Ik weet dat je tijdens de zwangerschap beter geen gerookte zalm kunt eten. Maar nu wil ik met kerst eigenlijk een recept maken waar dit inzit. Echter, het gaat daarna nog wel minimaal 20 min in over van 200 graden. Mag het dan wel?
Volgens mij wel, je verwarmd het toch heel goed door en het gaart....lijkt mij wel dat je het dan mag...maar weet het niet zeker...mischien even google...
Zat ik ondertussen ook te doen Kom daar tegen dat als t weer (door-en-door) verhit wordt, het wel mag, want dan dood je alle bacterien. Nou, dat lukt wel bij dit gerecht. Ga er dus maar vanuit dat t mag.
Je mag gerust gerookte zalm hebben, mits het niet vacuumverpakt is geweest. Bij voorkeur "vers" gehaald bij de visboer oid
Het gaat er niet om dat je geen zalm mag eten, het gaat erom dat je het niet mag eten wanneer het vacuum verpact is (geweest)! Zoals je beter geen vis-en of vleeswaren uit een vacuum verpakking eet. Dus lekker zalm eten, gekookt, gebakken, gerookt, gegrild, rauw whatever, is juist hartstikke gezond!
Het probleem is dat vrijwel alle gerookte zalm vacuum verpakt is geweest, dus ook die bij je visboer in de vitrine ligt. Hij rookt immers niet zelf! Vaak gebeurt dat waar de zalm ook gevangen en schoongemaakt wordt, daar wordt ie dus ook gerookt, daarna vacuum verpakt en op transport gezet. De listeriabacterie kan niet tegen verhitten. Temperaturen van 75 graden of meer overleeft ze niet. Omdat gerookte zalm in een vacuümverpakking lang bewaard kan worden, kan de bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Gerookte zalm is als diepvriesproduct wel veilig, omdat de listeria-bacterie zich bij een temperatuur onder het vriespunt niet kan vermenigvuldigen.
Ookal is de zalm vacuum verpakt geweest, mits die verwarmd wordt, heeft salmonella gene schijn van kans!...Verpakte gerookte zalm uit de oven kunnen zwangeren dus gewoon eten!
Volgens mij gaat het om dat je geen rauw eten mag hebben. En gerookte zalm is in principe rauw. Maar als je het dan 20 minuten hebt gebakken in de oven is het niet rauw meer. Lekker doen dus. Succes met kokkerellen en fijne Kerst.