achterstand?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door twinny, 14 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twinny

twinny Fanatiek lid

4 jul 2006
    2.822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    ik moet ff me hart luchten. Ik krijg constant om me heen gezegd dat ik niet moet vergelijken, maar stiekem doe je het natuurlijk wel!

Zoë is bijna 11mnd oud en een schat van een kind! Het enige wat me opvalt is dat ze een heleboel dingen nog niet doet! Om me heen lees ik en zie ik kinderen die jonger zijn en zich optrekken, tijgeren of kruipen, staan, zelf eten en drinken.
    Zoë zit en speelt. Ze buigt naar links en rechts en naar voren om aan haar speeltjes te komen. Ze kletst/zingt de hele dag door en kan ontzettend serieus kijken, heel geconcentreerd en is super nieuwsgierig. Maar ze rolt niet (alleen als echt echt echt moet), ze tijgert niet, ze trekt zich nergens aan op, ze houdt haar fles niet vast, ze stopt helemaal niets in haar mond, alleen haar duim!
    Is mijn kindje lui? Is mijn kindje schter? Waarom zie ik alleen maar allemaal ontdekkende en bewegende kinderen om me heen?

twinny

2. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    hier ook een meisje dat niet vlot is..
    pas ten ze 1 jaar was ging ze echt kruipen..
    praten doet ze nog niet alles is papa of poes...
    en lopen alleen aan de hand verder doet ze ook nog niet veel.

En dat van het vergelijken kan ik.. hier lopen ze allemaal in de familie al rond het jaar behalve alsyia nou. Ze is bijna 16 maanden maar drinkt ook geen normale melk lust ze niet. Kan ook niet zelf uit een beker drinken enz...

eerst maakte ik me er erg druk om en zelf sop het CB zeiden ze van doet ze dit en dat nog niet.. enz enz.. dat maakte me onzeker van ben ik een slechte mama enz enz..

nu na een tijdje goed gepraat te hebben met me moeder en vriend heb ik zoiets van ze leert het allemaal vanzelf wel en is ook zo. Ben alleen bang dat ze altijd beetje achterblijf en is natuurlijk niet leuk.

Maar toch positief blijven en rustig aan. Straks lopen ze enz de rest van hun leven hopelijk nog. En ieder kind zo zijn eigen tempo toch? :)

3. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Het is alsof je mijn mannetje op die leeftijd beschrijft. Hij deed toen precies hetzelfde. Een week na zijn eerste verjaardag begon hij met tijgeren en een maand of anderhalf geleden begon hij met kruipen en staan. Lopen doet hij ook nog niet.
    Hij gaat wel heel snel met andere dingen, zegt woordjes, leest boekjes, bouwt met duplo, maakt puzzeltjes.

Met lopen enzo is hij gewoon wat trager. En ik was zelf ook zo, met 22 maanden liep ik pas. Dus ik maak me niet veel zorgen eigenlijk.

4. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    Die van mij is ook niet vlot...begon ook echt te twijfelen toen ik in het boek Oei ik groei veelal las bij de reakties van mensen dat hun kindje liep, aan kwam lopen, achter hun aan kwam lopen, noem maar op.

Die van mij is nu net 1 en kruipt. Optrekken doet ze sinds deze week, maar dan alleen in bed. Terug van buik naar rug rollen heb ik haar NOOIT, maar dan NOOIT zien doen. Ze zal het ongetijfeld kunnen, maar ik zie het haar nooit doen.

Ik probeer altijd wel te kijken naar wat ze wel kan. Lynn lacht enorm veel, brabbelt veel. Ik zelf liep al met een jaar, maar ik weet nu al dat mijn dochter laat zal lopen. Het zal mij niets verbazen dan dit later zal zijn dan de 18 maanden en ik heb er inmiddels vrede mee. Ze heeft andere interesses blijkbaar en dat is voor mij voldoende. De rest komt later wel hoor

5. hironobesh

hironobesh Bekend lid

14 jul 2006
    624
    0
    0
    Mama bij huis
    Drenthe
    Sanne doet ook nog niets hoor.
    Maak je geen zorgen, komt wel.
    Ieder kindje heeft zijn eigen tempo.

6. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Grote kans dat jullie kindjes eerst al hun energie in andere dingen stoppen. Zoals wat "Stranger" zegt: **Hij gaat wel heel snel met andere dingen, zegt woordjes, leest boekjes, bouwt met duplo, maakt puzzeltjes**

Bij mij op t kdv heb ik kindjes die nog niet kunnen lopen aan tafel bij mij zitten met een puzzel die me de oren van t hoofd 'kletsen' terwijl leeftijdsgenootjes door de groep heen lopen en spelen en nog geen woord zeggen!

7. tascha

tascha Fanatiek lid

8 apr 2006
    4.180
    0
    0
    kinderwerkster
    rotterdam
    Meid, laat je alsjeblieft niet gek maken door andere. Joshua heeft nu de laatste 2 weken de volgende dingen geleerd.
    Hij kan kruipen,
    lopen aan 2 handen,
    gaan staan,
    en hij heeft 4 kiezen gekregen.
    Je kind doet echt alles in haar eigen tempo. Als je haar de ruimte geeft en ze doet het nog niet dan is ze er mentaal en motorisch nog niet aan toe en dan doe je meer kwaad dan goed als je haar gaat dwingen. Dus het komt waarschijnlijk allemaal goed. Mensen kunnen je echt gek maken hoor met al die "goed bedoelde" opmerkingen, maar ondertussen zit jij je op te vreten. Het komt echt allemaal goed. Ineens heeft ze het door en dan verlang je terug naar de tijd dat ze nog als lief klein babytje in je handen lag.

