Vraagje

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Starry, 12 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Starry

    Starry VIP lid

    6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hallo meiden,

    Ik heb even een vraag, deze maand heb ik op mijn werk mijn beoordelingsgesprek, ook krijg ik dan meteen te horen of mijn contract word verlengd of niet. Op 1 Oktober is mijn contract afgelopen, als mijn contract verlengd zou worden dan is dat ook de datum dat mijn zwangerschapsverlof in zou moeten gaan als ik 6 weken van te voren wil stoppen, ik heb dat tot nu toe nog niet besloten omdat ik eerst wil weten of mijn contract verlengd word of niet. Maar als mijn werkgever besluit niet mijn contract te verlengen dan ben ik dus per 1 Otober werkloos :cry: maar hoe zit dat dan met zwangerschapsverlof? Heb ik daar dan nog wel recht op en wat moet ik dan allemaal gaan regelen? Ik heb namelijk geen idee :rolleyes:

    Ik hoop dat er iemand is die mij hier bij kan helpen.

    Liefs Starry ;)
     
  2. sassie1980

    sassie1980 Fanatiek lid

    30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Op de site van Postbus 51 gevonden:

    Wat gebeurt er als ik werkloos word tijdens mijn zwangerschapsverlof en bevallingsverlof?
    Ook als u werkloos wordt of bent, kunt u recht hebben op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. U ontvangt dan een uitkering van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV).

    Uw contract loopt af?
    Als uw contract afloopt tijdens uw zwangerschap kunt u recht hebben op een WW-uitkering. U vraagt de uitkering aan bij het UWV. Bij de aanvraag geeft u aan dat u zwanger bent. Ook geeft u een zwangerschapsverklaring af. U kunt dan recht hebben op een zwangerschapsuitkering. U ontvangt deze uitkering zestien weken. Zes weken voor de bevalling en tien weken erna. Hierna ontvangt u een WW-uitkering.

    Ik zou dus even contact opnemen met het UWV om te vragen hoe je eventueel alles zo snel mogelijk kan regelen mocht het nodig zijn.
     
  3. Blondie3

    Blondie3 Fanatiek lid

    15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Ik heb deze even van een ander topic gepikt ;)

    van het uwv:
    Heeft u geen werkgever en ontvangt u een uitkering? Om uw zwangerschapsuitkering (WAZO) aan te vragen, neemt u de volgende stappen:

    Bel UWV Telefoon Werknemers 0900 - 92 94 (lokaal tarief) en vraag om het formulier Aanvraag WAZO-uitkering. Doe dit 4 tot 2 weken voordat u wilt dat de WAZO-uitkering begint.

    Dus je kan tijdens je zwangerschap ook een speciale uitkering krijgen geloof ik

    Stuur met het aanvraagformulier een verklaring mee van uw verloskundige, gynaecoloog of huisarts waarin staat dat u zwanger bent.
     
  4. Simba

    Simba Fanatiek lid

    21 jun 2006
    1.128
    19
    38
    http://www.uwv.nl/particulieren/ziek-of ... index.aspx

    Je krijgt dus gewoon een wazo-uitkering vanaf het moment dat je met verlof gaat (1 oktober). Het enige verschil is dat je het geld rechtstreeks van het UWV krijgt op je rekening ipv dat jouw werkgever je doorbetaalt en dat deze de uitkering krijgt van het UWV.
     
  5. MamaG

    MamaG Fanatiek lid

    24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Mijn contract wordt dus niet verlengd net een paar dagen voordat ik met zwangerschapverlof moet en heb nu dus een uitkering aangevraagd. Je kunt gewoon bellen naar het UWV en de zwangerschapsuitkering aanvragen. Deze uitkering is dus voor 16 weken en bedraagt gewoon 100% van je laatstverdiende loon.

    Maar kijk inderdaad gewoon even op www.uwv.nl daar staat alles wat je moet weten.
     
  6. Starry

    Starry VIP lid

    6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dank jullie wel allemaal.
     

Deel Deze Pagina