hoelang in ledikantje/spijlenbedje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dorien87, 12 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dorien87

Dorien87 Bekend lid

31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Hoi dames,

ik had graag jullie advies gehad.
    Als alles mooi mag blijven lopen, waarop we natuurlijk hopen, krijgt ons meisje er eind maart/begin april een broertje of een zusje bij.
    Ons kleinste kindje zou de eerste maanden bij ons op de kamer slapen.

Dus tegen ongeveer de zomer zouden de kindjes een kamer gaan delen (een heel ruime kamer, als zeg ik het zelf).
    Ik vroeg me af of het dan te vroeg is om de oudste over te laten schakelen op een juniorbedje/groter bedje om dan de kleinste in het ledikantje te leggen?

Op welke leeftijd kan dit ongeveer, denken jullie?

Of blijft de oudste nog veel langer in het ledikantje liggen en kan ik beter een tweede ledikantje bij aanschaffen?

Ik hoor het graag van meiden met wat ervaring hierin.

Groetjes

Dorien

2. vos1985

vos1985 Actief lid

8 aug 2013
    376
    0
    0
    Ik denk dat het heel erg ligt aan je kindje. 1,5 jaar is best jong om al over te gaan op een normaal bedje, maar wellicht kan je dochter dat tegen die tijd al prima aan. Belangrijk is of ze tegen die tijd al goed kan lopen en ook in en uit bed kan klimmen. Ik zou het gewoon even afwachten en tegen die tijd bekijken. Desnoods kun je bij ikea een ledikantje kopen om de tijd te overbruggen.

3. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Ligt denk ik inderdaad aan het kindje zelf.
    Mijn dochtertje ging met 15 maanden al over naar een peuterbed omdat ze eruit klom enz.
    Haar neefje van 3 slaapt nog steeds in het ledikant dus dat kan heel verschillend zijn

4. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Onze oudste is bijna 2,5 jaar en slaapt nog steeds in haar ledikant. Wij hebben voor de jongste dus een nieuwe babykamer gekocht omdat de oudste nog in haar ledikant slaapt.

Maar ieder kind is verschillend.

5. Muusje20

Muusje20 Actief lid

13 nov 2014
    264
    0
    0
    Zelfde situatie zitten wij, Ik ben nu zwanger van de tweede en als het geboren word is de oudste net 1,5. wij laten de baby zo'n 6 maanden in de wieg, daarna gaan we toch echt proberen de oudste van (dan bijna 2) in een peuterbedje te laten slapen, zodat baby in ledikant kan.
    Ik hoop dat hij er dan al aan toe is, want ik vind het een beetje zonde om een tweede ledikant aan te schaffen...

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze oudste ging met 1,5 over naar een peuter bedje omdat ik toen hoogzwanger was van nummer 2 en het zwaar vond om haar steeds in en uit het ledikant te tillen. Ze sliep ook veel beter in het peuter bedje. De jongste ging met 2 in een peuter bedje. Ledikantjes vind ik zelf niet zo handig, dat gebuk... En in een peuter bedje kan je lekker op het voeteinden zitten om voor te lezen en er eventueel even naast liggen om te knuffelen.

7. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Mijn dochter is nu 2 jr en 4 maanden en slaapt nog steeds in haar ledikant.

8. Dorien87

Dorien87 Bekend lid

31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Ik denk voor mezelf dat het lekker makkelijk is om haar in het peuterbedje te leggen. Ook omdat het gemakkelijker knuffelen en voorlezen is.

Maar uiteindelijk primeert datgene wat voor haar het beste is. En als ze er niet klaar voor is, nou dan is ze er niet klaar voor natuurlijk.

Misschien ga ik gewoon echt tot die tijd afwachten en dan kijken hoever ze staat...

9. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Ik zou het even afwachten, wie weet is ze tegen die tijd al zover.

