Lieve allemaal, Ik heb vanavond besloten dat ik wil gaan stoppen met de borstvoeding. Mijn zoontje is nu 8 weken oud en helaas vond ik borstvoeding geven een heel onprettig gevoel aan mijn borsten. Mijn tepels zijn heel erg gevoelig en ik kan niet veel verdragen. Op een rare manier vond ik kolven geen probleem. Door verkeerde adviezen in het begin is de borstvoeding via kolven nooit volledig op gang gekomen. Ik kolf nu ongeveer 550 CC per dag en de rest krijgt Luuk Friso Hyper-Allergene voeding. Dat ik Luuk zo graag moedermelk wil geven, is omdat er meerdere allergieen in de familie zitten, waarvan Astma en Hooikoorts bij mijn vriend. Ik kolf nu 4 keer per dag en ben zo'n half uur per keer bezig. Ik merk dat ik er steeds meer tegenop begin te zien. Elke keer weer die tijd kwijt, je bezigheden onderbreken, geirriteerd zijn als er niet zoveel uitkomt als de dag ervoor... Daarnaast heeft Luuk sinds 3 weken ook steeds uitslag overal en nergens, wat waarschijnlijk een allergische reactie is. Ik vraag me dan ook nog af wat die moedermelk dan helpt, al weet ik in mijn achterhoofd wel dat elk beetje meegenomen is. Ik slik Domperidon, en daarvan blijft mijn productie mooi op peil. Nu krijg ik daar hoofdpijn van, dus ben ik daarmee gestopt, en sinds gisteren zakt mijn productie en dat demotiveert nog meer. Daarnaast komt het denk ik ook doordat ik er zo in sta, dan de productie daalt omdat ik eigenlijk speel met de gedachte om te stoppen. Ik moest net erg huilen op de bank bij het idee om te stoppen, maar ik wil juist zo graag onthouden dat ik het wél 8 weken lang heb gedaan, 4, 6 of 8 keer per dag 10 - 30 minuten kolven, alles schoonhouden, en ook nog Luuk voeden met de fles. Nu kost het minder tijd, maar ik merk aan mijzelf dat ik psychisch al afscheid aan het nemen ben. Daarnaast ga ik straks weer aan het werk en ik wil op mijn werk mij zoveel mogelijk concentreren op het werk, me weer normaal voelen etc. en niet 1 of 2 keer op het werk te MOETEN kolven. Daarnaast merk ik dat Luuk steeds minder wil slapen of veel wakker wordt, en het lastiger is om een moment te vinden om lekker rustig te kolven, want als hij huilt, kan ik echt niet meer ontspannen zitten. En ik vind ook dat ik tijd mis om gezellig met hem te knuffelen etc als ik weer moet kolven Ik merk dat alles bij elkaar mij steeds er tegenop doet zien om weer te moeten gaan zitten kolven........... Al weet ik dat ik het wel zou kunnen volhouden, maar voor mijn gevoel weegt de toegevoegde waarde van de moedermelk niet op tegen mijn nadelen m.b.t. het kolven die ik nu ervaar. Ik heb het echt even nodig om te horen dat het nu niet zo is, dat mijn zoontje nu veel zieker zal zijn, een veel ergere allergie ontwikkelt o.i.d. omdat ik de komende maanden geen moedermelk meer zal geven aan hem. Die steun krijg ik nu niet direct van mijn vriend, die zegt; "je doet het voor Luuk". Ja, heeft hij helemaal gelijk in, maar ik merk dat mijn energie daar nu een beetje "op" voor is. Ik wil me weer een normaal mens voelen met een normaal levens en dagritme zonder het 4 keer verplicht moeten kolven. Ik begrijp helemaal dat mijn vriend het ook even moet laten bezinken hoor, zeker, want die vind het natuurlijk ook erg jammer, maar die kan het op dit moment nog niet opbrengen om mij daar volledig in te steunen (komt echt nog wel) en ik heb dat op dit moment echt heel erg nodig. Want als ik ermee door ga, dan zal ik mij tijdens het kolven rot blijven voelen en er tegenop blijven zien als ik weet dat ik over een x aantal tijd weer moet kolven en en dat vind ik zonde om zo te ervaren in de laatste 4 weken bevallingsverlof die ik nog heb, waarin ik juist zo graag enorm wil genieten! Vandaar dat ik even mijn steun zoek bij jullie.. Maar ook als jullie het niet me eens zijn, dan wil ik dat ook graag horen. Beetje mixje vind ik wel oké Wat ik niet wil is dat ik terugkijken op een baalgevoel dat ik stopte met kolven, maar juist dat ik mij trots mag voelen op dat ik mooi 2 maanden lang Luuk toch voorzien heb van moedermelk. Bedankt voor het "luisteren"... Liefs Naannaan
Zo ik heb even naar je ""geluisterd" en wil je even dat steuntje geven, ook al zal je hier idd ook andere reacties krijgen.. Ik snap je zo goed, en met mij meerdere mama's denk ik.. Het is zoo belangrijk dat je je gevoel volgt, en niet doorgaat omdat je vindt dat je moet, of omdat je vriend dat zo fijn vindt voor jullie zoon. Idd, genieten van je kindje staat altijd voorop, en als dat nu minder gaat, en je hebt alles overwogen, dan is het gewoon de juiste beslissing.. (voel echt met je mee, ik zie mezelf nog staan te huilen bij de loempia kraam vlakbij het cb, omdat mn dochter zoveel afgevallen was moest ik ook gaan bijvoeden/stoppen...de beslissing was moeilijk maar bracht veel rust! en mijn dochter is anderhalf en serieus: ze is nog nooit ziek geweest!) het klinkt of je alles heel goed overdahct hebt, en je mag al hartstikke trots zijn op die 8 weken die je luuk gegeven hebt, echt waar! dus meid kop op en sta achter je besluit!
Ik ben van mening aan dat, als je het gevoel hebt dat het je gewoon niet meer lukt, je gewoon mag stoppen. BV is geweldig, maar niet ten koste van jezelf. Luuk zal minstens zo blij zijn met een blije mama. (mijn mening)
meid, je zoon heeft er het meest aan als hij een rustig, ontspannen moeder heeft, als jij niet 100% achter de bv staat dan hou je het gewoon niet vol. Je zegt zelf al dat je er steeds meer tegenop gaat zien en dat heeft natuurlijk invloed op jouw gedrag.. ga gewoon lekker over op fv en geniet extra van je kindje.. ook met fv worden ze net zo groot! trouwens ik heb het 6 week volgehouden maar stond er ook geen 100% achter.. nu is danisha inmiddels dik 1,5 jaar en het is een grote en gezonde meid.. en ze is niet vaak ziek of verkouden Wat anderen ook zeggen, je moet je eigen gevoel volgen en het feit dat je je hier zo druk om maakt zegt alleen maar dat je een goede moeder bent
Als dit hetgene is waar jij je goed bij voelt, kan ik alleen maar zeggen dat je de voor jou juiste keuze maakt. een kindje heeft er niks aan als zijn moeder niet lekker in haar vel zit. je hebt het toch maar mooi 2 maanden gedaan. het is nooit mijn ding geweest, maar ik heb respect voor moeders die het wel doen, het is in mijn ogen een hele opgave. flesvoeding is net zo goed.De meningen zullen hierover verdeeld zijn, maar je zoontje is echt niet vaker ziek met flesvoeding. En de HA voeding is een goede keuze. Mijn steun heb je. groetjes, Miranda
Hey meis ik herken je gevoelens wel een beetje. Ik heb 6 maanden BV gegeven en was het toen echt zat. Ik weet dat je het niet wilt horen, maar heb achteraf wel spijt gehad dat ik niet ben doorgegaan. Heb het er emotioneel ook echt moeilijk mee gehad. Toen ik BV gaf leken de 'problemen'waar ik tegenaan liep heel erg, als ik nu terugdenk denk ik noujah het viel wel mee. Je zegt dat kolven een uur duurt bij je? Ik heb een dubbele electrische kolf, en binnen 10 minuten had ik max 360CC bij elkaar.. dat verschilt natuurlijk per vrouw. Maar ik denk wel dat dat meehelpt hoelang je bezig bent ermee. Wat ik wel weet is dat als je er niet meer achter staat om het te doen dat je het niet moet doen. Maar ik denk dat je zelf nog twijfelt anders maak je natuurlijk geen topic. Ik ga je niet zeggen dat je zoontje zieker zal zijn oid, want dat weet ik niet en dat weet niemand. er zijn kindje die een jaar BV krijgen en nog steeds allergisch zijn. Wat ik wel weet is dat elke druppel BV er een is. Je bent natuurlijk ook lichamelijk nog steeds moe