8. twinny

twinny Fanatiek lid

4 jul 2006
    2.822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    bedankt voor jullie reakties, het doet me goed dit te lezen. Tuurlijk moet ik me niet gek laten maken door cb en andere mensen. Ik heb een ontzettend vrolijk meisje dat veel lacht en alles heel grondig bekijkt en op het kdv noemen ze haar een kleine kletskous, omdat ze nooit stil is maar altijd zit te "vertellen"!

Ga gewoon lekker genieten van mijn kleine schat en ach, dat ze niet kruipt of zich optrekt is eigenlijk ook wel fijn hihi, hoef er ook niet constant achter aan!

Herkende trouwens wat iemand zei over het Oei ik groei boek, die kinderen die daar als voorbeeld worden gebruikt die zijn volgens mij best uniek in hun kunnen!
    twinny

9. novanne

novanne Niet meer actief

Hoi Twinny,

Ja ik herken het. van het Oei ik groei boek word ik alleen maar nog meer onzeker en lees ik ook maar niet meer.
    Sara is ook neit bepaald snel qua grove motoriek. Kan nu sinds een maandje rollen en blijft zelf zitten en kan heel klein beetje in de achteruit buikschuiven. Maar tijgern/kruipen/optrekken, zelf gaan zitten etc, nog geen sprake van!
    Idd word je er erg onzeker van. Op het kdv zitten veel kindjes van dezelfde leeftijd en die zie ik rondkruipen, staan e.d. en Sara zit dan maar in haar wipstoeltje te spelen.
    Vind het ook wel frustrerend hoor, aangezien ik het gevoel heb dat Sara zelf ook graag meer iwl kunnen maar dat het niet lukt.

Als je echt twijfelt kun je altijd zelf een afspraak maken bij een fysio of een osteopaat; een check kan nooit kwaad.

10. twinny

twinny Fanatiek lid

4 jul 2006
    2.822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    hoi novanne

de fysio is hier op aanraden van het cb een maand geleden geweest. hij heeft wat oefeningen gegeven om dingetjes te stimuleren en was van mening dat ze eigenlijk alles zou moeten kunnne, maar er waarschijnlijk gewoon niet aan toe was! Hij komt volgende week weer.
    De osteopaat zegt dat ze heerlijk in haar velletje zit......

twinny

11. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    In het Oei ik Groei boek staat ook voorin dat ze uitgaan van de vroegste mogelijke tijd dat een kindje iets kan. Dus niet dat dat als gemiddelde gezien moet worden... Mijn nichtje liep ook al met 9 maanden, maar praatte pas heel erg laat. Dus inderdaad zoals al gezegd, je kindje richt zich gewoon op hetgeen waar zij interesse in heeft.

12. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Pfoe met 9 maanden al lopen... Of dat nou zo fijn is weet ik ook niet hoor! Op die leeftijd begrijpen ze echt nog helemaal niks maar kunnen ze al van alles.
    Mijn zoontje was ook erg laat met lopen (zelfs rond zijn 2e verjaardag pas) maar dat gaat nu ook prima. Hij was prematuur, misschien dat het daardoor komt. Ik maakte me op een gegeven moment ook echt zorgen. Maar hij ontwikkelt zich nu gewoon prima.
    En hij was dus weer heel vlot met praten, wat dat betreft loopt hij weer voor op leeftijdsgenoten! Dus al is het lastig, probeer erop te vertrouwen dat het allemaal komt, op zijn tijd!

13. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Owww Twinny wrom heb je dat niet gezegd? Wat jammer dat je het zo ervaart..(ja je hebt het heeel lang geleden wel eens egzegd herinner ik me nu)

Weet je, devin tijgert ook pas sinds twee weken..En Devin zit nog niet zelfstandig (dat doet zoe al wel lees ik)
    Dus ieder kind ontwikkeld zich gewoon anders.
    Dat oei ik groei boek is inderdaad vanaf het begin dat het eventueel misschgien mogelijk zou kúnnen zijn dat je kind...blabla
    Er zit bijvoorbeeld tussen 6 mnd en 8,5 mnd anderhalve maand verschil. In die anderhalve maand zou het kúnnen dat ze één of een aantal van de vaardigheden uit het oei ik groei boek leert.

Je moet het dus niet zien als: Oke we zitten nu in maand 8 dus nu moet ze dit allemala gaan leren!

Ik hoop echt dat je dat een beetje los kan laten, want zoals ik zei..devin zit nog niet (is ze ook laat in, maar ze blijft zichzelf achterover gooien) en toch maakt niemaaaaand zich zorgen..en zoe zit al wel :D

14. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    als ze 5 zijn kunnen ze allemaal lopen en praten en dan zou je willen dat je ze het nooit had geleerd haha

15. imke

imke Actief lid

26 sep 2006
    187
    0
    0
    Verpleegkundige
    Uden
    Je beschrijft mijn dochter!Saar kan nog niet eens stabiel zitten!Ze kan niet tijgeren, niet kruipen, niet optrekken ed. Ook rolt ze nog niet!En zelf eten ho maar!
    Ik kan me er soms flink zorgen om maken en soms weer helemaal niet. Wordt vooral onzeker als ik weer kindjes van vriendinnen zie die op de zelfde leeftijd al staan! :confused:

Tja laten we maar hopen dat onze kindjes in eens het licht zien de aankomende weken...

Deel Deze Pagina