Anders zou de baby ook eventueel in een wiegje op de kamer kunnen? Hier heeft F. er een half jaar in gelegen maar dat had nog langer gekund (niet gedaan omdat hij over ging naar zijn eigen kamertje en daar stond al het ledikantje). Dan zou je dochter in het ledikant kunnen en de baby voorlang het goed gaat in het wiegje. Tegen die tijd is je dochter en misschien wel/beter aan toe. :)

Liefs,

10. AngeliquevD

2 okt 2013
    75
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een beetje gerelateerd aan dit topic: wanneer gaan ze met een dekbed slapen? Doe je dat eerst in het ledikant of start je er pas mee als ze in een peuterbed liggen?

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.093
    113
    Ja ik zou het echt even aankijken, bedje of ledikantje is zo gekocht toch? Wij hebben toentertijd gekozen voor een tweede ledikantje (zoon was toen 2) wat je kon ombouwen tot peuterbed. Hij had nog heel erg de geborgenheid van het ledikantje nodig.
    Met anderhalf had sowieso niet gegaan, toen liep ie net ;)

12. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn zoontje slaapt met 16,5 maanden nog heerlijk in zijn ledikantje. Hij is er nog lang niet uitgegroeid, ruimte genoeg, en maakt ook geen aanstalten tot klimmen. Ik zou hem met 1,5 jaar zeker nog niet in een peuterbed willen leggen. Wat mij betreft ligt hij nog wel even in het ledikant :)

13. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ik kan in niemands portomonne kijken, maar ik zou het alsvolgt oplossen:
    Bij de ikea heb je hele simpele ledikantjes (zie link), voor ongeveer 2 á 3 tientjes kan je er een matrasje bij kopen. OK, niet het mooiste bedje, maar voor de time beiing prima, lijkt me.
    Is de oudste klaar voor een juniorbed, dan gaat de baby in het mooie ledikantje en plaats je die ander op MP.

SNIGLAR Babybedje, beuken - 60x120 cm - IKEA

14. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Mijn zoon wordt nu 2 en zijn broertje is net geboren. Ik heb voor mijn zoontje een juniorbed gekocht wat je kunt ombouwen tot peuterbad. Je kunt ook 3 spijlen eruit halen. Ideaal bedje want ik vond hem nog te klein voor een groot bed. In dit bedje kan hij tot ongeveer 6 jaar.

15. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ik zie mijn dreumes nog niet blijven liggen in een normaal bed haha..

16. Dorien87

Dorien87 Bekend lid

31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Een ombouwbedje zou inderdaad nog een mooie optie kunnen zijn... Dan kan ons oudste nog langer in het ledikant en wordt het omgebouwd wanneer ze er echt voor klaar is.

17. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik vind het wat vlug. Beter een ombouwbedje idd of gewoon nog een ledikantje (niet zo duur in de Ikea of tweedehands). Vooral ook omdat ze bij elkaar op de kamer liggen. De oudste kan uit het peuterbedje stappen en de jongste misschien wakker maken? Hier 22 maanden tussen beiden en onmogelijk om ze samen in slaap te krijgen of op 1 kamer te slapen. Ze houden elkaar wakker.

18. Dorien87

Dorien87 Bekend lid

31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Wat voel ik me nou een doos.... Ik had er rond het wakker houden/maken van elkaar nog helemaal niet bij stil gestaan :eek:!!

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.093
    113
    Op zich kan het wakker houden/maken een probleem zijn, hoeft natuurlijk niet. Bij mij had het ook wel een probleem geweest denk ik, aangezien de jongste tot 3,5 jaar niet doorsliep. :p

Maar waar ik me dus zorgen om zou maken is wat doet je oudste met broertje of zusje zonder toezicht (s nachts)? Laat ze m lekker liggen? Haalt ze er m alvast voor je uit? Dekt ze m lief toe, compleet onder de deken?

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier gaat ze pas met ruim 3,5 over.

Deel Deze Pagina