Mijn dochter is nu 2 jaar en 1 maand oud, ze heeft interesse in de wc maar wil er nog niet aan beginnen omdat ik denk dat het nog te vroeg is... Mijn moeder adviseerd mij om tegen de zomer te beginnen dan is het ook niet zo koud en plus omdat ik hoogzwanger ben momenteel moeilijk zal worden voor mij...
persoonlijk zou ik gewoon afgaan op je dochter. Je zou het heel laagdrempelig kunnen proberen in de zin van een luierbroekje (makkelijk naar beneden en omhoog) en een potje neerzetten en kijken wat ze zelf doet / aangeeft. Wil ze echt en vind ze een luier vies zou ik hier in meegaan en anders gewoon idd wachten / niet pushen. Mijn zoontje is net 3 en ik ben met hem nu bezig. in huis is het immers niet zo koud en hij geeft nu ook aan best naar de wc te willen (soms wel ongelukje en met broek is nog moeilijk dus alleen onderbroek of blote billen) dus ga ik er nu in mee. Elk kind is anders maar als ze aangeven dat ze op de wc willen..... waarom niet je hebt trouwens ook ook opstapjes met wc verkleiners in 1 te koop (is met een trappetje zeg maar) mijn zusje gebruikt dat voor haar dochter van 2,5 die ook ineens zelf wilde. ikzelf heb een verkleiner op de bril en een los opstopje, maar gaat met mijn zoontje best. p.s. ik ben ook zwanger, begin mrt uitgerekend van de 2e dus snap je knelpunt wel hoor, maar ach is best te doen
Als ze er zelf interesse in heeft kun je er inderdaad in meegaan. Vast laten plassen op potje/wc en luierbroekjes ipv gewone luiers. Scheelt weer bij ongelukjes nu je hoogzwanger bent.
mijn zoon ging voor zijn 2e verjaardag naar het potje en vond geweldig, ik vond hem zelf wat jong. Maar hij verloor de interesse en wilde niet meer, prima. Hij was ook nog niet echt zindelijk. Van de zomer was hij 2,5 en hebben we hem in de zwembroek laten lopen, hij voelde wel aankomen en zei het, maar vond niet erg als hij plas deed en wilde de luier weer aan. En in een keer toen mooie weer voorbij was, wilde hij graag op potje en was in een keer zindelijk met een ongelukje daar gelaten. En wat ik begrijp van mijn omgeving is dat best vroeg. Dus je kan beetje oefenen, maar laat het echt van je kindje afhangen! Mijn zoontje was echt met 4 of 5 dagen zo goed als zindelijk. (af en toe nog ongelukje). Ik deed hem wel joggingsbroekje aan. Dat is snel gewassen en hoef je niet te strijken en is zo naar beneden gedaan! gr brenda
Ik heb die luier broekjes van pampers gekocht extra large en mijn dochter weegt 15 kilo, de luier heb ik omhoog getrokken zat tussen haar billen het is niet ruim van achteren en wat gebeurde er de luier snijdt in haar huidtje krijgt iritatie rode strepen ik vind die luiers helemaal niet large juist klein..
Wat kan het kwaad als je gewoon met je dochter meedoet. Kijk of ze op de wc wilt en laat haar dat dan doen!! Zo hoef je er niet continu mee bezig te zijn, maar werk je toch langzaam naar het zindelijk zijn toe!! Zo is dat met mijn meisje begonnen toen ze 2 jaar was (af en toe plasje op de wc) en toen ze 2 jaar en 3 maanden was, was ze dag/nacht zindelijk!!
Ik vind twee jaar een heel mooie leeftijd. Hier twee kinderen met twee jaar probleemloos zindelijk geworden. Mijn ervaring is dat kinderen rond deze leeftijd de eerste tekenen van toe zijn aan zindelijk worden vertonen en als je die overslaat en (veel) later begint de zindelijkheidstraining een stuk moeilijker zou kunnen verlopen. Maar die eerste tekenen zijn vaak wel heel subtiel (doorhebben in de badkuip dat er een plasje aankomt en daarna gelijk plassen, vertellen dat het moet poepen en twee tellen later een poep in de luier enzovoorts).
Volgens mij waren de 2 oudsten allebei 3 toen ze zindelijk werden. De oudste vrijwel meteen dag en nacht. Heb nooit gehannesd met tig keer per dag op potje zetten oid. Heb het helemaal van hun zelf af laten hangen. Had wel een potje staan hoor. De middelste heeft nog wel s nachts een luier aan. al is hij steeds vaker 'droog' De jongste begint al een beetje.. Als hij in bad zit en moet plassen wil hij er uit en plast in het douche putje.
Ze komen er vanzelf wel mee hoor. Hier ook. Mijn zoontje had ineens last van obstipatie. Toen kwam ik erachter dat hij niet meer in zijn luier wilde poepen. Sindsdien doet hij alles op het potje. Hij geeft het zelf aan. En we zijn nu al 10 dagen luier af, op 1 ongelukje na in het begin. Ik ga ook naar buiten zonder luier. Geen problemen mee. Alleen met zijn slaapje doe ik nog wel een luier.
Ik denk ook dat ze er vanzelf wel mee komen. J. heeft al heel lang interesse in de wc en plast er sinds een tijdje af en toe op, maar meer als ze zin had dan wanneer ze moest. En sinds een paar dagen geeft ze het opeens aan als ze moet plassen. Haar luier is bijna altijd droog en als er wat in zit, dan is het een klein beetje. Poepen doet ze wel nog in haar luier. Geen idee hoe het verder uitpakt, maar dat zien we wel. 't is niet heel handig met een dikke buik, maar dat overleef je ook wel weer. Ik vind het meer zonde om geen gebruik te maken van het moment.