van je bevalling. Ik kan nu na 17 maanden pas zeggen ja ik begin me weer normaal te voelen. Bv geven kost enorm veel energie. Dat is natuurlijk ook logisch. Misschien heb je niet veel aan mijn reactie, maar ik ga je niet stimuleren om te stoppen, noch om door te gaan omdat ik vind dat je zo'n beslissing moet nemen vanuit je eigen gevoel! ALleen dan kun je met je eigen keuze leven denk ik. Wat ik wel denk is dat als je erover twijfelt, wacht dan nog even en kijk of je er volgende week nog zo over denkt. eenmaal gestopt met BV is het best lastig om het weer op gang te krijgen. succes/ sterkte met je keuze
Hoi, Wat vervelend voor je. Ik begrijp dat het je allemaal veel moeite kost en dat je probeert je gevoel te volgen. HOpelijk wil je toch nog even mijn reactie lezen. Ook ik heb in het begin moeite gehad met het opstarten met borstvoeding en toen veel gekolfd. Inmiddels voed ik al bijna 11 maanden en drinkt mijn zoontje zelf aan de borst. De reden dat ik het zo lang vol wil houden en niet op heb gegeven is dat mijn kindje koemelkallergie heeft (ik ben overigens zelf op dieet) en erge last van eczeem heeft gehad. Ik had als streven de eerste 6 maanden vol te houden, omdat dat aangeraden werd bij allergieen, maar intussen gaat het zo vanzelf dat ik er plezier in heb gekregen. Het kolven doe ik op de automatische piloot, ik ben er inmiddels gewend aan geraakt. Ik wil je echt niks aanpraten, maar het wordt echt makkelijker na verloop van tijd. Wat ik trouwens niet begrijp is dat je hypo-allergene voeding bijgeeft. Juist bij onvoldoende productie moet je proberen om zo vaak mogelijk aan te leggen (of te kolven) zodat de productie wordt afgestemd op de behoefte van je kindje. Met extra voeding verstoor je dit eigenlijk. Misschien voordat je het opgeeft toch hulp van een lactatiekundige inroepen? Ik bedoel dit niet verkeerd, doe wat je gevoel zegt, maar ik wil alleen maar aangeven dat het na verloop van tijd beter zal gaan. Succes
Het blijft een lastig moment om te beslissen of je stopt. Hoe lang je ook voeding geeft. Ik doe het nu 10 maanden en merk dat mijn zoontje er zelf nu wel voor kiest. Zelf kan ik die definitieve keuze niet maken. Inderdaad als er allergieen in de familie zitten dan is bv natuurlijk het beste, maar het sluit natuurlijk niets uit. Het lastige voor jou is dat je hem gewoon niet de bv direct aan de borst kan geven, dat is slopend. Je doet in feite alles dubbel. Misschien is dit een beetje mosterd na de maaltijd, maar heb je al eens met een tepelhoedje geprobeerd te voeden? Even over die uitslag. Mijn zoontje kreeg rond 5 weken ook pukkeltjes op zijn gezicht en romp. Ik weet niet of het hetzelfde is natuurlijk, maar dit komt van de hormonen van jou van voor de bevalling. Als je nog steeds twijfelt, dan kan misschien hulp van een lactatiekundige wel helpen. Misschien dat je hem dan aan de borst kan krijgen zonder pijn wat jou heel veel stress en gedoe scheelt. Ook is het zo dat naar mate je langer je kindje aan de borst hebt, hoe makkelijker het is. De pijn wordt echt minder. Je tepels moeten er nog aan wennen en dat kost wat tijd (netzoals eelt zeg maar). Hoe dan ook, je kindje wordt ook groot van kunstvoeding. Hij heeft er ook niets aan dat zijn moeder telkens zo gestresst is over de borstvoeding. Succes en heel veel sterkte (het blijft een moeilijke beslissing)
Je hebt er heel goed over nagedacht zie ik en je voelt je er gewoon niet prettig bij zoals het nu gaat... Dat je dan kiest om te stoppen kan ik me heeeeel goed voorstellen. Het is heel belangrijk dat jij je er goed bij voelt! En wat betreft de allergieën: In de eerste moedermelk zit de meeste bescherming en met 8 weken heeft je zoontje die al wel gehad! Ga op je gevoel af meid! Een blije mama is een blije zoon!
Wat een moeilijke keuze... vooral wat betreft de allergieen... Mijn moeder heeft tijdens de zwangerschap gerookt en ik heb flesvoeding gehad, ik was erg klein bij mijn geboorte en ben erg allergisch geweest. Ik weet natuurlijk niet of dat voorkomen had kunnen worden met niet roken en borstvoeding. Ik zou zelf proberen zo lang mogelijk vol te houden, maar dat is makkelijk zeggen terwijl de bv hier goed loopt. En hoe belangrijk bv nu is wat betreft allergieen is ook niet helemaal duidelijk. Toen Eva eczeem kreeg vond ik het juist wel een extra motivatie om bv te blijven geven, maar goed, hier liep en loopt het dus goed, dus het kwam ook niet in me op om te stoppen. Ik ben wel een paar maanden op dieet geweest om allergieen uit te sluiten. Hoe kolf je? Ik kolf dubbelzijdig electrisch (op mijn werk) en ik ben in een kwartier klaar. Heb je ook een syntocinon neusspray? Die versterkt je toeschietreflex en kan je kolfopbrengst verhogen. En is veel minder een paardemiddel dan Domperidon dat is. Ik zou als je alleen maar kolft meer dan 4x per dag kolven, om je productie op peil te houden. Als je, zeg, 6 keer per dag een kwartier kolven (en bijbehorend schoonmaakwerk) en daarna nog voeden, misschien wel zou trekken, zou ik het wel proberen door te zetten. Maar je als je eigenlijk zoiets hebt van, het hoeft/lukt niet meer, ook niet met tips die je hier krijgt (wat ik denk dat je nu hebt), zou ik ermee stoppen, in gedachten houdend dat je wel 8 weken borstvoeding hebt gegegeven. Het is zo moeilijk om je in iemands situatie in te leven, want iedereen en elke situatie is zo verschillend en iedereen ervaart het ook weer anders. Ik snap je dilemma's heel goed, ik vind zelf het allergie-gedeelte heel belangrijk. Je moet echt zelf uitmaken wat voor jou het belangrijkste is. Ik kan me goed voorstellen dat je wel gaat stoppen. En ik zou het heel knap vinden als het we lukt om door te zetten, dat vind ik sowieso van iedereen die fulltime kolft! Succes!
Ik heb het zelf bij de eerste 2 weken volgehouden en bij de 2e 1 week. Lang leve de flesvoeding als het bv niet lukt. Ik herken je gevoel mbt kolven enorm. Ik voel me zelf dan net zo'n melkkoe. Vooral als je productie niet genoeg is (ik had max 1 voeding na 24 uur kolven). En het kost echt enorm veel tijd. Kies voor jezelf en voor kwaliteit met je baby. Deze tijd komt niet meer terug, geniet ervan zoveel je kunt. En als dat met FV beter gaat dan met BV zou ik met een gerust hart stoppen. Acht weken is een mooie tijd om al het goede van jou mee te krijgen. Ik wens je veel rust toe na je beslissing, welke je ook neemt.
Als het je zo tegenstaat en je bent ervan overtuigd dat je het niet meer wilt dan kun je het beste stoppen. Niemand heeft er iets aan als je je de hele dag zo gestrest voelt. Ik ben destijds ook gestopt met kolven na een aantal weken en dat gaf me een enorm gevoel van vrijheid. Heb er nooit spijt van gehad of me er rot over gevoeld. Succes!
