vraagje

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door allwoman, 13 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Hoi hoi ;)

Ik werd net gevraagt mee te gaan volgende week zondag naar life and cooking...ik zei gelijk helaas,dat kan niet want ik geef mijn dochter nog om de 3 uur de borst...jammer want ik heb al heel langgeleden me opgegeven in het publiek te gaan zitten,maar ja.(en je bent zo een paar uur weg)

Nu zat ik toevallig vandaag er aan te denken binnenkort eens een voeding af te kolven en mn man/of dochter te laten geven,gewoon,voor hun fun en voor als ik eens echt iets heb.
    Nu lijkt het me te snel om dit nog te gaan proberen voor volgende week,vinden jullie dit ook niet?
    Ik heb natuurijk ook geen idee of ze het flesje pakt,..en hoe pak ik dit (zoieozo.. niet spciaal voor volgende week) aan ivm afkolven?
    wanneer kolf ik ?

De eerste 1,5 kreeg ze met fingerfeeding(sonde geplakt op vinger) misschien pakt ze dit wel beter dan de fles?

hoe lang oefenden jullie met flesje geven voordat je ook daadwerkleijk weg durfde te gaan?

hopelijk snappen jullie me een beetje :oops: ik hoef echt niet zo nodig volgende week al weg hoor,het was fijner geweest al er een paar maand tussen zat!

2. Konijn

Konijn Niet meer actief

Mijn dochter dronk de eerste keer gewoon zonder problemen een hele fles leeg. Je zou het dus allicht een keer kunnen proberen voor volgende week. Ik weet alleen niet meer hoe oud mijn dochter was... volgens twee maanden, maar het kan ook iets jonger zijn geweest.

Wanneer je het beste af kunt kolven weet ik eigenlijk niet precies. Mijn dochter drinkt iedere dag een totaal ander aantal keren, dus ik deed maar gewoon wat. Steeds als ik het idee had dat ik nog wat had kolfde ik en ik spaarde zo een flesje bij elkaar. Maar het zal vast wat logischer/makkelijker kunnen.

3. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Dank je wel voor je reactie!
    ik vind het best eng het te proberen...straks lukt het niet en ben ik niet 123 thuis....?

Zal eens kijken na een voeding wat ik er nog uit kan kolven,..ik weet ook niet hoeveel cc ze drinkt nu natuurlijk....zou het erg zijn haar anders een keer kunstvoeding te geven?(als het te weing blijkt te zijn?)

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Het gaat vast lukken. Meestal drinken ze zo uit de fles hoor. Mijn zoontje dronk de eerste keer de fles zo leeg. Alsof het nooit anders was. En kersenspeen schijnt de tepel goed na te bootsen. En vaak hoor je ook van anderen dat het probleemloos gaat. En als het echt niet gaat dan kan je man altijd met een lepeltje voeden. Als babies honger hebben dan maakt het ze vaak echt niet uit hoe ze het binnen krijgen :)

5. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Dank je wel hoor! dat steld me een beetje gerust ,we gaan het heel binnenkort maar eens uit proberen! zou het kwaad kunnen dat eens met kunstvoeding te doen?(mocht bijv het kolven niet lukken of als ze niet genoeg heeft? niet helemaal hoor)

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoe bedoel je precies kwaad kunnen? Nee, hij krijgt niks engs van de poeder, maar het kan zijn dat hij er aan moet wennen omdat fv wat zwaarder verteerbaar is. Maar dat komt weinig voor, meestal gaat het prima. Als kolven niet lukt en je geeft kv zou ik sowieso een hypoallergene versie geven. Mijn zoontje heeft destijds prima op zijn eerste flesje geageerd, eigenlijk niets gemerkt.

Dus lekker gaan nar Life & Cooking en genieten!

7. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    hoi,

ik ben 3 dagen na de geboorte beginnen afkolven (dit door hele ernstige tepelkloven) mijn zoontje pakte de fles meteen en het kolven ging ook super! ik zou eht gewoon proberen, baa het niet dan schaad het niet. als ze het flesje de eerste x pakt dan zal dit de volgende keren ook geen probleem meer zijn. de eerste x is natuurlijk altijd ff zoeken omdat ze een tepel gewoon zijn en zo'n speen is toch weer heel wat anders...

mijn zoontje krijgt nu om de 4 uur eten. en ik kolf vooruit. dwz dat ik 3 flesjes melk in de ijskast heb staan. na elke voeding kolf ik en houd ik dus de 3 flesjes aangevuld. zo heb ik (als ik bv een dagje weg moet) voldoende melk staan en kan ik dus het kolven een keertje overslaan (dit gebeurd snachts wel eens)

je hoeft niet perse full time te gaan kolven en flessen te geven. je kan bv smorgens en smiddags flesjes geven en savonds en snachts de borst....

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Je hebt nog tijd genoeg om vanaf nu een vast kolfmoment in te lassen. Je kan dan een voorraad opbouwen voor in de vriezer, en je man/moeder/vriendin kan dan een flesje geven.
    Tussen de 4-6 weken is een prima tijd om met een fles te oefenen, er is dan weinig kans op tepel/speen verwarring.
    Zelf die fles geven is niet zo verstandig als ze nog zo klein zijn ze associeren, jou, de mama, met de borst.

OP het momet dat je KV geeft, wordt de beschermende werking van BV op de darmwand aangetast. Het duurt dan 4-6 weken voordat dit herstelt is.

Kortom, begin met kolven, dit duurt zeker een week, voordat het en beetje goed gaat, oefen dus zeker iedere dag
    Laat iemand de fles geven, leg je dochter na het flesje, van bijv. 60 ml aan, de borst is dan een toetje. Uit een fles drinken vergt een andere zuigtechniek dan de borst, je kind zal hier even aan moeten wennen,maar het kan ook in 1x goed gaan.

Voor verdere uitleg verwijs ik je naar borstvoeding.com omtrent adviesen m.b.t. het bewaren van gekolfde melk en andere onderwerpen die met kolven/bewaren van moedermelk te maken hebben.

9. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Bedankt allemaal voor de reacties!
    Ik heb het er gister ook nog even op het consultatieburo over gehad.

O en ik wil nu ook beslist nog niet meerdere flesjes ovedag geven hoor! ik werk niet en de bv gaat super dus ik geniet nog even lekker zo door.....het gaat me nu eigenlijk alleen voor die ene keer.

En misschien voor af en toe,leuk voor mijn oudste dochter en man om eens een flesje te geven,want ik ga eigenlijk toch nooit weg hihi.

De eerste week moest ik veel kolven om de boel op gang te krijgen en omdat mn meis nog niet goed dronk..en dat ging gelukkig zonder problemen.

op het buro raadde ze me aan voor de voeding een keer 30 ml bijv te kolven en als dat goed ging het waarschijnlijk wel zou lukken,maar ik ga het zo wel een paar keer proberen van de week ;)(en dus zorgen dat ik zo'n 2 voedingen heb liggen)

Bedankt hoor,ben benieuwd hoe het zal gaan!

10. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Nou meiden,ik heb net een beetje gekolfd,30 ml en dat zelf met het flesje gegeven dat ging super!
    Het ging een beetje snel voor haar haha dus meost hem er af en toe wle uithalen om haar bij te laten komen ;)
    maar ik heb er vertrouwen in...zal komende week wat bij elkaar sprokkellen en dan gaan we het denk ik toch maar proberen volgende week!

Hoe kan ik het het beste invriezen? moet je daar speciale bakjes voor kopen? en dan smorgens uit de vrieze halen of zo?

11. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Je hebt zakjes speciaal voor bv maar je kan ook van die ijsblokzakjes nemen. Dan haal je er een portie uit dat je moet hebben en gooi je niks weg als het teveel blijkt.

Ik haalde het er de dag vantevoren uit, dan was het bijna helemaal ontdooit de volgende dag.

12. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Dat is een goede tip! ga ik gelijk halen...dank je wel!

13. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Helaas volgende week gaat niet door,ik hoorde net dat we dan van 15 uur tot 21 uur weg zouden zijn..dat is te lang,..kan toch niet zolang rondlopen zonder te kolven?(dan word ik pamela!)

je hebt daar nu niet echt de mogelijkheid om ff op je gemak te kolven,..nou ja tis niet anders.

14. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Kan je niet in de auto kolven net voor jullie naar binnen gaan en tussendoor een keer? Tenminste, als je kolf op batterijen kan tenminste.

15. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    mmm nee helaas had de eerste week een elektrische gehuurd maar alweer terug gebracht en heb nu hier alleen een handkolf.
    En dan zou ik daar tussen de opnames door ergens op de wc moeten gaan zitten of zo....? :) hihi nee dat zie ik mijzelf toch niet doen....jammer hoor!

Deel Deze Pagina