Ik ben de laatste tijd erg moe. Ben langs de huisarts geweest en ik heb een formulier meegekregen om bloed laten prikken. Maar op welke vitamines kan er best getest worden? Iemand enig idee? Kan ik het formulier nog controleren voor ik langs ga .
Ijzer en vitamine B12 heeft hij niet aangekruist en vitamine D vind ik zelfs niet op het formulier :/.
Wat apart, vitB12 en vitD tekort zijn idd de grootste veroorzakers van moeheid, net als een laag hb. VitD staat vaak op een apart formulier, dus kan kloppen dat je die niet vindt. Wat staat er wel aangekruist?
Even opsommen maar is hele lijst : Hematologie: sedimentatie, hemoglobine, Htcr en RBC, leucocyten, formule, trombocyten, reticulocyten Ionen: natrium, kalium, calcium, fosfor magnesium Biochemie: Nierfunctie: creatinine, ureum urinzezuur Koolhydaten: guclose Eiwitten: eiwit Lipiden: cholesterol, HDL Cholesterol, Trigliceriden Schildklier: TSH Lever: Bilirubine direct + indirect Enzymen: Lever: SGOT, SGPT y-GT Pancreas: Lipase Moet ook urinestaaltje binnenbrengen en daar werd aangeduid: sediment, eiwit, glucose. Lijkt een heel algemeen onderzoek en niet gericht op die vermoeidheid dan? Ben ook vaak somber, heel snel geïrriteerd,... maar da's te wijten aan die vermoeidheid denk ik.
Schildklier (TSH) wat geprikt word kan ook voor ernstige vermoeidheid zorgen als die bijv te traag is
er staat heel wat op wat met vermoeidheid kan maken hoor. lever, nier en schildklier die van slag zijn kunnen je flink moe maken hoor. Vindt er aardig wat op staan . hemoglobine is je hb gehalte en als dat te laag is kun je dus bekaf zijn. heeft onder andere te maken met te weinig ijzer. glucose in urine kan op suikerziekte wijzen en dan ben je ook vaak brak Zou dit laten prikken, er is dan heel wat uitgezocht. Komt er niets uit dan kan je ook nadenken of het niet psychische vermoeidheid is. ( ben vpk, dus al die termen zeggen me wel wat)
Op b12 word niet vaak geprikt. Vitamine d kan,maar kan ook pfeiffer zijn.ijzer tekort ga zo maar door.
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Pfeiffer heb ik ooit al gehad. Kan je dat nogmaals krijgen? Chrystel, dus mijn ha heeft toch wel de 'juiste' dingen aangekruist? Fijn om te weten en ben al wat gerustgesteld nu. Dacht al dat ik nog eens langs kon gaan voor een nieuw voorschrift. Beetje voorbarig conclusie van mij dus . Psychische vermoeidheid ken ik en herken ik ook wel denk ik. Maar nu lijkt het dat niet te zijn. Maar zeg nooit nooit hé!
Je huisarts heeft een heel mooi en behoorlijk compleet rijtje aangekruist hoor! Ik heb vorig jaar enorm moeten zeuren bij uiteindelijk een internist, voor ik dit rijtje onderzocht kreeg!
Toch zou ik echt ook vragen of vit D erbij mag, zeker zo vlak na de winter. Ik had een tekort en heb net aangevuld en weet niet wat ik meemaak!!!
Oh serieus? Oei en ik was al een beetje lastig omdat ijzer, vitamine B12 + D niet aangekruist waren . Note to myself: ha wat meer krediet geven . Scheelt misschien wel dat ik in B woon? Lees wel vaker verschillen tussen B en NL hier op het forum. Is er bij jou iets uit het onderzoek naar voor gekomen Rozemarijke?
Ik heb/had ook een ernstig tekort aan vitamine d.Heb een vies goedje gekregen via een spuitje/drankje 2 maanden geleden en ook nu moet ik binnnenkort weer en dan na 1 maand bloedprikken om te kijken hoe het dan is. Ik ben bijna chronisch moe,heb vorig jaar pfeiffer gehad en operatie en en en waardoor het bij mij opstapelt en dus eigenlijk altijd moe ben.
Zou ik durven bellen om te vragen of dit ineens ook getest kan worden? Of wacht ik het resultaat af van dit onderzoek? Als ik nu bel, lijkt het misschien alsof ik hem niet vertrouw en hem wil zeggen hoe hij zijn werk moet doen. Da's mijn bedoeling helemaal niet uiteraard. Wil gewoon wat fitter zijn want dit is wel heel rot zo.
Ik zou even bellen om te zeggen joh ik zag dat vitamine d er niet bij zat maar met dit donkere weer zou dat misschien een mogelijkheid zijn?Of even aan de assistente vragen,anders moet je dalijk 2 keer prikken.