Ik begrijp helemaal hoe jij je voelt alleen zat ik er na een week er al helemaal doorheen. Toen heb ik op een avond ook besloten dat ik geen borstvoeding meer wou geven, heb er veel verdriet van gehad maar zeker geen spijt! Nana is een pittige tante ze heeft een enorme zuigkracht binnen no time waren m'n tepels helemaal kapot ik heb zitten huilen zo pijn deed het om haar aan de borst te hebben ik voelde de pijn al voordat ik haar aanlegde. De tepelkloven deden bij elke beweging die ik maakte ontzettend veel pijn. En alles wat ik deed om te zorgen dat het geneesde hielp niet. Waarschijnlijk is Nana niet weggelegd voor de borst ze had geen geduld en zoog te hard en ik had volgens mij ook niet veel melk. Toen ze aan de fles ging was zij tevreden en ik tevreden en konden we heerlijk genieten. Ik vind het nog steeds jammer want ik heb m'n zoon wel borstvoeding kunnen geven ook heeft het heel lang als falen gevoeld. Wat ik wil zeggen volg je gevoel.
Borstvoeding is prima, zoalng jij zelf er maar niet aan onder gaat! Kies voor jezelf meid! Je kindje voeld het maar al te goed aan, hoe stressvol jij bent! Omdat je het ubverhaupt al geprobeerd hebt, wil zeggen dat je het beste voor hebt met je kindje! Je doet het super!
Ik ben het helemaal met je eens, ik geef nu nog 100% borst (en kolf) maar ik vind het net als de vorige keer helemaal niet leuk en ik doe het alleen voor haar (alleen de eventuele nachtvoeding vind ik fijn). Ik ga net als vorige keer lekker stoppen / afbouwen bij een week of 8 zodat ik lekker kolfvrij weer kan gaan werken. Jij klinkt ook alsof je er lang genoeg over hebt nagedacht dus geen spijt/ schuldgevoel hebben en lekker afbouwen. Succes, groetjes Lisette
Ik weet precies hoe jij je voelt. Heb iets korter bv gegeven maar ging er echt helemaal aan onder door. En mijn zoontje bleef de hele dag door hongerig. De beslissing om over te stappen was de beste beslissing. Sindsdien heb ik een heel ander kindje en ben ik zelf weer de oude. Bv lukt bij sommigen zo makkelijk dat je je gaat afvragen waarom jij het dan zo moeilijk vindt. Maar voel je je niet schuldig. Mbt allergieen: daar zijn heel veel onduidelijkheden over. Natuurlijk is bv het meest natuurlijke, maar dat sluit de allergieën echt niet uit hoor. BV is geen garantie voor uitsluiten van allergieën etc. Ik heb zelf fv gehad en ben in mijn kinderjaren heel weinig ziek geweest en als volwassene ben ik heel weinig ziek. Allergieen heb ik ook niet terwijl mijn man 6 mnd bv heeft gehad en heeft allerlei allergieen, weliswaar in lichte vorm maar toch. Daarmee wil ik niet zeggen dat bv geven helemaal geen verschil maakt, het zal heus wel maar in hoeverre dat is is echt een vraag. Ik denk dat het niet gigantisch uitmaakt. Mijn baby doet ook heel goed op flesvoeding en heeft tot nu toe nergens last van. Het feit dat vrouwen zich zo schuldig voelen wordt echt veroorzaakt door de propaganda van overheid. De voorlichting wordt heel selectief gegeven. Daar kan ik mij soms best boos om maken. Het lijkt haast alsof je je kindje vergif geeft als je fv geeft. BV is weliswaar het meest natuurlijke, maar naar mijn mening doet fv er niet onder. En uiteindelijk is het meest belangrijk hoe jij je onder voelt en je kindje. Je zal je nu schuldig voelen, maar als je eenmaal die overstap hebt gemaakt en je merkt dat jij lekkerder in je vel gaat zitten zal je je afvragen waarom je je zo schuldig hebt gevoel. Succes in ieder geval!
Je hebt je kindje in ieder geval een fantastische start gegeven, daar mag je trots op zijn! Sterkte met het afbouwen.
Volgens mij liet ik steeds na 2 dagen een voeding vallen en liet als laatste de ochtendvoeding vallen. Maar weet het niet meer precies is alweer een poos geleden. Misschien dat iemand anders je beter op weg kan helpen en anders even met je CB bellen.
Ik had een schema gekregen maar dat vond ik veel te lang duren. Voor dat beetje melk dat ik had moest ik ongeveer 2 maanden over doen om af te bouwen. Ik heb het om mijn eigen manier gedaan. Alleen afgekolft als ze heel vol aanvoelden en dan zo lang mogelijk wachten. Op een gegeven moment zat er steeds langer tijd ertussen. Met een week heb ik het helemaal afgebouwd.