Ww na wazo met meerdere contracten

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MamaZE, 23 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Goedemorgen,

Voordat mijn verlof inging had ik 3 contracten bij verschillende werkgevers. 2 daarvan zijn vlak voor mijn verlof afgelopen.

Werkgever 1: 0 urencontract (voorovereenkomst), in maart 2013 begonnen en loopt in augustus 2014 pas af.
    Werkgever 2: 0 urencontract, va. januari 2012 en is januari 2014 afgelopen. (Uitzend/payroll)
    Werkgever 3: tijdelijk contract van 21 oktober 2013 tm 17 januari 2014.
    Vast aantal uren van 16 uur per week ( ik heb tot 30 november 2013, bij deze werkgever wel meer uren gewerkt ivm trainingen)

Mijn wazo is 22 januari ingegaan en loopt 14 mei af.
    Ik heb voor werkgever 3 nu ww aangevraagd. Werkgever 2 (nog) niet.

Nu twijfel ik erg of ik voldoe aan 26 wekeneis. Qua aantal weken werken voldoe ik er zeker aan, maar niet op basis van alleen dit laatste contract, dit was nl. maar 13 weken. Maar wel icm met mijn andere banen.
    Overigens ben ik voor nr 1 en nr 2 niet meer beschikbaar geweest toen ik begon bij mijn laatste baan op 21 oktober 2013. Daarvoor heb ik daar wel genoeg weken voor gewerkt.

Ik wil graag weten hoe er bij mij naar de wekeneis zal worden gekeken en waar mijn uitkering dan op zal worden berekend?

Bedankt alvast!
    Mvg MamaZE

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 24 apr 2014
    Laatst bewerkt: 24 apr 2014
    Beste MamaZE,

Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je voldoen aan de wekeneis.

UWV kijkt dan naar hoeveel uren je hebt gewerkt in de laatste 36 weken voor je werkloosheid.
    De periode van 36 weken wordt verlengd met de periode van je zwangerschapsverlof.

In deze periode moet je dan minimaal 26 weken hebben gewerkt.
    Het maakt daarbij niet uit of dan voor één werkgever of meerder is geweest.
    Zolang je maar 26 weken hebt gewerkt.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

De hoogte van je WW-uitkering wordt vastgesteld op basis van het loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waaruit je werkloos bent geworden.

Ben je werkloos geworden vanuit meerdere banen/dienstverbanden?
    Er ontstaan dan meerdere WW-rechten naast elkaar die samen de hoogte bepalen.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Bedankt voor uw reactie.

Toch zie ik op verschillende websites het volgende staan: "de in een week verrichte arbeid wordt slechts in aanmerking genomen als die betrekking heeft op de dienstbetrekking waaruit de werkloosheid is ontstaan."
    Is dit wellicht een oude regel?

Mvg, MamaZE

4. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Nog even een toevoeging..
    Ik heb ook vernomen dat 2 contracten elkaar wel mogen opvolgen maar niet mogen overlappen? Zoals bij mij wel het geval was.

Excuus voor alle vragen, maar ondanks dat ik al druk aan het solliciteren ben, wil ik graag weten waar ik aan toe ben straks en niet voor verrassingen kom te staan.:)

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MamaZE,

Je wilt weten of je voor je derde werkgever wel WW kunt krijgen aangezien je voor die werkgever niet aan de wekeneis voldoet.

De regel die je noemt, geldt nog steeds.

Voor de wekeneis moeten de weken gewerkt zijn in de baan waarvoor je WW aanvraagt OF in een baan waarvoor die baan in de plaats is gekomen.

Ben je bij je derde werkgever gaan werken als vervanging van (1 van ) je andere werkgevers? Dan tellen gewerkte weken bij die vorige werkgever ook mee.

Waren het drie op zichzelf staande banen waarin je naast elkaar werkte dan kijkt UWV alleen naar gewerkte weken bij de werkgever waarvoor je WW aanvraagt.

Of de ene baan voor de andere in de plaats is gekomen, wordt bij je aanvraag beoordeeld. Het overlappen van twee dienstverbanden hoeft niet te betekenen dat deze dienstverbanden elkaar niet hebben vervangen.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

6. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Bedankt voor uw antwoord, tot zover helemaal duidelijk!
    Ik heb zojuist een toekenningsbrief ontvangen van het UWV, ik krijg na mijn verlof ww voor werkgever 3.

Nu heb ik vanochtend (definitief) te horen gekregen dat mijn contract bij werkgever 2 ook niet verlengd is. (Ivm verlof nog niet eerder contact over gehad).
    Als ik nu een wwaanvraag wil doen, krijg ik de melding dat er dus al een aanvraag loopt, en of ik deze aanvraag wil wijzigen.

Moet ik nu een volledig nieuwe aanvraag voor werkgever 2 doen, of kan ik dus inderdaad de aanvraag wijzigen en werkgever 2 toevoegen bij de aanvraag? Aangezien de aanvraag al was goedgekeurd.

Nogmaals dank!

Mvg MamaZE

7. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MamaZE,

Wat jammer dat je contract niet wordt verlengd.

Je kunt de eerdere aanvraag nu niet meer wijzigen, omdat de aanvraag al is beoordeeld. Je moet voor het wegvallen van het tweede dienstverband dus een nieuwe WW-aanvraag doen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina