Vraagje voor ouders: buitenruimte gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door tuc, 18 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik heb gezien dat er veel verschil zit tussen gastouders. Sommige zijn (sorry dat ik het zeg) thuisblijfmoeders die het er een beetje bijdoen. Maar daarnaast gewoon hun huishouden draaien. Dat komt op mij niet professioneel over. Ik ken namelijk ook gastouders die het echt als baan zien. Die zich onder werktijd niet bezig houden met privé zaken (alleen bij hoge uitzondering). Gerichte activiteiten ondernemen met de kinderen (die ik thuis niet of minder snel kan doen). En die geen kletsafspraken hebben in huis met familie of vriendinnen. Daar betaal je namelijk niet voor. En op kantoor ontvang je ook geen bezoek.

    Eigen kinderen in huis zou ik ook niet voor kiezen. Te vaak gezien dat het teveel tijd En aandacht kost. En ik vind het voor kleine baby's niet goed dat ze iedere keer uit bed worden gehaald omdat ze naar school moeten.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ik denk dat je het veel te zwart wit ziet. Ik denk dat er nl een goede balans kan zijn.
    Ik zie het echt als een baan en werk in thema's met aansluitende activiteiten. Hebben een dagindeling zoals op een kdv. Zeker niet voor iets "als erbij". Overigens weet ik dat die er zijn hoor.
    Maar daarnaast draai ik dus mn huishouden, gaan we boodschappen doen en daar kun je tegelijkertijd een leuke activiteit van maken met appels tellen of noem maar op. En ja doe ook kleine huishoudelijke klusjes tussendoor. Want de kinderen willen soms ook lekker spelen. En ja mijn kinderen zijn ook in huis, maar die worden echt niet steeds voorgetrokken.
    Wat betreft baby's die uit bed moeten, dat moeten de meesten met een oudere broer of zus thuis ook.
    Mijn jongste moest dat 5 dagen per week, die is daar echt niet minder van geworden.
    Daarentegen kunnen alle kinderen hier apart in alle rust slapen, terwijl op veel kdv's waar ik kwam baby's met anderen op 1 kamer lagen en vaak wakker werden van elkaar tussendoor. Alles heeft voor en nadelen.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  3. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik kies hier bewust wel voor. Een Kdv vind ik vaak zo ongezellig aandoen. Schema’s, babys veel in de box, veel verschillende gezichten.
    Wij hebben gekozen voor het huiselijke met alles wat daarbij komt kijken. Dus ook boodschappen, een keer een huishoudelijk klusje, kindjes die naar school gebracht worden etc dat hoort er allemaal bij. Een goede gastouder kan die in prima banen leiden. Mijn dochtertje draait mee in het gezin van de go. Er zijn momenten met 1 op 1 aandacht voor haar en ook momenten dat ze zelf even speelt. Gewoon natuurlijk zoals t thuis ook gaat.
     
  4. NafNaf

    NafNaf Fanatiek lid

    5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik vind schaduw een must.
    En van een zandbak worden mijn kinderen altijd heel erg blij.
    Dus schaduw boven de zandbak ;)
     
  5. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Niet alle kinderdagverblijven zijn zo hoor. Hier een kleinschalig kdv. Vaste leidsters. Mocht er een keer een invaller zijn, is dat ook een vast gezicht. Baby's liggen niet veel in de box, en ze volgen ritme van het kind. Dafne sliep tot ze 1,5 was, 2x per dag, was allemaal geen probleem. Er is lekker een hangbank, ze gaan zelfs wel eens naar de super om de hoek met de wat oudere kindjes voor een boodschapje. En wegens de kleinschaligheid en genoeg leidsters, is er zelfs 1 op 1 aandacht mogelijk soms.
    Dus het ligt ook aan het kdv waar je zit. Ik ben trouwens niet pro kdv, anti go. Bij ons was het puur dat ik gegarandeerd wilde zijn van opvang en geen last wilde hebben van ziekte en/of vakanties van een go.
     
  6. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik ook niet hoor. Alleen hier geen kleinschalig kdv..
     

Deel Deze Pagina