangen als er een kindje zes weken niet komt en daarna weer wel. En bovendien krijgt jij je vakantie toch ook doorbetaald? Je krijgt overigens ook gewoon kot doorbetaald. Op een kinderdagverblijf betaal je altijd door en straks op de bso kun je (bij ons) kiezen voor opvang tijdens schoolweken, vakantieweken, of alle weken
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Maar over het doorbetalen van de vakanties... Als ik minder vakantie zou hebben zou mijn maandsalaris veel hoger zijn. Het is gewoon de uren per jaar gedeeld door de 12 maanden zeg maar En ik dacht misschien kan dat bij een kinderopvang/gastouder ook...
Dan zou je een dief van je eigen portomonnee zijn, een normaal uurtarief is 5 euro voor een gastouder. Om 3,5 maand (bijna 1/3e van het jaar dus) vakantie te kunnen geven zou de uurprijs dus 1/3e hoger moeten liggen dus zeg zo'n 6,50...de belastingdienst vergoed maar tot een bepaald bedrag waardoor je eigen bijdrage voor de gastouder heel veel hoger word, je bent dan duurder uit dan wanneer je de vakanties gewoon doorbetaald.
Overigens, als je goed zoekt vind je misschien wel een gastouder die het geen probleem vind om onbeperkt vakantie te geven. Ik weet dat er wel eens gastouders zijn die zelf schoolgaande kinderen hebben en het heerlijk vinden om de schoolvakanties helemaal vrij te hebben voor hun eigen kinderen. Maar dat zijn vaak gastouders die het werk echt als leuk extraatje doen, niet omdat ze het inkomen echt nodig hebben.
Bij een kdv moet je sowieso betalen ook al komt je kindje niet, wel kun je vaak ruilen/inhalen binnen een bepaalde tijd. Heel veel gastouders doen dat volgens mij niet, ik in elk geval niet. Bij mij betaal je wat je afneemt, dus in jullie vakantie hoef je mij niet te betalen mits ik het op tijd weet. Niet dat ik `s morgens een belletje/smsje krijg met de mededeling dat Marietje niet komt vandaag omdat jullie een dagje weggaan.
Ja, ik denk idd dat ik net die gastouder moet treffen waar dat bij kan. Ik weet mijn vakanties natuurlijk ruim op tijd! Ook zat ik te denken aan het hogere uurtarief voor kinderopvang wanneer het onregelmatig is... Ws. krijg ik dan ook die 3,5 maand er wel uit. Genoeg te rekenen dus Bedankt!
Of je die kan vinden zal ook afhangen waar je woont. Ik woon in Brabant en hier is het erg rustig qua vraag, dus ik hoef geen gekke fratsen te verzinnen Vroeger toen ik de dagen nog wel 3x kon invullen kon ik me meer permitteren (ook toen deed ik het niet hoor), maar gastouders in de grote steden/Zuid-en Noord Holland kunnen dat nog wel doen.
Wij hebben flexibele opvang en kunnen dus 'vakantie' nemen bij het kdv. We betalen niets door, hooguit kinderopvangtoeslag terug aan de belastingdienst aan het eind van het jaar.
Toen ik in het basisonderwijs werkte betaalde ik de gastouder ook niet tijdens mijn vakantie. We keken wel hoeveel uur per jaar er opvang nodig was. Dit deelden wij door 12. Dan had de gastouder gewoon elke maand inkomsten en deze uren gaven wij ook door aan de belasting voor de teruggave dus dat betaalden wij ook gewoon elke maand, dus ook met vakanties. Begrijp je wat ik bedoel?
Wij betaalden in de vakanties niet door aan de gastouder. Op de bso nu kunnen we een 40 of 51 weken contract aangaan, dus daarin kun je ook je vakanties er uit halen...
Wij hebben een 40 weken contract (kdv) voor dochtertje. Zij blijft dus in de vakanties thuis en die betalen we ook niet. Dit wordt trouwens verrekend dus we betalen wel elke maand hetzelfde bedrag. De uurprijs is iets hoger maar in de maand scheelde het toch nog behoorlijk wat.
Hier kun je ook verschillende pakketten kiezen voor het kdv. pas sinds dit jaar. 52 weken, 48 of 46 weken geloof ik. kan bij het kdv niet alleen maar 40 weken ofnemen, bij bso wel. voorheen moest ik altijd 52 wk afnemen, ook al hadden wij vrij. zonde van het geld. alhoewel het je wel wat tijd voor jezelf gunt als je wilt
Super bedankt voor jullie reacties dames! Wij weten nu dat het dus kan, wij gaan eens even goed in gesprek binnenkort en rekenen enzo Nogmaals bedankt!
Het is inderdaad een kwestie van kijken of het kan. Onze gastouder doet het wel. (ik geloof wel dat ze hierin voor ons een soort uitzondering heeft gemaakt omdat we in het onderwijs werken. Bij andere gezinnen werkt het geloof ik anders.) Bij de grootste kinderopvangorganisatie in onze regio is het ook mogelijk om een pakket te kiezen waarbij je niet betaalt voor de vakantieweken.
Ik denk dat dat bij iedere gastouder anders is hoor. Goed rondkijken, ik ben zelf ook gastouder en heb de regel dat ouders een maand van te voren vrij aangeven dan betalen ze niet door. Dus zou jij bij mij zitten en je geeft netjes een maand van te voren aan dat jje kindje niet komt dan hoef jij die uren niet te betalen.
verschillende kdv hier in de regio werken met een 40-uren contract, zij hebben daar wel maar een beperkt aantal plaatsen voor. Ook voor de BSO geldt dat. Helaas is de uurprijs ook zodanig hoog dat het netto niet veel scheelde en wij dus hebben gekozen voor volledige opvang...dit geeft mezelf ook wat lucht.
Ik heb hetzelfde probleem met 14 weken vakantie per jaar. Ik had n kinderdagverblijf gevonden wat werkte met jaarcontract gebaseerd op hoeveel je nodig had per jaar. Voor 6,70 per uur. Dus niet in de vakanties en alleen de uren die ik echt af zou nemen. Dus van acht tot vier en dan niet betalen van 7 tot 18 omdat kinderdagverblijf die openingstijden heeft. Helaas had ik geen klik met het kinderdagverblijf het voelde toch niet helemaal goed. Jammer want qua geld had het erg veel gescheeld tov gwne kinderdagverblijf. Ik heb dl nu ingeschreven voor vanaf mei bij regulier kinderdagverblijf. Voor 52 wkn. Ze hebben een 40wkn pakket maar dan betaal ik bijna 9e per uur (!!) tov 6.70 bij 52wkn. Netto goedkoper uit met 52wkn pakket. Ik zal haar niet brengen in de vakantie maar als het zou moeten kan het wel. ik vind het ook erg vervelend dat ik gwn moet betalen als ze niet komt. Kot loopt ook door. Zal best maar de kot is ook niet meer wat het geweest was. We krijgen amper wat terug dus aan dat argument heb ik niks. Het zou fijn zijn om in de zomermaanden die last eens niet te hebben. Maar helaas.
Hier kom je daar als go niet mee weg hoor..maar 3 weken onbetaalde vakantie..dan gaan ze gewoon naar een andere go. Hier geldt gewoon een week van te voren afmeldtermijn.